Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

Tallers amb serveis mínims “residuals” i envoltats d’incertesa

ACN Girona / Barcelona / Lleida / Tarragona.-Incertesa total al sector dels tallers mecànics. La confusió inicial en les directrius del govern espanyol sobre si podien obrir o no ha […]

Avatar
Agències 02/04/2020

ACN Girona / Barcelona / Lleida / Tarragona.-Incertesa total al sector dels tallers mecànics. La confusió inicial en les directrius del govern espanyol sobre si podien obrir o no ha causat molta improvisació, segons el negoci. La immensa majoria dels tallers, prop d’un 70%, estan tancats i els que treballen ho fan sota mínims, servint col·lectius que sí es consideren essencials, com els de la policia, les ambulàncies o l’agrari. A més, els tallers tampoc s’han lliurat dels ERTO, malgrat que en algunes patronals denuncien que les autoritats laborals els han tombat, i denuncien manca de protecció i ajuts específics de les autoritats per fer front a una caiguda abismal de la feina.

El president de la Federació Catalana de Venedors de Vehicles Motor (Fecavem) i del Gremi del Motor de Barcelona, Jaume Roura, explica que pràcticament tots els tallers del territori estan tancats, només amb l’excepció d’alguns casos puntuals. “Atenem algun cas referent a emergències, com poden la reparació d’ambulàncies o de vehicles policials”, explica Roura.De fet, fonts del sector consultades per l’ACN asseguren que la quantitat de negocis que es dediquen a cobrir aquesta demanda de serveis d’emergència “és molt residual”. A més, les mateixes veus assenyalen que els tallers que es fan càrrec dels serveis són negocis que habitualment atenen aquesta mena de casos.Ara bé, des de la patronal admeten una allau de consultes sobre el tancament del sector. “El decret del govern espanyol no deixava massa clar què havíem de fer, però el missatge que va sortir de les patronals va ser que els tallers havien de tancar”, explica Roura.Només un 30% amb serveis mínimsL’Associació d’Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions (CORVE), que agrupa 800 empreses del sector a les comarques gironines, explica que un 70% dels tallers mecànics han tancat pel coronavirus. Són els que, en gran mesura, depenien de les avaries de particulars.”Tan sols el 30% estan fent serveis mínims”, diu el president de CORVE, Jordi Solà, a l’ACN. Els que treballen a porta tancada, però, també han hagut de reduir personal. I ara, comencen a trobar-se amb manca de recanvis. “La majoria dels qui subministren recanvis fan serveis mínims, i hi ha cases que han tancat completament; les peces no arriben o ho fan amb retard, i això pot suposar que haguem de tenir vehicles de serveis essencials immobilitzats durant dies”, lamenta el propietari de Reparacions Panella de Riudellots de la Selva, Narcís Panella. Ell ha vist com, d’ençà de l’estat d’alarma per la covid-19, la feina li ha baixat en picat. I de fet, ha hagut de fer un ERTO per a quinze dels 22 treballadors que té. Però no és l’únic. La patronal CORVE subratlla que, arreu de la demarcació, hi ha 4.500 mecànics afectats per un expedient temporal. El president de CORVE també lamenta que els tallers mecànics es troben en una “situació molt compromesa”. En un sector en què la majoria són autònoms, i amb empreses que de mitjana tenen cinc treballadors, Jordi Solà explica que “no queda massa clar de quina manera ens podrem beneficiar de les ajudes que ha definit el govern espanyol”. “Per una banda, tots els autònoms societaris pràcticament no tenen dret a cap ajuda i són els que a dia d’avui estan fent els serveis mínims”, diu Solà. “I per altra banda, les empreses que s’han vist obligades a fer un ERTO es troben en la inseguretat jurídica, perquè encara no saben si els l’aprovaran o no; a més, se’ns ha mig dit que es revisaran i inspeccionaran tots, amb la possibilitat que s’acabin tombant”, hi afegeix el president de CORVE. Ajudes “concretes” per al sector Per revertir els efectes de la crisi de la covid-19, des de la patronal CORVE reclamen una línia d’ajudes “molt més concretes i eficaces” per al sector. “Perquè moltes de les mesures que està implementant el govern, com els quinze dies recuperables, tenen sentit