ACN El Prat de Llobregat.-L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) proposa una reconversió del sistema ferroviari català per potenciar les connexions en alta velocitat entre ciutats i aeroports. La mesura permetria cobrir trajectes de curt i mitjà abast en pocs temps de trajecte i que actualment ofereixen línies aèries, a la vegada que apropar els aeroports de Girona i Reus, que consideren infrautilitzats, al del Prat, descongestionant, així, aquesta infraestructura. L’entitat planteja que es construeixin noves estacions amb part de la inversió prevista per a l’ampliació del Prat, apostant per reforçar l’aeroport barceloní en base a un model de qualitat i potenciant les connexions internacionals en lloc dels vols de baix cost.
L’associació ha presentat l’informe juntament amb l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, davant de l’estació de Rodalies i de Metro, on s’hi va construir una estructura que hauria d’haver acollit una nova estació intermodal que mai ha entrat en funcionament, malgrat hi passen els trens d’alta velocitat i on els trens no hi paren. “Al 2017 va venir un ministre a dir-nos que aquí hi feien una estació que seria una connexió d’alta velocitat entre el Prat i Atocha”, ha recordat el batlle, apuntant que és una promesa incomplerta.D’aquella promesa en queda com a testimoni una estructura amb serveis preparats per entrar en funcionament com ascensors i escales automàtiques però que mai han arribat a funcionar. Infraestructures com aquesta són les que des de l’associació reclamen que es posin en funcionament o es construeixin per crear una veritable xarxa d’alta velocitat ferroviària que creï noves connexions a Catalunya, així com amb els territoris del seu entorn proper com el País Valencià, l’Aragó o la Catalunya Nord.Aquesta reformulació de la mobilitat suposaria una alternativa a l’ampliació de l’aeroport del Prat, donat que alguns dels recorreguts que ara mateix s’ofereixen a través de companyies de baix cost es podrien cobrir amb un servei de trens d’alta velocitat que permetrien connectar, per exemple, Barcelona amb Girona, Saragossa, València o Montpeller. “Les emissions que suposa un vol són de 150 a 195 grams de diòxid de carboni, en canvi el mateix viatge en tren seria d’entre 6 i 40”, assenyala Adrià Ramírez, president de la PTP.La proposta també passa per transferir alguns dels vols de baix cost als aeroports de Girona i Reus, que estan infrautilitzats, segons l’associació. “Permetria concentrar al Prat cert creixement dels vols intercontinentals amb interès estratègic”, afegeix Ramírez.Per aquets motiu, plantegen que els diners que es preveu destinar a l’ampliació del Prat es puguin derivar en part a la construcció de noves estacions per a les línies d’alta velocitat, on l’accés a l’aeroport del Prat, la posada en funcionament de l’estació intermodal d’aquesta localitat i la creació d’estacions als aeroports de Girona i Reus suposarien una inversió d’uns 236 milions d’euros. “La primera d’aquestes estacions que s’hauria de posar en funcionament és aquesta del Prat, que ja està construïda i que només caldria posar en marxa”, apunta.En un radi mitjà, la creació d’una bona xarxa ferroviària aproparia les ciutats situades a fins a 700 quilòmetres de distància, fet pel qual aposten per l’impuls del corredor central cap a Madrid i Saragossa que està actualment per sota del marge assolible, el corredor del Mediterrani i el de l’eix Ebre-Nord, en direcció Logronyo o Pamplona. Així, des de Barcelona es podria arribar a Bilbao en unes 3.45 hores, a València en 2.15, a Madrid en 2.30 o a Marsella en unes 4.05, un cop es millorés la connexió de la xarxa i incrementessin el nombre de serveis diaris. La millora de la xarxa també aproparia localitats europees, i permetria crear nous serveis nocturns de trajectes de llarga distància aprofitant la nit, on dormir a bord del tren reduiria la percepció del temps per viatjar de Barcelona a gran part de les capitals europees. Es tracta, apunta l’associació en l’informe, d’una tendència que s’està recuperant a Europa, i per la qual caldria potenciar fins a nou corredors per apropar Lisboa en 10 hores, París en 8, Zurich en 9.50 o Roma en 13.10.Més fetsL’alcalde del Prat ha aprofitat per reclamar a la Generalitat i al govern espanyol que tinguin en compte l’opinió del territori, coneixedor de les realitats que envolten les necessitats més properes, en aquest cas, a l’aeroport. “No s’hi val un xantatge de tot o res, hi ha alternatives a l’ampliació i cal estudiar-les i posar-les en comú amb el coneixement de totes les administracions i els experts per concloure quin model aeroportuari de país volem”, ha assenyalat Mijoler.Per aquest motiu ha reclamat que es faci cas d’informes que assenyalen viabilitats alternatives a fer créixer l’aeroport, deixant de banda les bones paraules dels diferents executius que s’han implicat en l’àmbit de la mobilitat a Catalunya i passant als fets per a millorar-la amb criteris sostenibles.