Divendres, 2 de desembre de 2022 - Edició 1589
La República

El sector VTC manté la voluntat de continuar operant a Barcelona malgrat els “dubtes” que planteja el nou decret llei

ACN Barcelona – La nova normativa que ha de regular el sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) a Catalunya entra en vigor aquest dissabte 1 d’octubre i, entre […]

Agències 30/09/2022

ACN Barcelona – La nova normativa que ha de regular el sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) a Catalunya entra en vigor aquest dissabte 1 d’octubre i, entre altres, estableix que els cotxes han de tenir una longitud mínima de 4,90 metres, etiqueta 0 o ECO i disposar d’una assegurança idèntica a la dels taxis. Això afecta directament companyies com Cabify o Bolt, que operen a Barcelona. En declaracions a l’ACN, els seus responsables asseguren que volen continuar operant a la capital catalana i lamenten els “dubtes” que els planteja el nou decret llei, sobretot en relació a la vigència i als procediments que han de seguir els conductors autònoms. Així mateix, alerten que la manca d’oferta de cotxes els impedeix renovar les flotes a temps.

“La ciutat de Barcelona necessita una alternativa de mobilitat al taxi”, defensa el portaveu de Cabify, Javier Dorado, que en declaracions a l’ACN reivindica “la clara vocació” de l’empresa per seguir a la capital catalana. Per la seva banda, el director general de Bolt a Espanya, Daniel Georges, assegura que la companyia també “continuarà a Barcelona” i manté que farà “tot el possible” per fer-hi créixer el seu servei. 

El decret llei de la Generalitat entra en vigor pel venciment, aquest divendres, del decret Ábalos, aprovat el 2018, que donava una moratòria a les llicències VTC per operar trajectes urbans durant quatre anys. Un cop vençut el decret, les competències per regular el sector VTC han quedat en mans dels governs autonòmics i locals.

Fins al moment, a Catalunya hi ha unes 4.000 llicències VTC, de les quals 1.000 no estan actives, i entre 2.500 i 3.000 tenen un vehicle adscrit, segons el Govern. Pel que fa a la flota de Cabify, la companyia afirma que el 70% dels seus vehicles a Barcelona tenen etiqueta 0 o ECO, però, d’altra banda, tan sols un 1% compleix amb la mesura de 4,90 metres de longitud. Bolt, en canvi, desconeix quants vehicles estan directament afectats per la nova normativa de la Generalitat, i justifica que opera amb transportistes independents, és a dir, no té flota propia.

Segons estableix el <a href=”https://www.acn.cat/new/d8cc9f18-4ff9-4697-9496-7064005911ad/texts” target=”_blank”>decret aprovat al Parlament</a> el passat mes de juliol, les companyies de VTC podien sol·licitar des de l’1 de setembre i fins aquest 30 de setembre l’autorització per poder continuar realitzant trajectes urbans a Barcelona i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). A partir d’aquest divendres, l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) té fins a tres mesos -finals d’any-, per avaluar i concedir o rebutjar les autoritzacions sol·licitades.

<strong>Cabify opta per renovar la flota d’acord amb els requisits</strong>

Per adaptar-se a la nova normativa, Cabify ha demanat l’autorització per poder oferir trajectes urbans per a totes les llicències que té operatives a Barcelona i l’AMB. Tot i això, el portaveu de la companyia, Javier Dorado, avisa que el mercat “no és capaç d’assumir tots els cotxes que necessitem”. “Ens veiem obligats a assumir compromisos de compra pels requisits del nou decret, però no els tindrem a disposició a temps perquè en el termini que es dona és inviable”, alerta en declaracions a l’ACN.

Davant d’això, la companyia ha optat per adherir-se a la disposició transitòria que contempla el decret aprovat pel Govern. Segons es recull en aquest, les companyies que sol·licitin l’autorització poden disposar de fins a un any des de l’entrada en vigor de la nova normativa per poder adaptar la flota als nous requisits.

Precisament, el procés de sol·licitud de l’autorització per continuar operant és objecte de crítica per part del sector VTC. Davant d’un tràmit que qualifiquen de “tediós”, Cabify ha posat en marxa una línia d’assessorament per a altres empreses del sector. “Hem identificat que existeixen molts dubtes i manca de recursos per part d’autònoms i petites flotes, que no estan acostumats a tractar amb l’administració i necessiten un cop de mà”, afirma el portaveu de la companyia.

<strong>Bolt aposta per un para-xocs per ampliar l’extensió del cotxe</strong>

En canvi, Bolt ha optat per una altra solució. La companyia ha començat a instal·lar para-xocs homologats als seus vehicles per tal que aquests mesurin almenys 4,90 metres de longitud, tal com marca la normativa de la Generalitat. “Tenim un decret que el que pretén és aniquilar un sector amb mesures ridícules i, davant de mesures ridícules, hem trobat també solucions ridícules”, admet en declaracions a l’ACN el director general de Bolt a Espanya, Daniel Georges, que assegura que la proposta ha tingut una acceptació “molt bona” entre els conductors que treballen per l’empresa.

Per la companyia, el decret llei de la Generalitat provoca “la desaparició i destrucció” del sector VTC a Barcelona i lamenta que s’hagi fet “a porta tancada” amb “la part més radical” del sector del taxi. “La immensa majoria dels transportistes amb autoritzacions VTC estan condemnats a la desaparició perquè no hi ha al mercat ara mateix vehicles que compleixin amb les característiques”, defensa Georges. “El decret llei destrueix l’oferta de mobilitat que hi ha a Barcelona, que pateix problemes molt greus en les èpoques d’alta demanda”, afegeix.

Bolt té al voltant de 1.500 llicències operant a Barcelona, un 55% són VTC i la resta taxis. Dels VTC, un 80% són conductors autònoms. Un d’ells és el Samir, titular d’una llicència de VTC que, en declaracions a l’ACN, lamenta que els requisits de la nova normativa només els compleixen els vehicles “de luxe”, el preu dels quals va des dels 80.000 euros cap amunt. “Segons el nou decret, el meu cotxe que és nou, elèctric i no contaminant no podrà circular. No li veig sentit”, lamenta. Així mateix, critica que l’única alternativa que té per continuar operant és canviar de vehicle.

<strong>El sector demana una pròrroga del decret Ábalos i més seguretat jurídica</strong>

Més enllà de mostrar-se contraris a la nova normativa, des de Cabify demanen que el Ministeri de Transports apliqui una pròrroga del conegut com a decret Ábalos per un mínim de dos anys més.

Segons argumenta el portaveu de l’empresa, el decret es va aprovar amb caràcter d’indemnització per tal que els VTC explotessin les seves llicències durant quatre anys, però amb la pandèmia el sector no ha pogut desenvolupar la seva activitat amb normalitat. Per aquest motiu, Dorado defensa que el dany provocat durant el període pandèmic, que qualifica d’“irreparable”, genera la necessitat de què el Ministeri “ampliï la moratòria per complir amb el caràcter indemnitzatori” del decret Ábalos.

Així, amb el propòsit de demanar que el govern espanyol “reconegui el dany causat al sector” i per denunciar les diferències en la regulació del sector en els diferents territoris de l’Estat, Cabify va engegar una campanya publicitària dirigida a la titular del Ministeri de Transports, Raquel Sánchez, sota el lema “R.Sánchez, el teu Cabify t’espera a Madrid”. Davant d’aquesta acció, el Ministeri de Transports va avisar la setmana passada en un comunicat que estava plantejant “prendre totes les mesures convenients” per les al·lusions directes a la titular del departament.

Per la seva banda, Bolt indica que “a curt termini” vol “continuar millorant” en les ciutats on opera. “Per ara la prioritat és millorar i, especialment a Barcelona, poder garantir el nostre servei”, diu Georges, que reclama a les administracions una regulació que doni “seguretat jurídica” als titulars de VTC. La companyia va aterrar a finals de juny a la capital catalana i des d’aleshores assegura que ha tingut “una acceptació molt bona”.

<strong>Els sindicats miren amb prudència la nova normativa</strong>

En canvi, per la seva banda, la UGT defensa que les empreses que operen amb VTC tenen “capacitat més que suficient” per afrontar la nova normativa i adaptar els seus vehicles i celebra que el decret llei de la Generalitat “acabi amb la inseguretat jurídica”. En aquest sentit, el secretari de Transports a del sindicat a Catalunya, Juan José Pérez, reivindica el consens que va generar l’aprovació de la nova normativa, que va rebre els vots a favor d’ERC, Junts, PSC-Units, En Comú Podem i la CUP. “Segur que el decret és millorable, però és la millor solució en aquests moments”, apunta, tot i que admet el “tall en sec” que provoca en el sector de les VTC.

Després de tot, Catalunya és un dels pocs territoris de l’Estat que ha tirat endavant una llei que reguli les condicions de les VTC i en limiti els seus serveis. A Madrid, en canvi, aquest tipus de vehicles podran seguir operant a partir d’aquest dissabte tal com ho han fet durant aquests quatre últims anys.