Edició 2104

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 30 de abril del 2024
Edició 2104

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 30 de abril del 2024

Òmnium engega una campanya per Sant Jordi amb l’objectiu de recollir milers de llibres per a les biblioteques escolars

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Òmnium Cultural ha engegat una campanya amb motiu de la diada de Sant Jordi que posa el focus en la necessitat de “dignificar” el paper de les biblioteques escolars en el foment de la lectura. A partir d’aquest dimarts dia 16 i fins al 23 d’abril, l’entitat pretén recollir milers de llibres per fer “créixer” aquests espais. Per contribuir en la campanya, han elaborat un catàleg amb un centenar de llibres que es podran comprar a les 134 biblioteques que s’han adherit a la campanya. Un cop comprats, els llibres es dipositaran en els punts habilitats per Òmnium -entre els quals hi ha les mateixes llibreries-, i posteriorment es distribuiran a les més de 400 escoles que s’han sumat a la iniciativa.

“La campanya és una crida a fomentar la lectura entre els més joves, a potenciar els referents literaris en català, i a contribuir a revertir les mancances estructurals de les biblioteques escolars”, ha afirmat el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, en la presentació de la campanya aquest dimarts. Tal com ha subratllat, més enllà de fomentar l’hàbit lector, la iniciativa pretén “posar sobre la taula” els dèficits dels fons de les biblioteques dels centres educatius d’arreu de Catalunya. “Moltes han tancat i d’altres tenen dificultats a l’hora d’adquirir llibres nous i fomentar la lectura més enllà dels llibres que són obligatoris”, ha assenyalat.

Publicitat

En aquest sentit, la campanya ‘Llegir ens fa grans’ es dirigeix principalment a l’alumnat de 5è i 6è de primària, i el de 1r i 2n d’ESO. Segons ha defensat Antich, es tracta d’una decisió que no s’ha pres “arbitràriament”. “Sabem que és una franja d’edat absolutament decisiva o bé, en la consolidació dels hàbits lectors, o bé el moment en què es posa el risc el no tocar un llibre en el que queda de vida, per això és important dirigir-nos a un públic a què les dades ens diuen que és on es juga el futur dels lectors”, ha apuntat.

Així, Òmnium Cultural ha elaborat un catàleg de cent llibres, de la mà de l’IBBYcat i l’Associació de Mestres Rosa Sensa, que posarà a disposició de les 134 llibreries que s’han adherit a la campanya. A partir d’aquest dimarts i fins al dia 23 d’abril, qui vulgui podrà comprar qualsevol dels llibres del catàleg i, posteriorment, dipositar-lo en un dels 200 punts de recollida habilitats per Òmnium, que són, o bé les mateixes llibreries adherides, o bé qualsevol dels estands que l’entitat tindrà repartits per tot Catalunya durant el dia de Sant Jordi. Un cop finalitzi la recollida, el Clúster de Logística de Catalunya s’encarregarà de repartir-los a les 420 escoles que s’han sumat a la campanya.

En aquest sentit, Antich ha reiterat que la intenció de l’entitat és fer arribar el missatge que la situació de les biblioteques escolars de Catalunya “és precària”. Segons ha indicat, les dades del Departament d’Educació apunten que l’any 2020 un 43% dels centres educatius no tenien biblioteca, mentre que la resta no disposava de recursos “suficients i actualitzats”. “Les biblioteques escolars són un pilar democratitzador essencial de la lectura i un agent molt important en el desenvolupament dels hàbits lectors”, ha insistit el president d’Òmnium.

Antich ha presentat la campanya ‘Llegir ens fa grans’ acompanyat de Mertxe París, vicepresidenta del Gremi Llibreters, i Ignasi Sayol, president del Clúster de Logística de Catalunya. Al seu torn, París ha celebrat la iniciativa i ha explicat que el gremi va decidir adherir-s’hi, entre d’altres, perquè el catàleg de llibres ha estat elaborat amb “rigor”. “Ens preocupava que tothom pogués comprar el llibre que volgués, sense cap criteri, perquè no tots els llibres valen per a les biblioteques escolars”, ha defensat.

La vicepresidenta del gremi ha reivindicat que la iniciativa “no resoldrà” les mancances “estructurals” dels espais de lectura dels centres educatius, però ha fet valdre que, com a mínim, posarà el problema sobre la taula. Tanmateix, ha insistit que la iniciativa “en cap cas” ha de substituir les accions que s’han de tirar endavant des del Govern per reforçar aquests espais. “No és una necessitat, és una urgència”, ha sentenciat.

Amb tot, Antich ha alertat que les últimes proves PISA, així com les de competències bàsiques, han demostrat que el nivell de comprensió lectora de l’alumnat català està per sota de la mitjana de tot l’Estat i també d’Europa i ha fet una crida a tota la ciutadania perquè la recollida de llibres sigui “massiva”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió