Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

La PTP proposa reforçar l’alta velocitat ferroviària a Catalunya per reduir el volum de vols de baix cost al Prat

|

- Publicitat -

ACN El Prat de Llobregat.-L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) proposa una reconversió del sistema ferroviari català per potenciar les connexions en alta velocitat entre ciutats i aeroports. La mesura permetria cobrir trajectes de curt i mitjà abast en pocs temps de trajecte i que actualment ofereixen línies aèries, a la vegada que apropar els aeroports de Girona i Reus, que consideren infrautilitzats, al del Prat, descongestionant, així, aquesta infraestructura. L’entitat planteja que es construeixin noves estacions amb part de la inversió prevista per a l’ampliació del Prat, apostant per reforçar l’aeroport barceloní en base a un model de qualitat i potenciant les connexions internacionals en lloc dels vols de baix cost.

L’associació ha presentat l’informe juntament amb l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, davant de l’estació de Rodalies i de Metro, on s’hi va construir una estructura que hauria d’haver acollit una nova estació intermodal que mai ha entrat en funcionament, malgrat hi passen els trens d’alta velocitat i on els trens no hi paren. “Al 2017 va venir un ministre a dir-nos que aquí hi feien una estació que seria una connexió d’alta velocitat entre el Prat i Atocha”, ha recordat el batlle, apuntant que és una promesa incomplerta.D’aquella promesa en queda com a testimoni una estructura amb serveis preparats per entrar en funcionament com ascensors i escales automàtiques però que mai han arribat a funcionar. Infraestructures com aquesta són les que des de l’associació reclamen que es posin en funcionament o es construeixin per crear una veritable xarxa d’alta velocitat ferroviària que creï noves connexions a Catalunya, així com amb els territoris del seu entorn proper com el País Valencià, l’Aragó o la Catalunya Nord.Aquesta reformulació de la mobilitat suposaria una alternativa a l’ampliació de l’aeroport del Prat, donat que alguns dels recorreguts que ara mateix s’ofereixen a través de companyies de baix cost es podrien cobrir amb un servei de trens d’alta velocitat que permetrien connectar, per exemple, Barcelona amb Girona, Saragossa, València o Montpeller. “Les emissions que suposa un vol són de 150 a 195 grams de diòxid de carboni, en canvi el mateix viatge en tren seria d’entre 6 i 40”, assenyala Adrià Ramírez, president de la PTP.La proposta també passa per transferir alguns dels vols de baix cost als aeroports de Girona i Reus, que estan infrautilitzats, segons l’associació. “Permetria concentrar al Prat cert creixement dels vols intercontinentals amb interès estratègic”, afegeix Ramírez.Per aquets motiu, plantegen que els diners que es preveu destinar a l’ampliació del Prat es puguin derivar en part a la construcció de noves estacions per a les línies d’alta velocitat, on l’accés a l’aeroport del Prat, la posada en funcionament de l’estació intermodal d’aquesta localitat i la creació d’estacions als aeroports de Girona i Reus suposarien una inversió d’uns 236 milions d’euros. “La primera d’aquestes estacions que s’hauria de posar en funcionament és aquesta del Prat, que ja està construïda i que només caldria posar en marxa”, apunta.En un radi mitjà, la creació d’una bona xarxa ferroviària aproparia les ciutats situades a fins a 700 quilòmetres de distància, fet pel qual aposten per l’impuls del corredor central cap a Madrid i Saragossa que està actualment per sota del marge assolible, el corredor del Mediterrani i el de l’eix Ebre-Nord, en direcció Logronyo o Pamplona. Així, des de Barcelona es podria arribar a Bilbao en unes 3.45 hores, a València en 2.15, a Madrid en 2.30 o a Marsella en unes 4.05, un cop es millorés la connexió de la xarxa i incrementessin el nombre de serveis diaris. La millora de la xarxa també aproparia localitats europees, i permetria crear nous serveis nocturns de trajectes de llarga distància aprofitant la nit, on dormir a bord del tren reduiria la percepció del temps per viatjar de Barcelona a gran part de les capitals europees. Es tracta, apunta l’associació en l’informe, d’una tendència que s’està recuperant a Europa, i per la qual caldria potenciar fins a nou corredors per apropar Lisboa en 10 hores, París en 8, Zurich en 9.50 o Roma en 13.10.Més fetsL’alcalde del Prat ha aprofitat per reclamar a la Generalitat i al govern espanyol que tinguin en compte l’opinió del territori, coneixedor de les realitats que envolten les necessitats més properes, en aquest cas, a l’aeroport. “No s’hi val un xantatge de tot o res, hi ha alternatives a l’ampliació i cal estudiar-les i posar-les en comú amb el coneixement de totes les administracions i els experts per concloure quin model aeroportuari de país volem”, ha assenyalat Mijoler.Per aquest motiu ha reclamat que es faci cas d’informes que assenyalen viabilitats alternatives a fer créixer l’aeroport, deixant de banda les bones paraules dels diferents executius que s’han implicat en l’àmbit de la mobilitat a Catalunya i passant als fets per a millorar-la amb criteris sostenibles.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió