Dijous, 16 de setembre de 2021 - Edició 1148
La República

Uns 10.000 alumnes comencen el curs al Pirineu, que nota l’efecte dels trasllats a segones residències pel teletreball

ACN Oliana.-Prop de 10.000 alumnes d’infantil, primària, ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) de l’Alt Pirineu i Aran han començat aquest dilluns el curs escolar. En algunes […]

Avatar
Agències 13/09/2021

ACN Oliana.-Prop de 10.000 alumnes d’infantil, primària, ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) de l’Alt Pirineu i Aran han començat aquest dilluns el curs escolar. En algunes comarques, sobretot a la Cerdanya i la Val d’Aran, s’ha notat un increment de matrícules per l’efecte que ha tingut el trasllat cap a les segones residències de diverses famílies que, arran de la pandèmia, estan fent teletreball i han decidit marxar de l’àrea metropolitana de Barcelona. Mentre, a Oliana (Alt Urgell), s’ha posat en marxa el tercer institut escola de la demarcació de Lleida, que compta amb més de 200 estudiants. També han obert dues escoles bressol al Pallars Sobirà, una a Llavorsí i una altra al nucli de Ribera de Cardós, a la Vall de Cardós.

Els diversos centres de l’Alt Pirineu i Aran han obert portes sense incidents, sent l’etapa d’educació primària la que compta amb un número més elevat d’alumnes: 3.733. Li segueixen els estudiants d’ESO, que són 2.659, i els d’infantil, que arriben a 1.383. Mentre, el Batxillerat ordinari el cursen enguany 580 persones i 49 més fan la modalitat artística. En el cas dels CFGM, hi ha 1.043 alumnes i encara s’està tancant la matriculació dels Cicles Formatius de Grau Superior. D’altra banda, a l’Institut Centre d’Esports de Muntanya del Pallars, situat a la Pobla de Segur (Pallars Jussà), hi ha 192 persones inscrites per al primer trimestre.La coordinadora territorial d’Educació a l’Alt Pirineu i Aran, Rosa Marsol, ha explicat que el fet que diverses famílies hagin apostat per anar a viure a la que fins abans de la pandèmia era la seva segona residència ha fet augmentar el nombre de matriculats a la zona. En aquest sentit, creu que hi ha una raó sanitària i una altra d’econòmica a l’hora de decidir marxar de l’àrea metropolitana de Barcelona. Per la seva banda, el delegat del Govern a l’Alt Pirineu i Aran, Ricard Pérez, ha destacat que el curs ha començat seguint la tònica del passat, en que l’aposta era la de mantenir les escoles “obertes i segures”, tot adaptant-se a la “nova normalitat”.Per la seva banda, el gerent de la Regió Sanitària de l’Alt Pirineu i Aran, Felip Benavent, ha insistit en fer una crida per a què la població es vacuni i ha dit que es vol avançar la campanya tant entre els alumnes com en els seus pares, els quals es situen a la franja que va fins als 45 anys i que és una de les que té uns índexs de vaccinació encara baixos. També ha assegurat que esperen tornar a repetir el bon funcionament que les escoles van tenir el curs passat en termes sanitaris, ja que es va aconseguir contenir la pandèmia en aquest àmbit.El primer institut escola del Pirineu, a OlianaPrecisament, l’entrada esglaonada dels alumnes ha estat una de les mesures que s’han fet visibles a l’Institut Escola d’Oliana, tot just quan arrencava el nou curs escolar. La seva directora, Laia Colell, ha explicat que per ells és un moment “especial”, ja que ha dit que la fusió de l’Escola Sant Jordi i l’Institut Aubenç suposa “el principi d’un nou projecte” en el qual s’ha treballat durant tot l’estiu. Cal destacar que tots dos equipaments estaven en espais contigus, tot i que l’edifici del col·legi és de titularitat municipal. L’Ajuntament d’Oliana i el Departament d’Educació tenen previst signar un conveni per compartir les qüestions de caire econòmic i les obres que s’hagin de dur a terme.El nou centre compta amb 33 professors, comptant tant els que estan a jornada sencera com els que treballen a temps parcial. Sobre aquest nou model, el primer a l’Alt Pirineu i Aran i el tercer de la demarcació de Lleida, el delegat del Govern ha dit que aquest tipus d’organització contribueix a que aquests equipaments siguin “eficients” al territori. Mentre, la coordinadora territorial d’Educació ha explicat que tot plegat suposa tirar endavant un “projecte comú” des d’infantil fins a 4t d’ESO i afirma que el traspàs d’informació sobre les activitats que es fan en cadascuna de les etapes educatives serà “més àgil”.