amb indústries que es dediquin a la producció; en el nostre cas, però, que som un servei de cara al públic, no ens fan cap bé”, critica Jordi Solà. “Reclamem que es puguin aplaçar els pagaments d’IVA i IRPF durant com a mínim, tres mesos”, hi afegeix el president de CORVE. “I sobretot, que les mesures que anunciï el govern espanyol, siguin clares i concretes i ens donin seguretat jurídica; perquè en el cas dels ERTO, per exemple, depenem de la interpretació que se’n faci”, conclou.A Lleida, el sector agrícola pren protagonisme Des de l’Associació d’Empreses d’Automoció de Lleida, expliquen que han deixat de fer manteniments i reparacions rutinàries a vehicles particulars però sí que atenen serveis d’emergència. Molts tallers, fins i tot, col·loquen cartells a l’entrada amb un número de telèfon especificant que es truqui en cas d’urgència per donar resposta a col·lectius essencials.Precisament, la principal feina aquests dies se centra en reparacions de vehicles agrícoles que surten o han de sortir al camp, com a servei essencial que són, però des de l’associació alerten aquesta feina és “insuficient” per mantenir la facturació. A més, posen de manifest que la normativa no té en compte la seva especificitat. “No se’ns considera un servei clarament essencial però donem servei a sectors que sí que ho són i per aquest motiu no podem tancar del tot”, afirmen. Lamenten també que s’han trobat casos en què algun veí ha trucat la policia per denunciar que un taller està obert. “Venen els agents i els hem d’explicar que estem reparant el cotxe d’un dependent de supermercat o d’un mosso d’esquadra”, relaten. De moment no s’han trobat cap cas en què la policia els hagi sancionat. “Ens expliquen què podem fer i que no i comproven que ho estem complint”, afegeixen. Tot i això, aquesta situació de treballar “a mig gas” ha fet que la majoria dels tallers de Lleida hagin hagut d’adaptar les plantilles a la feina actual, que ha disminuït de manera “significativa”. Asseguren que molts d’ells han presentat ERTOs de força major que obliguen les empreses a mantenir les plantilles durant sis mesos quan s’aixequi l’odre de confinament. Des de l’associació consideren que és una bona opció per mantenir l’economia i els llocs de treball “quan tot això passi” però reclamen més protecció per part de les administracions i que s’ampliïn els terminis per presentar les liquidacions trimestrals. A Tarragona, els canvis de normativa generen conflictes amb la policiaA la demarcació de Tarragona, el sector es queixa que cada actualització que s’ha anat fent de la normativa els ha generat conflictes puntuals amb els cossos policials. “Cada vegada que es produeix un canvi normatiu no hi ha una transmissió d’informació ràpida ni bona”, lamenta Emili Beltran, secretari general de l’Associació Empresarial de Tallers de Reparació i Venedors d’Automoció de la demarcació de Tarragona (ASTAVE). Beltran explica que s’han donat situacions “sense sentit”, com la d’un operari d’un taller que va ser retingut pels agents d’una Guàrdia Urbana del territori quan es desplaçava a reparar un vehicle dels Mossos d’Esquadra. Els tallers tarragonins recorden que estan facultats per prestar serveis mínims, tot i que sigui a porta tancada. Sobretot atenen serveis relatius al transport de mercaderies i vehicles de professionals que fan una tasca essencial -com els sanitaris-. Les restriccions a la mobilitat, però, han ocasionat una “paralització gairebé total” en l’activitat als tallers, sobretot pel que fa a turismes i motocicletes de particulars. L’entitat subratlla que una bona part dels 610 associats que té al Camp i l’Ebre són microempreses que es veuen abocades a “una problemàtica financera molt greu”. El degoteig d’ERTO ja ha començat i, segons els càlculs d’ASTAVE, s’estima que en podrien acabar presentant la meitat dels tallers tarragonins. El gremi es queixa d’una “falta de sensibilitat” de l’autoritat laboral, que ha rebutjat expedients malgrat que és “evident”, segons el sector, que la paralització té el seu origen en la crisi de la covid-19. A més, Beltran recorda que les fàbriques d’automòbils van paralitzar l’activitat ja fa dies i que s’ha paralitzat el subministrament de recanvis.