Dimecres, 22 de setembre de 2021 - Edició 1154
La República

La coreògrafa senegalesa Germaine Acogny debuta al Grec amb un muntatge inspirat en la seva biografia familiar

ACN Barcelona.-La coreògrafa i ballarina senegalesa Germaine Acogny debuta aquest dimecres al festival Grec amb el muntatge ‘À un endroit du debut’. L’espectacle s’inspira en la biografia familiar d’Acogny i […]

Avatar
Agències 27/07/2021

ACN Barcelona.-La coreògrafa i ballarina senegalesa Germaine Acogny debuta aquest dimecres al festival Grec amb el muntatge ‘À un endroit du debut’. L’espectacle s’inspira en la biografia familiar d’Acogny i l’Àfrica actual i, a partir d’aquí, planteja un diàleg amb la tragèdia grega. “És un diàleg constant amb una persona, en aquest cas la Germaine, a través del seu enfocament de la dansa i l’art”, ha definit Mikaël Serre, qui ha fet la posada en escena del muntatge. Tot plegat inclou dansa, teatre i audiovisuals. Per la seva part el director del Grec, Francesc Casadesús, ha considerat “imprescindible” que l’edició d’enguany del certamen, que posa un ull en la creació africana, compti amb la presència de Germaine Acogny.

“Les coses passen en el moment que han de passar. És un moment propici perquè ara estic molt bé”, ha justificat Acogny sobre el fet de debutar aquest any a la capital catalana. De fet, Acogny arriba havent guanyat recentment un Lleó d’Or a la Biennal de Venècia. A ‘À un endroit du debut’ el dramaturg i director Mikaël Serre proposa un muntatge on se senten fragments de la Medea d’Eurípides, en un intent de fer dialogar Àfrica amb la cultura clàssica occidental. Amb tot, és un relat de l’Àfrica actual que fusiona el moviment, el teatre, el vídeo i la poesia amb la tragèdia. En aquesta línia, Acogny ha explicat que per ella el títol del muntatge és “tot un poema” perquè permet al públic “imaginar” moltes coses. L’espectacle, com és habitual en la tècnica de les coreografies d’Acogny, incorpora elements relacionats amb la natura. “Les danses africanes respecten molt el cos, és un diàleg permanent amb el cosmos i la natura”, ha dit la coreògrafa. Així mateix, ha confessat que per ella el símbol de la seva tècnica és un arbre i, pel que fa al cos, el pit representa el sol, les natges són la lluna i els ulls les estrelles.”Jo porto el pes de la història d’Occident i de la relació colonial amb el Senegal”, ha reconegut Mikaël Serre. En aquest sentit, ha assegurat que en el muntatge això es “retroba” amb la perspectiva d’Acogny i, tot plegat, ha estat una “col·laboració de forces”.Situació de la dansa a l’ÀfricaAcogny ha aprofitat la roda de premsa per reivindicar les escoles de dansa de l’Àfrica, que assegura que “estan en perill” perquè depenen de les ajudes exteriors. La coreògrafa ho viu de primera mà ja que, juntament amb el seu marit, Helmut Vogt, va inaugurar el 2004 el Centre Internacional de Danses Tradicionals i Contemporànies d’Àfrica École des Sables, un lloc d’intercanvi i de formació professional per a ballarins africans i d’arreu del món. Al centre s’hi formen ballarins d’arreu d’Àfrica i se’ls hi dóna formació en dansa africana contemporània. Acogny ha assegurat que actualment el centre treballa amb mitjans “molt limitats”. Pel que fa a nous muntatges, la coreògrafa ha avançat que treballa amb un espectacle on ha col·laborat amb el fill de la coreògrafa Pina Bausch.