Dimarts, 27 de juliol de 2021 - Edició 1097
La República

La companyia Epidèmia Teatre reivindica les sarsueles amb un musical al Maldà

ACN Barcelona.-La companyia Epidèmia Teatre estrena al Maldà el musical ‘Mistela Candela Sarsuela’, a partir de textos de Serafí Pitarra i d’Eduard Vidal. Amb dramatúrgia de Sílvia Navarro, direcció de […]

Avatar
Agències 31/03/2021

ACN Barcelona.-La companyia Epidèmia Teatre estrena al Maldà el musical ‘Mistela Candela Sarsuela’, a partir de textos de Serafí Pitarra i d’Eduard Vidal. Amb dramatúrgia de Sílvia Navarro, direcció de Gemma Sangerman i direcció musical de Joel Riu, l’objectiu del muntatge és recuperar un patrimoni teatral català “força oblidat” com són les sarsueles. Sangerman ha dit que volia sacsejar, reinterpretar i donar color a aquest gènere. A la directora del muntatge l’obsessionava molt “les rèpliques masclistes” dels textos i una de les seves dèries era “empoderar les dones i que prenguin les seves pròpies decisions, com si volen quedar-se solteres, donar carbasses o tirar els trastos a algú”. L’obra es podrà veure del 7 d’abril al 9 de maig de 2021 al Maldà.

L’espectacle, amb música en directe, és musical en vers amb coreografies. La companyia ha fet servir els manuscrits de les partitures originals dels espectacles ‘Si us plau per força’ (1866) i ‘El punt de les dones’ (1864) de Serafí Pitarra i ‘La Gran Sastressa de Midalvent’ (1870) d’Eduard Vidal i Valenciano, sarsueles de l’època, que han adaptat a nivell musical i dramatúrgic. “Les tres obres s’han barrejat i s’ha fet una sola trama, perquè a vegades els arguments d’aquestes sarsueles eren molt semblants amb embolics amorosos”, ha detallat Sangerman. L’actriu Aida Llop ha explicat que l’obra neix de les ganes d’explorar “el patrimoni cultural i teatral català que està oblidat”. En un primer moment van buscar espectacles que poguessin fer adaptant guions més antics i van decidir dedicar-ho a les sarsueles. A l’obra s’hi veuran textos de Pitarra i de Vidal i Valenciano, cançons que “s’han recuperat, molta comèdia i molta frescor i ganes que el públic s’ho passi bé”, ha afegit l’actriu Mireia Lorente-Picó. Sangerman ha apuntat que en aquest projecte revisiten els clàssics catalans en vers. Això, ha admès, era un repte per a ella, dirigir un musical. “A l’espectacle hi ha la música de les partitures i la música de la paraula que la donen els versos. En el moment de barrejar tres obres hem hagut de tallar, enganxar i escriure versos i s’han barrejat tres trames, de tres obres i fusionar personatges”.La directora ha assenyalat que als assajos han treballat en especial el llenguatge dels textos que és “antic” i era un “català popular amb castellanismes i lluny de català culta i dels jocs florals”. També hi ha hagut un treball “matemàtic de recompte de síl·labes, on tots els versos han de tenir set síl·labes i a vegades no quadrava”. Música Per la seva part, Joel Riu, director musical, ha remarcat que a partir de les melodies que havien triat des de la companyia, va tenir “la llibertat d’embolicar les melodies fins al punt de tenir una mica despropòsit i posar estils musicals com la radiofòrmula i música dels 80 i també hi ha música que sona a sarsuela”. En qualsevol cas, ha dit que no es perd l’essència d’aquest gènere.