El Col·legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya (CIC) i onze universitats catalanes han reivindicat el codi deontològic com a eina «clau» per a la qualitat democràtica i per afrontar els «reptes» de la «nova era» de la comunicació. En un manifest conjunt els diferents ens afirmen que l’era digital ofereix «grans oportunitats» per al periodisme i planteja, «alhora», desafiaments «complexos» que interpel·len al conjunt de la societat. En aquest sentit alerten que les notícies falses, els rumors o els missatges d’odi contribueixen a polaritzar la societat i a «limitar el pensament crític» i per això consideren que el periodisme «responsable i honest» és «més necessari que mai».
Així, les universitats que signen el manifest es comprometen a situar el codi deontològic com una «peça clau» de la formació de l’alumnat, i totes les entitats anuncies unes jornades pel novembre entre el món acadèmic i professional per «encarar els reptes» del periodisme.
A banda, el manifest demana que el CIC disposi dels «recursos suficients» per «poder exercir l’encàrrec que ha rebut de la societat i que les seves resolucions siguin efectives». Així, s’exigeix que les administracions donin el suport necessari per «garantir l’ existència» del consell i respectin les seves resolucions.
D’altra banda, el text subratlla que la concessió de diners públics no es pot basar «mai» en criteris sense transparències, partidistes o que responguin a interessos que «res tenen a veure amb el periodisme». El Col·legi, el CIC i les universitats defensen criteris basats en el servei a la societat «i no de l’audiència a qualsevol preu», perquè «es corre el risc de fomentar, amb diners públics, el ‘clickbait’, els continguts escombraries o els discursos de polarització que vulneren el codi deontològic».
Finalment es fa una crida a periodistes, a editors, a la societat i a les administracions per construir a Catalunya un ecosistema mediàtic que es basi en el respecte al codi deontològic i al sistema d’autoregulació que garanteix el seu compliment.



