Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

Els patinets implicats en sinistres de trànsit es multipliquen per quatre a Barcelona

ACN Barcelona.-Els vehicles de mobilitat personal (MMP), que inclouen els patinets i les rodes elèctriques, van estar implicats el 2019 en 539 sinistres de trànsit, quatre vegades més que el […]

Avatar
Agències 28/01/2020

ACN Barcelona.-Els vehicles de mobilitat personal (MMP), que inclouen els patinets i les rodes elèctriques, van estar implicats el 2019 en 539 sinistres de trànsit, quatre vegades més que el 2018, quan van estar-ho en 129. “És una preocupació” del consistori, segons ha manifestat el tinent de l’alcaldia de Prevenció i Seguretat, Albert Batlle, que ha indicat que esperen la regulació per part de la Direcció General de Trànsit per aplicar-la a la ciutat amb l’assegurança per aquests vehicles i elements de protecció individual. Les sancions en aquests vehicles es van multiplicar per deu el 2019 arribant a les 20.000. Durant la presentació del balanç de la sinistralitat a la ciutat, que va tancar l’any amb 22 morts, 14 dels quals motoristes, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha anunciat la col·locació de 20 nous punts de radars fixes dins la ciutat en indrets com la Gran Via o Aragó.

El 2019 es va tancar amb 22 morts, un més que l’any anterior. Els ferits van passar d’11.839 a 11.832, una xifra molt similar. No obstant, els ferits greus es van reduir, passant dels 238 als 202, el que significa un descens del 15,13%. Es van registrar 9.251 sinistres, un 0,77% més que l’any anterior.El col·lectiu amb l’índex més gran de mortalitat durant el 2019 van ser els conductors de motocicleta (14), que representen més de la meitat de les persones mortes per sinistre a Barcelona. L’any passat també van morir cinc vianants en sinistres de trànsit, un ciclista, el conductor d’un turisme i una passatgera d’autobús. Del total de víctimes mortals 19 van ser homes i 3 dones. Per aquest motiu Batlle ha parlat de la “necessitat de feminitzar els usos de l’activitat”.En concret, dels 202 lesionats greus o que van estar més de 24 hores a l’hospital, 131 eren conductors. Pel que fa als vianants 50 van resultar ferits greus, 7 menys que el 2018. Dels ferits greus 143 són homes i 59 dones. Els motoristes van ser els ferits greus més nombrosos, amb 111 que suposen el 55% dels conductors ferits greus. Els ciclistes ferits greus han passat dels 18 del 2019 a 9 i els VMP han registrat per primera vegada ferits greus, en concret tres.La manca d’atenció, principal causa d’accidentLa causa directa o principal dels accidents per part dels vianants és principalment per creuar per fora del pas de vianants (234) o desobeir el semàfor (228). Pel que fals conductors, la principal causa és la manca d’atenció a la conducció (1.497) seguit de no respectar les distàncies (1.245) o gir indegut o sense precaució (1.128). Pel que fa a les denúncies per prevenir la sinistralitat Pedro Velázquez, de la Guàrdia Urbana, ha informat que es van fer 49.194 alcoholèmies, de les quals 7.117 van resultar positives, i 3.616 drogotests, 1.923 de positius. Els radars han permès presentar 347.173 denúncies. Les vies on s’han concentrat més accidents han estat l’Avinguda Diagonal amb el Passeig de Sant Joan, amb 27 sinistres, i quatre punts amb 22 sinistres que són Aragó amb Rambla Catalunya, Diputació amb Balmes, Gran Via amb Badajoz i Gran Via amb Aribau. Les denúncies als VMP es multipliquen per deuPel que fa a les denúncies als VMP, el consistori separa entre els d’ús particular, que van generar 6546 denúncies, i els que suposen activitat econòmica, amb 13441. Pel que fa als primers, el 2019 es van posar 2731 denúncies per circulació abusiva, 2000 per circular per un lloc que no correspon i 366 per aparcar malament. Pel que fa a les que generen activitat econòmica se’n van posar 13441, la majoria per estacionaments i no complir els requisits però destaca que les infraccions penals per alcohol en aquests vehicles han passat de les 157 a les 269. Per aquests vehicles el 2018 només es van posar 1898 denuncies, totes a les d’ús particular perquè les empreses d’aquests vehicles no existien. D’aquesta manera es va passar de les 1898 a les 20.000, un creixement “espectacular” segons Velázquez.Menys velocitat i més radarsAlarcón ha insistit en que el consistori vol que la majoria dels carrers de la ciutat hagin de circular a un màxim de 30 km/h de manera “indispensable per abordar la reducció de la sinistralitat i la gravetat de les lesions”. Actualment el 52,3% dels carrers ja tenen límit 30, però l’Ajuntament vol arribar al 75% sumant en els propers dos anys 212 quilòmetres de carrers 30. La primera fase serà el febrer del 2020 iniciant la velocitat 30 de totes les vies de la xarxa secundària de la ciutat i convertint Creu Coberta i Carrer de Sants en un carrer 30. La segona fase serà el 2021 i començarà per la Via Laietana, Jordi Girona, Mandri i Travessera de Gràcia, entre d’altres.Els nous 20 radars que ha anunciat la regidora es s’acabaran d’instal·lar el 2021 perquè encara s’han de licitar. Alguns ja es posaran aquest 2020, com el del Túnel de la Rovira.