Divendres, 26 de febrer de 2021 - Edició 946
La República

Ramon Balcells reflexiona sobre l’absència a través del curt sense diàlegs ‘Picnic’

ACN Barcelona.-Cinc amics es reuneixen al bosc per recordar un company absent. La càmera els observa a metres de distància i deixa espai per a la intimitat. Aquesta és la […]

Avatar
Agències 16/11/2020

ACN Barcelona.-Cinc amics es reuneixen al bosc per recordar un company absent. La càmera els observa a metres de distància i deixa espai per a la intimitat. Aquesta és la primera capa del curtmetratge ‘Picnic’ de Ramon Balcells, que es podrà visualitzar a Filmin des d’aquest dimarts i fins el 29 de novembre a la secció oficial Nacional del Festival de Cinema Independent de Barcelona, l’Alternativa, que arrenca aquest dilluns amb ‘El año del descubrimiento’, de Luis López Carrasco. “La idea de l’absència ha estat molt present sempre al curt”, assegura Balcells en una entrevista amb l’ACN. Amb la falta de diàlegs, el director ha volgut potenciar aquesta absència, a través també de la distància generada entre els protagonistes i l’espectador.

Balcells va filmar el curtmetratge fa sis anys amb un grup d’amics. Tenia la idea de què volia explicar amb el curt i que girava al voltant de l’absència, però es va passar anys sense muntar-ho perquè no veia clar el tempo ni tampoc el concepte. I va ser aquest any amb el confinament que després de donar-hi voltes va optar per ometre els diàlegs de la peça. De fet, Balcells va preguntar-se què passaria si eliminava els diàlegs, les imatges podrien transmetre aquella absència? Al veure’n el resultat va decidir optar per l’opció d’ometre’ls. El director de ‘Picnic’ creu que l’absència també està present en la distància entre l’espectador i els protagonistes. “D’alguna forma pots pensar que tu com espectador ets la persona que està absent i els observes des de la distància i no sents què diuen”. Balcells també volia jugar amb l’ambigüitat i el misteri i que l’espectador no sàpiga molt bé què està passant i que tingui la sensació que falta alguna cosa. Considera que treballar amb el misteri és molt complicat, però creu que ajuda a donar la sensació que pugui passar de tot. Més enllà de treure els diàlegs, una de les característiques del curtmetratge és que el director aguanta els plans molts segons. “Si pogués encara els aguantaria més”, admet. “El primer pla és amb el que vaig començar a tenir la idea i mantenir el recorregut dels nois que venen fins a la càmera s’indica a l’espectador com aniran les coses”, assegura. L’autorRamon Balcells (Barcelona, 1992) combina la realització audiovisual amb la docència a la Universitat Pompeu Fabra. Va aprendre cinema de manera autodidacta i treballant amb alguns dels seus referents: Pere Portabella, Albert Serra, Lluís Miñarro i José María de Orbe. Va fundar la seva pròpia productora, Cortado Films. Ha dirigit diversos curtmetratges, com ara ‘El vacío’ (2013) i ‘Transilvània’ (2014), tots dos presentats a l’Alternativa.