Dijous, 2 de febrer de 2023 - Edició 1652
La República

El comerç de Barcelona podria perdre 3.500 MEUR si continuen mesures com la ZBE, segons Barcelona Oberta

ACN Barcelona – El comerç de Barcelona podria perdre entre 2.800 i 3.500 milions d’euros de facturació si continuen les mesures aplicades per l’Ajuntament, segons un estudi que ha presentat […]

Agències 05/04/2022

ACN Barcelona – El comerç de Barcelona podria perdre entre 2.800 i 3.500 milions d’euros de facturació si continuen les mesures aplicades per l’Ajuntament, segons un estudi que ha presentat aquest dimarts l’associació de comerciants Barcelona Oberta. Segons una enquesta feta per elaborar aquest estudi, el 71% dels residents de la demarcació de Barcelona asseguren que cada cop és més difícil arribar a la ciutat, i afegeixen que si el temps de desplaçament augmenta una mitjana de 20 minuts deixaran de venir. Barcelona Oberta creu que decisions com l’eliminació de carrils o la implantació restrictiva de la Zona de Baixes Emissions estan provocant una “desconnexió emocional” de la gent amb el centre de la ciutat.

Barcelona Oberta ha presentat aquest dimarts a la Cambra de Comerç de Barcelona un estudi sobre l’impacte que té el model de mobilitat de la ciutat basat en la reducció de la contaminació en el comerç al centre de la ciutat. L’associació ha defensat que l’actual sistema construït sobre mesures com la Zona de Baixes Emissions, l’eliminació de carrils de circulació o l’urbanisme tàctic és una amenaça pel sector ja que posa en perill les compres de les persones de la demarcació que no resideixen a la ciutat i que han xifrat en un 28% del total.

Gaspa ha exposat que actualment el model del comerç de Barcelona és de proximitat, però també es basa en les compres dels no residents a la ciutat. De fet, un 56% d’aquests assegura que va a la capital dos o tres cops al mes per comprar i, segons les dades, això suposa gairebé 4.000 dels 13.800 milions de facturació del comerç barceloní.

Per fer aquest estudi, han enquestat 3.000 persones entre les que hi havia tant residents de la ciutat com de la demarcació. Per Barcelona Oberta, una dada significativa és que un 66% dels que viuen fora del municipi asseguren que han disminuït en els darrers anys les compres que hi acostumaven a fer.

Els motius per no baixar a Barcelona

A més, el 71% diu que cada cop és més difícil accedir a Barcelona. Si bé segons l’enquesta el motiu que més al·leguen els enquestats per no baixar a la capital són els embussos (un 72% el menciona), el segon lloc l’ocupen la dificultat d’accés amb vehicle privat (62% dels enquestats) i el temps que es triga a arribar (també un 62%). En aquest aspecte, els representants de Barcelona Oberta han denunciat que la xarxa de transport públic per arribar a la ciutat des de la demarcació és “insuficient”.

“No cal fer un estudi demoscòpic per escoltar frases com ‘jo ja no torno a Barcelona perquè la circulació és horrible'”, ha dit a la presentació de l’estudi el seu director, Roger Gaspa.

L’informe de Barcelona Oberta també diu que 3 de cada 4  persones que venen a comprar a la capital es desplacen en cotxe particular perquè no tenen una alternativa viable.

Una altra pregunta de l’enquesta és quant temps estan disposats a invertir en el seu desplaçament. I partint que el temps mitjà de desplaçament és de 35 minuts, els enquestats han dit que si el trajecte que fan actualment des de casa fins a la botiga augmentés de 20 a 24 minuts més llarg, deixarien de venir.

Gaspa ha titllat la situació de “preocupant” i ha xifrat en una forquilla de 2.800 a 3.500 milions d’euros la facturació que creuen que es pot perdre si la situació no canvia. Ha afegit que les dificultats per arribar al centre de Barcelona provoquen “una desconnexió emocional” entre la gent i la ciutat.

“No compartim les polítiques de mobilitat de l’Ajuntament i esperem que es reverteixi la situació, perquè no volem renunciar al 28% de compradors no residents a Barcelona”, ha resumit Gaspa.

El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha sentenciat, a mode de conclusió: “Com deia la sentència del TSJC sobre la Zona de Baixes Emissions, tots volem una ciutat més sostenible però ho hem de fer sense deixar ningú enrere. Creiem que algunes de les mesures de l’Ajuntament, si es fessin amb més marge de temps i sense aquesta imposició tan restrictiva, tindrien més sentit”.

La resposta de la regidora de Comerç

A l’acte hi havia la regidora de Comerç de la ciutat, Montserrat Ballarín, que malgrat que no estava previst que parlés, ho ha fet al final de la presentació per respondre les queixes de Barcelona Oberta i de diversos dels presents a la sala.

“Jo crec que dir que hi ha una desconnexió emocional del centre de Barcelona per les restriccions de mobilitat és bastant exagerat”, ha contestat la regidora, que ha afegit que “totes les simplificacions són dolentes”.

No obstant, també ha elogiat la tasca de Barcelona Oberta i ha agraït el treball de camp fet, i s’ha compromès a utilitzar-ne les dades en els pròxims debats sobre el model urbanístic i de mobilitat que hi hagi en el sí de l’Ajuntament.

Ballarín ha dit que creu que el punt de trobada entre les reclamacions de Barcelona Oberta i les intencions del consistori de seguir impulsant mesures mediambientals és mirar de “trobar sempre la mesura menys perjudicial per  a tothom”