Dimarts, 28 de setembre de 2021 - Edició 1160
La República

El DHUB reinterpreta el modernisme en clau de disseny en una exposició amb obres inèdites de Gaudí

ACN Barcelona.-El Museu del Disseny obre aquest dimecres l’exposició ‘Modernisme, cap a la cultura del disseny’, una mostra que reinterpreta aquest moviment cultural “en clau del disseny”. “L’exposició es fixa […]

Avatar
Agències 11/11/2020

ACN Barcelona.-El Museu del Disseny obre aquest dimecres l’exposició ‘Modernisme, cap a la cultura del disseny’, una mostra que reinterpreta aquest moviment cultural “en clau del disseny”. “L’exposició es fixa en el modernisme com a inici de la cultura del disseny, l’emmarca en el context europeu i en destaca els nexes i la singularitat del cas català”, ha explicat una de les comissàries, Mireia Freixa. La mostra incorpora més de 370 peces i fons patrimonials que es presenten per primer cop. És el cas, per exemple, del fons de la Càtedra Gaudí, l’arxiu històric d’Escofet 1886, una sèrie de dibuixos de Josep Pey i el menjador de l’arquitecte Jeroni Granell. L’exposició és de caràcter semipermanent i es preveu que s’hi quedi els pròxims dos o tres anys.

“Repensem el modernisme des del disseny o repensem el disseny des del modernisme?” aquesta és la pregunta que pretén respondre l’exposició, que agafa el modernisme com a punt de partida i arriba fins a l’actualitat. “Durant el modernisme no se’n deien dissenyadors”, ha aclarit la comissària de l’exposició i directora del Museu del Disseny, Pilar Vélez. “En aquell moment neix la figura del projectista industrial, del dibuixant projectista o el director d’art, que en realitat és el precursor del que després serà el dissenyador”, ha explicat la directora del museu. En aquesta línia, “la voluntat de l’exposició és fer aquesta revisió”, ha dit Vélez, i reconèixer el modernisme com l’inici de la cultura del disseny. L’exposició també vol mostrar la singularitat del modernisme català. “Aquí sumem l’artesanat i la indústria i no només hi ha peces úniques, sinó que es rendibilitza el disseny”, ha explicat la directora del museu. “No hi havia l’obsessió per la peça única com passava a altres països”, ha afegit Freixa. Mostra de GaudíPilar Vélez ha reconegut que, probablement, una de les parts on s’aturaran més els visitants serà en les peces de Gaudí. En aquesta línia ha explicat que han intentat fer “un tast de Gaudí”, mostrant “peces representatives” com les portes de la casa Batlló, medallons del Park Güell, o el parquet de la Pedrera. Del fons de la Càtedra Gaudí la directora del museu també ha destacat uns vitralls fets mitjançant la tècnica de la “tricromia”, que consistia en la superposició de tres plaques de vidres de colors primaris. Altres col·leccions inèditesSegons Vélez, el fons de la casa Escofet “és una donació clau”. Aquesta col·lecció “és de les més importants que hi ha a Catalunya”, ha explicat la directora, ja que mostra paviments centenaris. Del fons de Josep Pey es mostren els dibuixos originals de les marqueteries de la casa Lleó Morera, donació de la néta del dibuixant, Magdala Pey. De l’obra de Jeroni Granell, s’hi exposa el conjunt dels mobles del menjador que l’arquitecte es va fer el 1892 pel seu primer domicili. “La col·lecció completa explica molt bé l’ambient domèstic molt confortable i la primera visió de la llar burgesa”, ha explicat Vélez. “Descrèdit del modernisme”L’exposició acaba mostrant el lligam entre el modernisme amb el noucentisme. “És el descrèdit del modernisme”, ha dit Vélez. “Són totes les arts d’autor que arriben pràcticament fins avui”, ha afegit la directora, referint-se a l’Art Déco, el racionalisme o el GATCPAC.