Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

El govern espanyol rep 650 propostes en la consulta pública prèvia sobre la Llei de mobilitat

|

- Publicitat -

ACN Madrid.-El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha rebut 650 propostes en la consulta pública prèvia sobre l’avantprojecte de Llei de mobilitat sostenible i finançament del transport a través de més de 300 aportacions fetes per empreses, associacions empresarials, professionals, ciutadans, administracions públiques i universitats. Des del govern espanyol, ha celebrat aquestes aportacions i ha assegurat que es tracta d’un projecte molt “ambiciós quant al seu contingut transversal i amb impacte directe en la resta de polítiques de caràcter econòmic, social i ambiental”. El procés de consulta va començar al juliol del 2020 i s’ha allargat quatre mesos després d’ampliar el termini inicialment previst.

Les aportacions s’han estructurat en cinc blocs temàtics relacionats amb els aspectes econòmics, tecnològics, mediambientals; amb la governança, la competitivitat i la productivitat i, per últim, els aspectes socials. Concretament, hi han participat 57 associacions empresarials, 23 administracions, 101 ciutadans, 39 empreses, 41 professionals, quatre acadèmics universitaris i 41 actors més d’altres tipus.Algunes de les propostes emanen deduccions fiscals per a les empreses que desenvolupin plans de transport a la feina i inversions de mobilitat sostenible, deduccions del tram estatal de l’IRPF per a la compra de bicicletes i vehicles de mobilitat personal i s’hi observa un acord en una fiscalitat verda, és a dir, que “qui contamina paga”. No obstant això, alguns sectors –com el del transport de mercaderies per carretera- no veuen factibles descarbonitzar la seva operativa a curt termini.Un dels aspectes més rellevants fa referència al finançament del transport públic, que per exemple només a l’ATM es va tancar el 2020 amb un dèficit a voltant dels 750 milions d’euros. En aquest sentit, a nivell estatal, es planteja, entre d’altres, finançar-lo amb taxes sobre l’ús del vehicle privat o l’ampliació de la participació estatal en el finançament del transport urbà i d’àrees metropolitanes.Altres aportacions plantegen per exemple la implantació de peatge urbà, en que s’observa “més consens”, en funció de les característiques del vehicle, la seva ocupació i el nivell de congestió i contaminació a la ciutat; impulsar models “clars i estables” de col·laboració públicoprivada, trobar finançament més enllà dels PGE per a les vies d’alta capacitat ara que comencen a finalitzar algunes concessions, el pagament per ús de les infraestructures i habilitar aparcaments dissuasoris a la perifèria urbana i connectats a la xarxa de transport públic.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió