Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Menys d’un 20% dels vianants de Barcelona fa servir els nous espais verds per a caminar, segons el RACC

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Els nous espais per a vianants que va habilitar l’Ajuntament de Barcelona al mes de maig tenen un resultat “ineficient”, segons l’estudi del RACC ‘La mobilitat a Barcelona en la nova normalitat’. El director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha explicat que l’ampliació de les voreres no té els resultats d’èxit que s’esperaven i per això proposa destinar-les a un altre ús. “Això no vol dir necessàriament tornar a posar el carril de circulació de vehicles. Es pot donar espai a la càrrega i descàrrega, als carrils bicis o posar més arbres i espais verds”, ha dit Puerto. De fet, l’informe constata que hi ha vehicles que s’aturen a fer càrrega i descàrrega en aquesta zona degut a la manca d’alternatives.

Dels nous espais per a vianants analitzats, el més utilitzat és el del carrer Girona, que el fan servir un 47,8% d’usuaris. En canvi, a la Via Laietana l’ús és quasi nul i tan sols un 0,5% dels vianants camina per l’espai adjacent a la vorera. Baixada de la mobilitat L’estudi també apunta que la pandèmia ha provocat un descens del 20% en la mobilitat diària a Barcelona. Això suposa que cada dia hi ha 1.125.000 desplaçaments menys per la ciutat. L’estudi informa d’un canvi “molt important” en els hàbits de mobilitat, ja que un 30% de la població ha modificat el seu mitjà de transport i un 17% addicional té intenció de canviar-lo en un futur pròxim. El transport públic és el que registra una caiguda més forta dels usuaris, per una qüestió de “confiança social”, segons el president del RACC, Josep Mateu. En canvi, augmenten els desplaçaments individuals, és a dir, caminant, en bici, patinet o vehicle privat.El descens en els desplaçaments diaris s’atribueix al confinament i el teletreball. Segons l’informe, el 40% dels treballadors ja no es desplacen diàriament al lloc de feina, un 20% perquè fa teletreball i el 20% restant perquè fa un model mixt. A més, els usuaris que es desplacen per motius laborals han canviat el seu mitjà de transport: el desplaçament a peu s’ha incrementat del 24% al 34%, mentre que en cotxe pràcticament s’ha doblat i ha passat del 24% al 47%.Els canvis en la mobilitat han provocat una “caiguda rellevant” del transport públic. L’ús del metro ha passat del 42% al 27% i el del bus urbà del 32% al 24%. Aquesta “davallada” és més significativa en els trajectes metropolitans, sobretot en hora punta. Respecte a les dades del 2019, les ocupacions al bus interurbà al matí i d’entrada a Barcelona han baixat del 76% al 20% a la línia e15 (Vilanova – Barcelona) i del 87% al 53% a l’e11.1 (Mataró – Barcelona). Els ferrocarrils i Renfe també presenten una demanda inferior en comparació amb les dades de l’any passat. Augment de la bici i el patinetL’estudi constata que “la mobilitat individual s’imposa com a preferència de canvi”. Els usuaris en bici han augmentat respecte a abans de la pandèmia, malgrat que en hora punta han baixat de mitjana un 19% respecte a febrer de 2019. Els usuaris en patinet “s’han disparat”, segons l’informe. “La pandèmia ha accelerat la mobilitat del futur”, ha apuntat el director de la Fundació RACC.El problema d’aquests dos models de transport, segons Puerto, és “la convivència amb els vianants”. Per això una de les recomanacions que ha fet el RACC és dotar de més seguretat aquests transports, baixant els carrils bici a la calçada i assegurant el respecte dels límits de velocitat. Vehicle privat més eficientUna altra de les problemàtiques dels nous hàbits en la mobilitat, segons l’informe, és “la ineficiència del vehicle privat”. De mitjana, el nombre d’ocupants observats és d’1,16 als cotxes i d’1,1 per a les motos. “Calen més carrils VAO i un ús racional per part dels usuaris”, ha assegurat Puerto. En la mateixa línia, ha afegit que una bona mesura seria prioritzar els aparcaments ‘Park&Ride’, situats a la perifèria de la ciutat i pensats perquè els conductors aparquin el seu vehicle privat i accedeixin al centre en transport públic. Millores en l’aire i en la sinistralitatTots aquests canvis han provocat una millora en la qualitat de l’aire. Així, la presència de NO2 ha baixat “significativament”, amb una reducció del 21,5% a la Zona de Baixes Emissions (ZBE). En la mateixa línia, les partícules de PM10 han baixat un 14,5% a la ZBE. Així mateix, la reducció en la mobilitat també ha provocat que hi hagi menys accidents de trànsit. L’estudi fet pel RACC es basa en 1.600 enquestes a ciutadans residents a Barcelona i l’àrea metropolitana i en més de 60.000 observacions a persones que es desplaçaven a peu, en bicicleta, en patinet, en transport públic urbà i interurbà i en vehicle privat. Les dades s’han obtingut durant el mes de setembre de 2020.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió