Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

El sector turístic espera l’arribada de viatgers americans i britànics per remuntar l’activitat

ACN Barcelona.-El sector turístic de Barcelona es mostra prudent amb la progressiva arribada de turistes a la ciutat des que, des de dilluns, poden entrar a l’Estat si ja tenen […]

Avatar
Agències 12/06/2021

ACN Barcelona.-El sector turístic de Barcelona es mostra prudent amb la progressiva arribada de turistes a la ciutat des que, des de dilluns, poden entrar a l’Estat si ja tenen la pauta de vacunació completa. Consultats per l’ACN, tant el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, com el director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, subratllen que per ara els visitants seran europeus però que els mercats emissors més importants són el nord-americà i el britànic, que espera que el seu govern inclogui l’Estat com una destinació segura. Mentrestant, el director del Gremi de Restauració de Barcelona admet que hi ha un “optimisme creixent” i avisa: “Barcelona no es pot permetre un altre estiu en blanc”.

“És evident que la norma que impera és la prudència perquè encara estem molt lluny del volum de visitants que la ciutat necessita per subsistir”, assenyala el director del Gremi de Restauradors, que troba a faltar –per part de les administracions- que la ciutat sigui més “molt més lluitadora” per atraure els viatgers. Pallarols recorda que encara hi ha una Barcelona que va a “dues velocitats”, amb una “zona zero”, on la mobilitat dels turistes és “essencial”.Amb tot, considera que l’escenari que s’obre d’ara en endavant és “bastant positiu” però adverteix que les empreses han de ser prudents si la presència de turistes “continua sent minsa”. “Hi ha una part de la restauració que ha de pensar molt bé a obrir perquè implica una multiplicació de la despesa i si no hi ha públic suficient pot agreujar la ja greu situació de moltes empreses”, afegeix. Qui també encara té una activitat molt per sota de l’habitual són els hotels. Segons explica el director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, en una entrevista al podcast ‘Filling the sink’ de Catalan News que es publicarà dissabte que ve, només quatre de cada deu hotels estan oberts a Barcelona des de mitjans de maig fins ara. “Activitat hotelera fins a dia d’avui no n’hi ha hagut”, resumeix.De cara a aquest estiu, Casals admet que és “una mica complicat” fer previsions però pronostica que es podrà obrir fins a un 60% o un 65% de la planta hotelera amb una ocupació del 35%. “Amb la totalitat dels hotels oberts, parlaríem d’un 20% respecte les pernoctacions que estem acostumats”, calcula. Traduït en xifres absolutes, seran entre 12.000 i 15.000 persones aquest estiu davant les 60.000 d’un any sense pandèmia amb un 85%-90% d’ocupació. El president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, treballa amb percentatges similars, ocupacions que ronden entre el 20% i el 30%, i amb una facturació equivalent al 10% del 2019. “El punt de partida és molt baix, la millora és constant però lenta”, opina en declaracions a l’ACN.El professor d’EAE School, Tomeu Pons, considera que amb la flexibilització dels requisits per als ciutadans vacunats de la UE s’està notant un cert augment de les reserves de cara als propers mesos, tot i que evita concretar en quin percentatge després de l’experiència de l’any passat –quan es van registrar cancel·lacions de fins al 100%- i tenint en compte que poden anul·lar amb una previsió de només 24-48 hores. Pons creu, però, que es percebrà un punt d’inflexió cap a l’octubre i sobretot a la Setmana Santa del 2022 i no situa la plena normalitat fins d’aquí cinc exercicis, el 2024.El perfil: europeus i parelles d’edat mitjana sense fillsEl perfil de turista que espera el sector és de proximitat, com a màxim de nivell europeu, com portuguesos, francesos, italians, belgues, holandesos i del mercat espanyol. El director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, espera que el mercat nord-americà i britànic –els més importants- es puguin recuperar parcialment abans d’acabar l’estiu. Torres, per la seva banda, també situa aquest horitzó en els dos pròxims mesos aproximadament, moment en què la millora d’ocupacions ja podrà ser “substancial”. Mentrestant, també espera turistes europeus i espanyols i una presència residual de nord-americans. De moment, ja dona una part de l’estiu per perdut i reuneix totes les esperances de cara a l’agost setembre.El professor Tomeu Pons afegeix, en declaracions a l’ACN, que el perfil de visitant aquest any respondrà al d’una parella d’edat mitjana sense fills i que no han vist minvats els seus ingressos com a conseqüència de la pandèmia. Justifica l’absència de famílies amb menors perquè aquests darrers no hauran rebut la vacuna ben bé fins als 17 anys i no s’arriscaran a fer una PCR pel seu compte i que surti positiva.Des de dilluns passat, els turistes amb la pauta completa de vacunació ja poden entrar a l’Estat i això el mateix dia ja es va traduir amb un augment de les operacions a l’aeroport del Prat en un centenar, fins a les 380, segons dades d’Aena. L’ens però no facilita les dades setmanals de les operacions –caldrà esperar a mitjans de juliol per tenir dades de juny i comprovar l’efecte de la flexibilització- ni tampoc ho fan dues de les principals aerolínies que operen al Prat com Vueling i Ryanair. La primera té previst operar 100 rutes aquest estiu i 1.200 vols setmanals, mentre que la segona espera que en les pròximes setmanes les reserves a destinacions de l’Estat “es disparin” a mesura que avanci la vacunació i es relaxin les restriccions.Campanyes de promoció turística a Israel i Estats UnitsUn cop hagi passat l’estiu, Turisme de Barcelona ja té en marxa diverses campanyes de promoció de cara als propers mesos, com una destinada a captar nòmades digitals o d’altres dirigides a un públic més proximitat perquè redescobreixi la gastronomia, la cultura i Barcelona com a capital mediterrània, segons detalla la directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro. També en durà a terme aquest estiu, com la conjunta amb Sevilla encarada al mercat francès i que es va presentar aquesta setmana, i una altra que es donarà a conèixer avui sota el nom de “Barcelona x tu. Tu x Barcelona”.Més a mig termini, Turisme de Barcelona planeja una campanya per a Israel, un mercat “interessant” ja que té una disposició per viatjar “molt alta” en ser un dels països on la vacunació s’ha consolidat més ràpid. I a finals d’any, Turisme de Barcelona començarà una gira als Estats Units per promocionar la capital catalana i Catalunya. Muro recorda que és el primer mercat i que té un “grau de repetició molt important”.