Dijous, 24 de juny de 2021 - Edició 1063
La República

Un llibre reflexiona sobre la història d’Els Quatre Gats i inclou les memòries inèdites de Ricard Opisso

ACN Barcelona.-Un llibre, editat pel galerista Gabriel Pinós, reflexiona sobre la història d’Els Quatre Gats i que té com a novetat les memòries inèdites del dibuixant Ricard Opisso. El llibre […]

Avatar
Agències 26/02/2020

ACN Barcelona.-Un llibre, editat pel galerista Gabriel Pinós, reflexiona sobre la història d’Els Quatre Gats i que té com a novetat les memòries inèdites del dibuixant Ricard Opisso. El llibre ‘Barcelona i Els Quatre Gats, un gir vers la modernitat’ sorgeix també en el context de l’exposició que porta el mateix títol que el llibre i que acull fins aquest divendres la galeria d’art Gothsland. Ha rebut un total de més de 26.000 visitants des de novembre. La mostra inclou més d’un centenar d’obres, entre les quals hi ha pintures, cartells, escultures, dibuixos i peces de mobiliari.

Gabriel Pinós, comissari de la mostra i editor de l’obra, ha explicat que aquest és un llibre que els ha costat molt i ha admès que el volien presentar quan es va posar en marxa l’exposició al mes de novembre però han trobat molta informació i això ha dificultat “compaginar l’edició de llibre amb totes les visites que han tingut durant tota la mostra”. El llibre es divideix en diferents capítols: ‘Barcelona i Els Quatre Gats: Un gir vers la modernitat’, de Gabriel Pinós; ‘Breu recorregut per les trobades, exposicions i espectacles a Els Quatre Gats’, d’Oriol Pujol; ‘Exposicions artístiques a Els Quatre Gats (1897-1903)’ de Pau Medrano-Bigas; ‘Peluts i ceballots. Crítica i caricatura del Modernisme al voltant d’Els Quatre Gats’ de Pau Medrano-Bigas; ‘Les memòries d’Opisso’ i ‘Picasso i els retrats d’El Quatre Gats’, de Pinós; ‘El Cau Ferrat i Els Quatre Gats, els dos epicentres de la dècada del Modernisme’ de Vinyet Panyella; ‘Miquel Utrillo, l’ideòleg d’Els Quatre Gats’, de Sebastià Sánchez; ‘Els Quatre Gats, la realitat desbordada’, de Juan C. Bejarano, i ‘Humor, Modernisme i els dibuixants d’Els Quatre Gats’, de Pau Medrano-Bigas. El llibre es presenta en el marc de l’exposició ‘Barcelona i Els Quatre Gats, un gir vers la modernitat’ de la galeria d’art Gothsland, que es pot visitar fins aquest divendres. Entre les més de 100 obres que formen part de l’exposició, destaca un petit quadre inèdit de Gaudí agonitzant dibuixat per Ricard Opisso. Gothsland ha utilitzat tot l’espai expositiu de la galeria, amb més de 200m2, on s’han mostrat les més de 100 obres d’artistes com Ramon Casas, Joan Cardona, Pablo Gargallo, Xavier Gosé, Lluis Graner, Adrià Gual, Manolo Hugué, Joan i Josep Llimona, Eliseu Meifrèn, Ricard Opisso, Joaquín Sorolla, Pau Roig i Santiago Rusiñol, entre d’altres. Articles tots ells que aprofundeixen en la història d’Els Quatre Gats i en els seus protagonistes. Memòries d’OpissoPinós ha recalcat que pel llibre s’han transcrit les memòries d’Opisso i es publica de forma gairebé íntegra. Ell, ha dit, va ser membre d’Els Quatre Gats, soci de Sant Lluc i del Reial Cercle Artístic i va estar present a diversos centres artístics de Barcelona. Ha recalcat que Opisso “tot i ser del nucli dur de la colla jove dels Quatre Gats, va conviure en diversos cercles”. Ha explicat que el “pal de paller” del llibre són les memòries d’Opisso, que “va desvetllant aquesta convivència inèdita d’Opisso amb la resta dels seus companys”. Per una banda, per exemple, quan va començar a treballar per Antoni Gaudí i va tenir després amistat amb Joaquim Mir, que és qui l’introdueix a l’entorn d’Els Quatre Gats. Gaudí, Casagemas i HuguéPinós ha dit que Opisso detalla molt cadascun dels personatges que descriu. “Parla molt d’ell mateix però també de tres persones: Antoni Gaudí, Carles Casagemas i Manuel Hugué”. Segons el col·leccionista, “Opisso detalla les convivències i modernitat d’aquella època, i ells són els grans ‘influencers’ d’aquest moment”. De fet, ha bromejat que “l’estètica ‘hipster’ viu molts dels bohemis i els modernistes”. L’editor ha indicat que les memòries d’Opisso són propietat de la família. “Són memòries que són retalls de paper sense ordre i jo vaig transcriure els fragments i fent carpetes de cadascun dels personatges que ell parlava i fer el trencaclosques”.