Els Comuns han destapat la caixa dels trons de la gelosia política. Després de veure com el PSC i les restes d’una ERC en hores baixes segellaven un acord pressupostari que consideren insuficient, la formació de David Cid ha llançat una advertència contundent al Govern: “No doneu ni calendaris ni acords per tancats”. Relegats a un segon pla pel pacte dels seus rivals, els Comuns intenten marcar territori a la desesperada i avisen que l’executiu català haurà de suar si vol el seu suport per aprovar els comptes públics.
El portaveu parlamentari, David Cid, ha escenificat aquest malestar minuts abans de la reunió al Departament d’Economia. Amb un to clarament defensiu per no haver estat els protagonistes de la foto principal, Cid ha ironitzat sobre la situació assegurant que “queda feina a fer” i que, si tot estigués dat i beneït, no caldria cap reunió. Per justificar aquest pols d’última hora, els Comuns han posat sobre la taula noves exigències que amenacen d’encallar les negociacions.
Entre les contrapartides reclamades per calmar el seu orgull polític, destaca la proposta d’una taxa del 2% a les fortunes de més de 100 milions d’euros. Malgrat que ells mateixos reconeixen que és una mesura que s’hauria de tramitar al Congrés dels Diputats de Madrid i no a Catalunya, l’utilitzen com a ariet polític. En l’àmbit de la mobilitat, exigeixen desmuntar el projecte actual de la línia de tren de l’Aeroport pactada pel Govern i ERC, titllant-lo d’estar pensat “només per a turistes” i demanant una reconversió total per als treballadors. Finalment, en matèria d’habitatge, demanen mesures com transformar baixos i oficines en pisos protegits. Caldrà veure si aquest atac de banyes dels Comuns és un bloqueig reial o només una rebeca per guanyar quota de pantalla davant el pacte dels seus socis.


