Dilluns, 5 de desembre de 2022 - Edició 1593
La República

La debutant Carla Quílez guanya la Concha de Plata a la millor interpretació protagonista pel seu paper a ‘La maternal’

ACN Sant Sebastià – L’actriu debutant Carla Quílez s’ha erigit amb la Concha de Plata ‘ex aequo’ a la millor interpretació protagonista pel seu paper de mare adolescent a ‘La […]

Agències 24/09/2022

ACN Sant Sebastià – L’actriu debutant Carla Quílez s’ha erigit amb la Concha de Plata ‘ex aequo’ a la millor interpretació protagonista pel seu paper de mare adolescent a ‘La maternal’, el segon llargmetratge de Pilar Palomero. Escortada per les credencials de la seva exitosa òpera prima, ‘Las niñas’, la directora ha culminat amb premi el seu pas pel Festival de Sant Sebastià. La pel·lícula és un clam per trencar els prejudicis sobre la maternitat adolescent a partir del procés personal de la Carla, una adolescent de 14 anys embarassada. Quílez ha compartit el guardó amb Paul Kircher pel paper al film ‘Le Lycéen’. És el segon any que la Concha de Plat a millor interpretació no distingeix per gènere.

La falta de referents, la vulnerabilitat de determinats col·lectius i el pes de l’herència generacional conformen ‘La maternal’, una cinta protagonitzada per Ángela Cervantes i un elenc de mares adolescents que s’interpreten a sí mateixes. La idea va néixer quan Palomero va conèixer de primera mà un centre per a menors embarassades i va sentir que volia transmetre les emocions que va sentir en escoltar-les i conèixer les seves vivències.

Per fer-ho possible, la directora va treballar molt amb el guió però en el rodatge va deixar a les actrius actuar “des de la llibertat”, tenint molt present que, per a moltes, era la primera experiència davant d’una càmera.

<strong>Primera trobada de les noies, en el mateix rodatge</strong>

La primera trobada entre la debutant actriu protagonista, Carla Quílez, i les mares adolescents que conformen la resta de l’elenc, es va fer directament el primer dia de rodatge. “Quan les vaig conèixer, vaig pensar que m’havien caigut molt bé, que eren noies normals”, recordava en una entrevista a l’ACN el dia de la presentació de la pel·lícula al festival. Després, una per una -en una escena que s’inclou íntegrament en el film-, van anar explicant les seves històries personals i va ser conscients de la responsabilitat d’interpretar el paper que “elles mateixes havien viscut”. “Són unes lluitadores que han tirat endavant”, va constatar.

La intèrpret que l’acompanya a la pantalla interpretant la seva mare, Ángela Cervantes, va explicar que el fet que la protagonista no coneixes les noies fins el dia de la gravació va fer-ho “molt fresc”. “M’encanta com treballa la Pilar i per aquest projecte era essencial”, afegia a l’ACN. Amb tot, destaca el treball previ de guió per saber què passava en cada moment i com, des de la “llibertat absoluta”, va “llençar-se a la piscina”. “És arriscat, però a la vegada ofereix coses inesperades”, remarcava.

<strong>’Los reyes del mundo’, gran premi de la nit</strong>

La cinta ‘Los reyes del mundo’, dirigida per Laura Mora, s’ha erigit amb la Concha d’Or, el gran guardó de la nit. El japonès Genki Kawamura s’ha emportat la Concha de Plata a millor direcció per ‘A Hundred flowers’. El guardó a millor interpretació de repartiment ha anat a parar a mans de Renata Lerman, intèrpret de la coproducció catalana ‘El suplente’, dirigida per Diego Lerman.

El jurat ha atorgat un Premi Especial per a ‘Runner’, de Marian Mathias; el millor guió ha estat per a la pel·lícula ‘A woman’, del cineasta xinès Wang Chao; i la millor fotografia és per a Manuel Abramovich, pel film ‘Pornomelancolía’.