Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

Les empreses exportadores regulars de Barcelona dupliquen les vendes entre el 2003 i el 2019 fins a prop de 53.000 MEUR

ACN Barcelona.-La xifra d’empreses exportadores regulars, que venen a fora com a mínim quatre anys consecutius, han augmentat un 40,6% a la demarcació de Barcelona entre el 2003 i el […]

Avatar
Agències 26/08/2020

ACN Barcelona.-La xifra d’empreses exportadores regulars, que venen a fora com a mínim quatre anys consecutius, han augmentat un 40,6% a la demarcació de Barcelona entre el 2003 i el 2019 i han duplicat el volum monetari fins als gairebé 53.000 milions d’euros, segons un estudi de la Cambra de Comerç. A més, aquest tipus d’empreses orientades cap al mercat exterior cada vegada exporten a més països: de mitjana, venen a prop de dues regions (1,75) i a 3,46 països. L’any passat, la demarcació de Barcelona tenia 42.022 empreses exportadores que, en total, van vendre per valor d’uns 57.000 MEUR. D’aquestes, 14.800 eren exportadores regulars, un 35,1% del total, que tot i així van representar el 92,4% de la xifra total de vendes, prop de 53.000 MEUR.

L’estudi de la Cambra de Barcelona, fet en el marc d’un projecte conjunt amb la Diputació, assenyala que si bé el pes de les empreses exportadores regulars sobre les que ho fan puntualment s’ha mantingut estable des de l’inici de la sèrie, en un 36,4% el 2003, la proporció del volum monetari ha augmentat en 4,7 punts, passant del 87,7% del 2003 al 92,4% del 2019.De fet, aquest augment també ha contribuït a que el valor mitjà exportat per les empreses regulars hagi passat dels 2,5 milions anuals el 2003 als 3,6 milions del 2019, un increment del 40,2%. Segons l’estudi de la Cambra, vendre a l’exterior “obliga les empreses a ser més competitives i productives”, a invertir en R+D+i i a créixer per a poder-se beneficiar de les economies d’escala.A més, també s’aposta molt per la diversificació geogràfica de les exportacions per aportar “major estabilitat en els ingressos” i reforçar “la capacitat de supervivència, atès que es distribueixen els riscos entre una cartera més àmplia de compradors i productes”. De fet, les dades pel conjunt de l’Estat espanyol indiquen que les empreses exportadores regulars amb operacions a 20 països o més són les que concentren major volum monetari de vendes. L’informe assenyala que el principal mercat de les empreses exportadores barcelonines és Europa. Un 30,7% del total d’exportadores regulars va operar a la UE, i un 30,6% a la resta del continent. A l’Amèrica Llatina exporten un 27,9% de les regulars, mentre que un 34,12% ho fan a l’Àsia (de les quals a l’Orient Mitjà un 13,9%), un 19,8% a Amèrica del Nord i un 14,2% a l’Àfrica del Nord. La incorporació de la Xina i la Índia al mercat asiàtic de les exportadores barcelonines regulars implica que el pes de l’Àsia a la demarcació hagi crescut en 10,6 punts entre el 2003 i el 2019, mentre que el d’Europa ha caigut en 14,2 punts. Les dades per països mostren que les empreses barcelonines exporten en un 21,4% a França, un 19,8% a Portugal, un 18,1% als Estats Units, un 16% a Itàlia, i un 15% a Alemanya, en tots els casos –excepte en el nord-americà- amb pèrdua de quota. Pel que fa als sectors, el 2019 un 27,9% de les exportacions de les empreses de la demarcació de Barcelona regulars van ser de béns d’equipament, un 24,6% de manufactures de consum i un 23,2% de semimanufactures. Amb la covid-19, les exportacions a la demarcació de Barcelona han caigut un 19,2%, mentre que les importacions han disminuït un 21,9% entre gener i maig. Per superar aquest escenari, l’informe de la Cambra proposa consolidar les noves empreses exportadores perquè esdevinguin regulars; augmentar la diversificació geogràfica, apostant per la proximitat del nord d’Àfrica i d’Europa, els lligams culturals amb Hispanoamèrica o la dimensió del mercat asiàtic; o diversificar geogràficament les fonts d’aprovisionament i millorar la resiliència de les cadenes de subministrament a llarg termini. D’altra banda, l’estudi també assenyala que cal orientar la producció cap a béns industrials de major valor afegit, amb més inversions amb R+D+i, ja que això també augmenta, després, el grau de diversificació geogràfica de les vendes. Finalment, la Cambra aposta per la digitalització per guanyar “eficiència, agilitat, productivitat i qualitat” i treballar en el desenvolupament de la indústria 4.0.