ACN Barcelona – La combinació d’espais verds i entorns més caminables en zones urbanes promouen més activitat física per part dels ciutadans. Així ho evidencia un estudi realitzat, entre altres, per investigadors de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i del Departament de Geografia de la UAB que s’ha publicat recentment a la revista científica ‘Environmental International’. L’estudi ha comptat amb la participació de 354 dones que treballen en quatre ciutats diferents dels Estats Units i n’ha fet un seguiment amb sensors portàtils i dades satel·litàries per relacionar els nivells d’activitat amb la possibilitat de caminar i l’ecologia dels llocs on feien la seva activitat física.
Segons Oriol Marquet, autor principal de l’estudi, es va col·locar a les participants durant una setmana una unitat GPS que registrava la seva ubicació cada 15 segons i un acceleròmetre que registrava el moviment i la intensitat de l’exercici físic.<br />
<br />
De l’anàlisi de les dades obtingudes se’n va extreure que les participants que van passar més temps a llocs molt caminables i verds van presentar els nivells més alts d’activitat física moderada i intensa. “Això podria indicar que els efectes prèviament establerts dels nivells de ‘caminabilitat’ sobre l’activitat física podrien ser encara més alts quan a aquests entorns s’hi afegeix vegetació”, indica Marquet.<br />
<br />
Des de la UAB destaquen que la troballa és important perquè valida hipòtesis existents utilitzant mètodes i enfocaments nous, com l’ús d’acceleròmetres i GPS. A més, les dades suggereixen que no hi ha una dicotomia entre espais verds i espais “caminables”, sinó que aquells espais que més contribueixen a l’activitat física i a l’ús dels modes de transport actius són, de fet, els que combinen ‘caminabilitat’ amb una alta presència de vegetació.<br />
<br />
Els autors de l’estudi confien que la troballa sigui una eina útil perquè planificadors urbans, arquitectes paisatgistes i responsables polítics considerin la necessitat de dissenyar entorns urbans més verds i “caminables” per crear models de mobilitat més sostenibles i saludables.