Edició 2063

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 19 de març del 2024
Edició 2063

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 19 de març del 2024

Llum verda al nou contracte de neteja de Tarragona després de 20 anys amb el mateix

|

- Publicitat -

ACN Tarragona – Tarragona ha donat llum verda al nou contracte de neteja de la ciutat després de 20 anys amb el mateix. El nou conveni tindrà una vigència de nou anys i suposarà un cost de més de 200 milions d’euros a les arques municipals. El contracte s’estructura en cinc grans lots, entre els quals destaca el de Servei de Transport i recollida de residus municipals, de neteja viària i d’informació i educació ambiental, que costarà 19 milions d’euros anuals. També inclou el control i el monitoratge del servei i s’incorporarà un espai a la deixalleria municipal per a la reutilització de residus. A més, contempla l’eliminació dels contenidors soterrats. Es preveu que s’adjudiqui entre el febrer i el març de l’any que vinent.

(En aquesta actualització s’afegeix que l’Ajuntament ha concretat els anys de prorroga que contempla el nou contracte)

Publicitat

El govern municipal ha assegurat que amb l’aprovació del nou contracte de neteja la ciutat fa un “pas endavant” per millorar el servei tant pel que a la neteja dels carrers com pel compliment de les mesures mediambientals i socials. El conseller d’Hisenda, Jordi Fortuny, ha detallat que el nou contracte es regeix per cinc “grans lots”, que es poden tractar per separat. El primer d’ells és el del Servei de Transport i recollida de residus municipals, de neteja viària i d’informació i educació ambiental, el qual s’emportarà el gruix dels diners i en el que es contempla un servei diferenciat entre estiu i hivern, segons ha destacat el conseller.

El segon lot és el Servei de neteja de platges, solars, terrenys i camins municipals, que comptarà amb 892.000 euros cada any. En el cas del tercer bloc, correspondrà al servei de gestió de la deixalleria municipal, que costarà 592.000 euros anuals. Fortuny ha destacat que s’habilitarà un espai per a la preparació de la reutilització de mobles, estris o altres residus, tot i que encara s’ha de definir que es farà dels productes recuperats. Pel que fa al quart i cinquè lots, es tracta del control d’execució i qualitat del servei, que suposarà 225.000 euros anuals, i de la Plataforma intel·ligent de ciutat, que tindrà un cost de 157.000 euros cada any.

D’aquesta manera, l’equip de govern vol fiscalitzar les tasques de neteja que s’hauran de certificar i es faran públiques a través del web municipal i d’una nova aplicació que es posarà en marxa. “Transparència en el servei, màxim monitoratge, publicitat en temps real a la pàgina web, augment del control del servei, pagament per serveis prestats”, ha detallat Fortuny. Per tot plegat, el conseller ha assegurat que serà molt fàcil corregir errors i millorar la qualitat del servei, ja que fins ara, era molt “farragós” obrir un expedient administratiu per penalitzar els incompliments de l’empresa concessionària.

El pressupost anual serà de 20.506.092,71 euros pels lots 1, 2 i 3 mentre que els lots 4 i 5 sumen uns 382.000 euros anuals. El contracte tindrà una durada de nou anys més dos prorrogables en els primer tres lots i el quart i cinquè lots tindran una durada de cinc, més cinc més prorrogables. Així mateix, l’Ajuntament preveu ingressar més d’1 milió d’euros per la valorització de residus i aportacions dels sistemes integrats de gestió. Fortuny ha assenyalat que aquesta partida la rebia fins ara la contractista. Per això, ha destacat que el consistori recupera aquests ingressos i fa que “en conjunt, el contracte costi menys diners a les arques municipals i a la ciutadania”.

<strong>Objectius</strong>

Segons el govern municipal, el principal repte d’aquest nou contracte serà aconseguir els objectius normatius en matèria de gestió de residus i, en concret, augmentar l’actual percentatge de recollida selectiva, en contenidors i deixalleria. Així, es vol passar del 37% actual al mínim del 65% en els tres primers anys. Per aquest motiu, s’identificarà els usuaris de tots els serveis de recollida amb el sistema de control d’accés als contenidors (contenidors tancats). També s’apostarà pel Porta a Porta domèstic i comercial, ampliant la recollida comercial, i substituint els actuals contenidors soterrats per altres que s’han mostrat més eficients al municipi.

En paral·lel, el contracte també comportarà inversions que ajudaran a la sostenibilitat, a la descarbonització i reducció de la petjada de carboni associada als serveis que es contracten. Concretament, es renovarà la meitat de la maquinària elèctrica o s’optarà per vehicles amb pila d’hidrogen. “Fins ara teníem tres tipus de camions diferents per fer la mateixa feina arran de la dispersió dels contenidors, això ens suposava un sobrecost de mig milió que ja hem eliminat”, ha exemplificat Fortuny.

<strong>Calendari d’adjudicació</strong>

Les empreses interessades tindran 70 dies per presentar l’oferta corresponent a partir de la publicació de la licitació al perfil del contractant, que es preveu que sigui la pròxima setmana. Des de la conselleria apunten que el procés de licitació es podria allargar fins al mes de febrer o març de l’any que ve. En el cas que es prologués la tramitació, expliquen, es tornaria a prorrogar el contracte actual, que finalitza el 28 d’abril de 2023, el qual es mantindria vigent fins que s’adjudiqui el nou contracte.

<strong>20 anys de contracte</strong>

El 2 de maig de 2002, el ple de l’Ajuntament de Tarragona va acordar adjudicar el contracte de concessió administrativa mitjançant procediment obert a l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas, S.A. per un termini de deu anys. El 13 de desembre de 2010 es va aprovar la modificació d’aquest contracte i es va allargar la concessió per un període de deu anys més pròrrogues. El novembre de 2019, el ple va aprovar una segona modificació per eliminar i substituir les 119 illes de contenidors soterrats de la primera fase per contenidors de superfície. Una modificació que també va servir per adquirir maquinàries de neteja que ja havien finalitzat l’amortització econòmica, entre altres aspectes tècnics per millorar el servei.

Així mateix, el consistori va organitzar un procés de participació entre l’octubre i desembre de l’any 2021 perquè la ciutadana expressés la seva opinió sobre possibles nous sistemes de gestió del servei, en el qual hi van participar 2.943 persones.

<strong>Votacions ple</strong>

En el Consell Plenari extraordinari d’aquest divendres s’han aprovat els plecs de clàusules i la documentació per començar el procediment de licitació. ERC, CUP, Junts, PSC i els regidors no adscrits han votat a favor del nou contracte i Cs, PP i En Comú Podem s’han abstingut. La seva aprovació ha generat retrets entre els grups municipals. La consellera no adscrita, Sonia Orts, i la consellera del PSC, Sandra Ramos, han carregat contra la CUP per donar-hi suport. “La internacionalització del servei de neteja era el seu cavall de batalla, ara s’han menjat un gripau”, ha manifestat la socialista, qui també ha defensat que mentre governaven van fiscalitzar el servei.

La consellera cupaire, Eva Miguel, ha defensat que el nou contracte marca els passos per avançar cap a la seva municipalització. “Sense aquesta passa és impossible fer la gestió directa dels residus de la ciutat, una brigada, la creació futurible d’una empresa municipal, per tirar endavant el lot 1 que és el més complex, hem de tenir el full de ruta, no estarem satisfetes fins a la internalització”, ha dit. Per la seva banda, la consellera d’ECP, Àngels Pérez, també ha defensat que és necessari la internalització del servei i que l’alternativa és la creació d’una empresa pública perquè la neteja, afirma, és una qüestió de salut pública “essencial”.

<strong>Aprovada una modificació de crèdit de 2,1 MEUR</strong>

A banda, en el plenari també s’ha aprovat una modificació de crèdit per un import de 2,1 milions d’euros. El govern municipal ha explicat que aquests diners es destinaran a cobrir despeses de l’Empresa Municipal de Transports (EMT), a l’actuació que es farà a l’amfiteatre de Tarragona, així com a l’organització de la campanya de Nadal o de la Cavalcada de Reis, entre altres. “Seria una irresponsabilitat posar en risc i retardar els serveis de la ciutat, necessitem aquest modificatiu perquè no podríem atendre obligacions, com les nòmines”, ha assegurat Fortuny davant les crítiques dels grups de l’oposició.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió