Edició 2103

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 29 de abril del 2024
Edició 2103

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 29 de abril del 2024

Xoc entre progressistes i conservadors al PE per la manca “d’imparcialitat” en l’informe sobre la immersió

Els grups progressistes han intentat ajornar el debat pel retard en l'enviament del document

|

- Publicitat -

El debat al comitè de Peticions del Parlament Europeu sobre l’informe de la missió sobre la immersió a l’escola catalana ha resultat en una picabaralla entre els grups progressistes i els conservadors. Amb acusacions de manca “d’imparcialitat” dels grups conservadors, els únics que han participat en la missió boicotejada pels progressistes, l’eurodiputada d’ERC Diana Riba ha denunciat “l’espectacle mediàtic” i que el PP faci servir el comitè per a la seva “campanya política”, mentre l’eurodiputat de Junts Toni Comín ha demanat a la presidenta del comitè, Dolors Montserrat, que “almenys intenti aparentar imparcialitat”.

Davant les acusacions d’imparcialitat, Montserrat ha apuntat no entendre “el soroll” al voltant de l’informe i ha defensat que aquesta missió s’ha tractat igual que les altres. “Avui no és vota res, només és un debat. No entenc tant de soroll sobre una cosa que s’ha fet així amb totes les missions dels últims quatre anys”, ha dit.

Publicitat

Montserrat responia així a la petició dels grups progressistes d’ajornar el debat per haver rebut l’informe amb menys de 24 hores d’antelació. També han argumentat que el document només se’ls ha fet arribar en anglès i no traduït a la resta de llengües. Davant les peticions dels progressistes, que han argumentat que no s’estaven protegint els seus “drets lingüístics”, l’eurodiputada del PP ha subratllat que el procediment s’ha fet segons marca el reglament i ha justificat que no s’hagi traduït perquè hi ha altres documents prioritaris en la traducció per part dels serveis de la cambra.

Els grups progressistes també han retret al PP que vulgui utilitzar el model lingüístic a l’escola catalana com a “material” per a les eleccions gallegues. “El Partit Popular Europeu està supeditat a l’estratègia electoral del PP i no ho entenc”, ha dit l’eurodiputat del PSOE Ibán García del Blanco.

La missió demana “protegir les famílies”

Un cop començat el debat, la cap de la missió del Parlament Europeu sobre la immersió a l’escola catalana, Yana Toom, ha demanat “protegir les famílies” que demanen ensenyament en castellà i ha denunciat que hi ha “assetjament” i “exclusió social” en el sistema educatiu català.

Toom ha apuntat que “algunes històries inclouen situacions d’assetjament” i ha instat a “prendre una posició ferma contra qualsevol discurs d’odi” i ha demanat “reconciliar les dues perspectives” sobre la immersió. L’eurodiputada liberal ha considerat que la immersió no està justificada pel fet de protegir el català i ha demanat “protegir la diversitat”.

El popular Peter Jahr també ha insistit en la qüestió que cal “reconciliació” entre les diferents posicions sobre la immersió i ha acusat les autoritats catalanes de “cedir” en la imposició del català. Amb tot, Jahr ha demanat començar el debat sobre una “base neutra”.

Et pot interessar  L’exdiputat del PP menorquí Juan Carlos Grau, condemnat per distribuir pornografia infantil

Una membre de la missió denuncia “interessos personals”

L’eurodiputada de Cinc Estrelles Maria Angela Danzi ha estat la veu discordant de la missió. Danzi ha dit no estar a favor de tot el que es diu a l’informe i ha criticat manca d’imparcialitat pel fet que els grups progressistes no hi hagin participat. També ha lamentat que en el debat participin persones amb “interessos personals”. “M’han ensenyat que en els temes en què hi ha interès personal hi ha obligatorietat d’abstenció”, ha afirmat.

L’eurodiputada de Ciutadans Maite Pagazaurtundúa ha reclamat un “sistema bilingüe” en què el castellà “pugui ser utilitzat”. “Busquem un sistema bilingüe i equilibrat en què prevalgui l’interès del menor i no una llengua”, ha assenyalat. Finalment, l’eurodiputat de Vox Jorge Buxadé ha denunciat que la immersió és un “model d’apartheid”.

El contingut de l’informe

L’esborrany d’informe de la missió d’eurodiputats que va visitar Catalunya entre el 18 i el 20 de desembre per analitzar el model d’immersió lingüística a les escoles advoca per un tractament “equivalent” del català i el castellà a l’escola. El text apunta que el dret a rebre educació en castellà “és a la Constitució” i que les autoritats “han de garantir que no es discrimina els nens”. “El sistema educatiu a Catalunya hauria de donar tractament equivalent al castellà i el català com a llengues vehiculars”, afirma el text, que també parla “d’intimidació” i “discurs d’odi” contra les famílies que han exigit el 25% de castellà als tribunals.

El document també es dirigeix a la Generalitat, a qui li exigeix que “millori la comunicació i la confiança” amb les famílies que han portat el model d’immersió lingüística als tribunals. En concret, li demana que obri un “diàleg constructiu” amb les famílies afectades.

D’altra banda, el text expressa “preocupació” pel que considera “l’exclusió social o, en alguns casos, intimidació i bullying contra nens i pares” que han defensat l’ampliació d’hores de castellà. “Condemnem el fet que hagin estat víctimes de discursos d’odi, i demanem a les autoritats regionals que monitoritzin d’aprop aquests comportaments inacceptables”, asseguren els eurodiputats.

En l’informe, els eurodiputats de la missió també asseguren que durant el seu viatge van notar un “elevat nivell de polarització” a Catalunya sobre el model educatiu i “una manca de comunicació entre les autoritats i els peticionaris”. “Sembla haver-hi una manca genuïna de voluntat d’implicar-se en un diàleg”, afirmen els eurodiputats, que parlen de “desconfiança” entre les parts.

Ara, els grups poden presentar fins a l’1 de març esmenes a l’informe presentat aquest dimecres al comitè. El text es votarà el 19 de març.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut