Edició 2124

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 19 de maig del 2024
Edició 2124

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 19 de maig del 2024

El PSC és el partit que ha gastat més en campanya amb 2,5 milions, per sobre de l’1,7 de Junts i ERC

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El PSC és el partit que, de llarg, ha destinat més recursos a la campanya electoral del 12-M. En total, 2,5 milions d’euros. Una xifra que està molt per sobre de l’1,7 que han gastat tant Junts com ERC. En quarta posició, molt poc per sota, se situa el PPC, que assegura que ha desembutxacat 1,6 milions per a la cursa electoral. Vox, per la seva banda, n’ha destinat un total d’1,2. I molt per sota, a la cua en despesa electoral, se situa la candidatura de Comuns Sumar, amb 600.000 euros, i la llista de la CUP amb 400.000. Ciutadans no ha volgut fer públic el pressupost de la seva campanya.

El PSC ha disparat la despesa electoral per a aquesta campanya arribant als 2,5 milions d’euros, incloent l’enviament de propaganda electoral. El 2021, en una campanya marcada per la pandèmia, va gastar 2 milions i en les anteriors, les eleccions del 2017, va destinar un pressupost d’1,7 milions.

Publicitat

El format d’acte preferit per al PSC ha estat el míting. Els socialistes han replicat el mateix perfil d’acte de campanya a totes les ciutats que han visitat, amb centenars d’assistents a cada convocatòria. Tots els mítings són espais interiors, com auditoris, teatres o pavellons, menys el míting amb Pedro Sánchez a Montmeló, que va ser a l’exterior.

En canvi, el format d’atencions a mitjans amb preguntes no ha estat una prioritat dels socialistes, que només n’han fet una amb motiu de la manifestació de l’1 de maig. També s’han pogut fer preguntes a les rodes de premsa organitzades per l’Agència Catalana de Notícies (ACN) i EFE, així com en una conferència convocada per la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País.

<strong>ERC i Junts empaten amb 1,7 milions</strong>

El pressupost de campanya d’ERC per al 12-M són 1.700.000 euros, inclosa la tramesa d’enviament de propaganda electoral que representen 620.000 euros. Pel que fa al tipus d’actes, ERC aposta per mítings a la tarda (alguns també pel matí) amb públic i en gran format, i rodes de premsa per abordar els temes més sectorials. A banda del circuit que porta el candidat Aragonès arreu de Catalunya, el partit també situa diversos actes per tot el país amb altres candidats i candidates, així com els caps de llista de la resta de demarcacions. Es tracta aquí de mítings més de carrer. El circuit d’Aragonès també inclou alguna passejada.

La candidatura de Junts+ Puigdemont x Catalunya també disposa d’un pressupost de campanya d’uns 1,7 milions d’euros, incloent-hi la tramesa electoral. Bona part dels recursos són per al lloguer de l’espai Jean Carrère, el pavelló d’Argelers on realitzen tots els seus mítings, rodes de premsa i actes sectorials, tot al mateix lloc. També per al lloguer dels sis autocars que cada dia traslladen militants i simpatitzants de tot Catalunya. Als afores del recinte, la candidatura hi ha habilitat un “espai de lleure” amb taules de càmping, ‘food trucks’, futbolins i dianes.

El PPC compta amb 1.600.000 euros de pressupost per la campanya electoral, incloent la partida de l’enviament de correu postal que puja als 489.000 euros. Calculen que 800.000 euros són subvencionables i, de moment, han sufragat aquesta part a través d’un crèdit. La resta de diners es completa amb fons propis, segons han assenyalat des del partit.

Tot i insistir a l’inici que volien “fer carrer”, gran part dels actes del PPC han estat en llocs tancats o privats com hotels, empreses o espais similars. En algunes ocasions sí que han fet mítings a l’aire lliure com l’obertura de campanya a Castelldefels o un acte amb la presidenta de Madrid, Isabel Díaz Ayuso a la plaça d’Artós de Barcelona, espai on tradicionalment s’han concentrat grups d’extrema dreta.

Per la seva banda, Vox té un pressupost de campanya d’1,2 milions d’euros que , segons fonts del partit, es destina principalment a publicitat i a l’organització dels actes de petit format. Aquest import inclou l’enviament de propaganda electoral. En aquesta campanya on aspira a mantenir l’avantatge davant el PP, la formació de Santiago Abascal aposta per centrar els recursos en mítings de carrer, la majoria a localitats de l’àrea metropolitana de Barcelona i municipis amb molta immigració, com Salt. Els actes compten amb unes desenes de cadires i escenaris que es munten i desmunten en una hora.

<strong>Comuns i CUP, els que tenen menys pressupost</strong>

El pressupost estimat per a la campanya de la confluència Comuns Sumar puja a 600.000 euros, uns 325.000 corresponen a despeses ordinàries i 276.000 a despeses d’enviament de propaganda electoral. La candidatura remarca que “a diferència d’altres partits que s’endeuten amb entitats financeres per sufragar la campanya”, Comuns Sumar assumirà totes les despeses mitjançant els micropréstecs i les donacions, la bestreta electoral i els recursos econòmics propis dels comuns.

La candidatura liderada per Jéssica Albiach aposta per actes majoritàriament de petit format, amb unes xifres d’assistents que la majoria de dies van des de la cinquantena fins al centenar de persones. L’excepció ha estat el míting amb la presidenta espanyola i líder de Sumar, Yolanda Díaz, el primer diumenge de campanya a l’Hospitalet de Llobregat, on van superar les 300. Està previst que Díaz també faci costat a Albiach en un gran acte de tancament de campanya aquest divendres a Cornellà de Llobregat. La formació espera que aquest míting sigui multitudinari, tot i que serà difícil superar les 3.000 que Díaz va congregar al tancament de campanya de les eleccions espanyoles de l’estiu passat a la Farga de l’Hospitalet.

La CUP ha destinat un total de 404.725 euros a la campanya, més de la meitat corresponen al mailing electoral, uns 215.000 euros. Els anticapitalistes detallen per partides el seu pressupost de electoral: 40.500 euros per a actes; 347.025 per a comunicació, publicitat i premsa; 132.025 més per a publicitat i premsa; 9.000 euros per als alliberats; 8.200 per a despeses administratives, 8.000 destinats a gestoria i 200 euros de comissions bancàries. Per pagar el pressupost, el partit ha fet una aportació de 400.000 euros i els 4.725 restants provenen de donacions.

Pel que fa als tipus d’actes, la majoria són al carrer menys en casos de previsió de pluja. Normalment hi assisteixen unes cinquanta persones. Els caps de setmana és habitual que després de l’acte hi hagi un vermut musical amb punxadiscos o una actuació musical.

Són actes territorials. Fan quatre actes nacionals, un a cada capital: Tarragona (primer cap de setmana), Girona (segon cap de setmana – acte central), Lleida (divendres 9 maig) i Barcelona (tancament de campanya). A banda, als matins fan rodes de premsa majoritàriament a Barcelona per presentar propostes sobre un tema concret com feminismes, energia o habitatge.

Per la seva banda, Cs no ha volgut fet públic el seu pressupost de campanya i només explica que és ajustat a la realitat actual del partit. La campanya de Cs, per exemple, no compta amb el tradicional autobús de campanya i tampoc ha fet mítings, més enllà de l’acte central que va congregar 200 persones en una terrassa al Port del Fòrum. Els seus ‘actes’ han estat principalment trobades diàries amb els mitjans de comunicació.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió