Diumenge, 26 de setembre de 2021 - Edició 1158
La República

Neus Ballús: “A ‘Sis dies corrents’ m’interessava parlar de com gestionem la diferència en el nostre dia a dia”

ACN Barcelona.-La cineasta Neus Ballús, directora de les premiades ‘La Plaga’ i ‘El viatge de la Marta’, estrena aquest dissabte al Festival Internacional de Cinema de Locarno el seu darrer […]

Avatar
Agències 07/08/2021

ACN Barcelona.-La cineasta Neus Ballús, directora de les premiades ‘La Plaga’ i ‘El viatge de la Marta’, estrena aquest dissabte al Festival Internacional de Cinema de Locarno el seu darrer llargmetratge, ‘Sis dies corrents’, on relata el dia a dia de tres treballadors d’una empresa de lampisteria de la perifèria de Barcelona. “M’interessava parlar de com gestionem la diferència en el nostre dia a dia”, confessa la directora en una entrevista amb l’ACN, en referència al repte de comprendre als altres. Com ja és habitual en els films de Ballús, ‘Sis dies corrents’ és una pel·lícula de gènere híbrid, que conjuga la ficció amb elements de la realitat, i la protagonitzen personatges reals.

‘Sis dies corrents’ ressegueix el dia a dia de la vida d’en Moha, en Valero i en Pep, treballadors d’una empresa de lampisteria. Durant una setmana en Moha, el més jove i de nacionalitat marroquí, haurà de demostrar que està preparat per substituir en Pep, que es jubila. Però el Valero qüestiona que els clients acceptin a un treballador del Marroc a les seves cases. Com a particularitat, l’elenc del film el formen personatges reals que s’interpreten a si mateixos. Ballús explica que d’aquesta manera pot “registrar el to real de la vida quotidiana”. Així, els protagonistes de ‘Sis dies corrents’ són tres lampistes a qui Ballús va conèixer gràcies a un acord amb l’Escola d’Instal·ladors de Barcelona. “Tenia clar que la pel·lícula l’havien de protagonitzar lampistes reals, perquè tota la seva experiència vital i professional la porten a sobre, jo no la puc crear sobre un personatge fictici”, explica Ballús. En aquesta línia, la cineasta ha fet tallers amb els protagonistes durant dos anys per tal que aquests s’acostumin a estar davant la càmera. “Finalment aconsegueixes interpretacions d’una gran autenticitat, on són ells mateixos, però alhora estan dins la dinàmica que tu has volgut fer”, apunta. Per tal de facilitar la interpretació als actors no professionals, ‘Sis dies corrents’ es va rodar de manera cronològica.El film retrata gran varietat de situacions que sorgeixen quan un grup de lampistes entren a casa d’un client per fer una reparació i s’emmarquen totes en els sis dies d’una setmana laboral. “En el fons el que m’interessa és que la gent sigui conscient que el nostre dia a dia és més interessant i singular del que ens pensem”, reflexiona la cineasta. Així mateix, la pel·lícula incorpora elements tant d’humor com de drama i també de documental. Amb tot, el muntatge amaga una reflexió sobre els prejudicis que s’activen quan les persones es veuen obligades a interactuar amb algú diferent respecte a elles. “Hi ha una jerarquia pel fet d’haver nascut home o dona, en funció d’on s’hagi nascut, de l’orientació sexual, de les creences… Ser conscient de quin és el teu espai de privilegi i alhora saber com tractes els altres respecte a això és el que configura una realitat més o menys justa”, valora Ballús. En la mateixa línia, assegura que li agradaria que en veure la pel·lícula “tothom es plantegés com gestiona la diferència”. “M’interessava molt descobrir què passa en un context de treball molt masculinitzat, on hi ha unes dinàmiques que jo no conec, que no comparteixo i que no entenc”, justifica Ballús sobre el fet que tots els protagonistes de la pel·lícula siguin homes. En aquest sentit, explica que per ella ha estat “un repte” i, al mateix temps, quelcom “molt interessant” poder entendre les “dinàmiques de complicitat” d’un món eminentment masculí com és el de la lampisteria. Estrena a LocarnoEl film s’estrena a Locarno, un festival “molt admirat” per Ballús. “Sempre l’he admirat pel risc en la selecció, per la valentia de triar títols que no són la norma, però que, en canvi, han generat un canvi en el llenguatge cinematogràfic, un atreviment”, explica la cineasta. El film competeix dins la secció Concurs Internacional, la principal del certamen. Després de passar per Suïssa, Ballús també estarà al Festival Internacional de Cinema de Toronto. En aquest cas la directora de ‘Sis dies corrents’ destaca que el festival nord-americà ofereix el film a distribuïdors i programadors, que poden fer que la pel·lícula “arribi a més públic”. Tercer llargmetratge ‘Sis dies corrents’ és el tercer llargmetratge de Neus Ballús, després de la seva òpera prima ‘La Plaga’ (2013) i ‘El viatge de Marta’ (2019). “Em sento molt agraïda d’haver pogut realitzar tres pel·lícules que em naixien realment de dins”, reflexiona. En aquest sentit, explica que viu com un “privilegi” poder dirigir pel·lícules i assegura que cada producció “és una aventura”. “Em sento molt agraïda pel fet de venir de classe treballadora, de ser la primera dona de la meva família que ha estudiat i que això m’hagi permès accedir a fer que els meus relats siguin explicats”, conclou.