Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

El comerç de Banyoles resisteix a la pandèmia gràcies als establiments de proximitat

ACN Banyoles.-El teixit comercial de Banyoles ha resistit la crisi generada per la pandèmia gràcies a les botigues de proximitat, segons un estudi encarregat per l’Ajuntament. La regidora de Comerç, […]

Avatar
Agències 21/05/2021

ACN Banyoles.-El teixit comercial de Banyoles ha resistit la crisi generada per la pandèmia gràcies a les botigues de proximitat, segons un estudi encarregat per l’Ajuntament. La regidora de Comerç, Anna Maria Tarafa, ha detallat que a causa de la covid-19 “s’ha perdut entre un 20 i un 30% del volum de negoci”, mentre que en altres municipis aquesta xifra arriba al 90%. L’estudi indica que la situació comercial a la capital del Pla de l’Estany “és correcta”. Malgrat tot, detalla que hi ha 139 locals buits i per això el govern local ha avançat que es faran diverses accions per reactivar-los i aconseguir que tornin a aixecar la persiana. De tots ells, n’hi ha un centenar que l’Ajuntament desconeix quins són els plans de futur per part dels propietaris.

El comerç de Banyoles està en una “situació correcta” tot i la crisi generada per la covid-19. Així ho indica un estudi encarregat per l’Ajuntament que analitza com millorar la dinamització comercial a la capital del Pla de l’Estany. L’estudi concreta que durant la pandèmia “s’ha perdut entre un 20 i un 30% de volum de negoci”, una xifra molt inferior a la d’altres ciutats, segons ha indicat la regidora de Comerç de Banyoles, Anna Maria Tarafa. De fet, la regidora ha detallat que en altres municipis més turístics la pèrdua del volum de negoci ha arribat al 90%.Un dels motius que ha ajudat a frenar la caiguda del volum de negoci és el comerç de proximitat. Segons Tarafa, Banyoles té un elevat índex de comerç local i això representa un avantatge en aquesta pandèmia. “Molts establiments són de compra quotidiana”, ha remarcat la regidora de Comerç, i això ha ajudat a seguir rebent clients al llarg d’aquests mesos.De fet, Anna Maria Tarafa ha recordat que Banyoles “pràcticament no té franquícies” i la majoria de marques són d’alimentació, telefonia, assegurances i de concessionaris. Aquest tret característic dona “una identitat pròpia” al teixit comercial de Banyoles, fet que representa una “oportunitat” per mantenir la dinamització econòmica a la ciutat.Tot i així, l’estudi també remarca que els establiments actuals no són suficientment atractius per a molts visitants i això fa que no entrin “de forma compulsiva”. En aquest sentit, el document recomana millorar l’atracció de les botigues al públic forani per convidar-los a entrar i gastar. Un altre element que destaca és que el fet que els comerços tanquin durant el cap de setmana els impedeix captar clients de fora. “No són un reclam per aquells qui venen a passar el cap de setmana a Banyoles”, ha indicat Anna Maria Tarafa.Banyoles té 139 locals buitsL’estudi també posa de manifest que dels 563 locals amb llicència d’establiment comercial, un 80,2% està obert i gairebé el 20% restant són comerços que han tancat. Això no és una “situació preocupant” però sí que és “millorable”, segons la regidora. En el document es mostren els 139 locals buits que hi ha repartits per tot el municipi. A més, n’hi ha 99 que l’Ajuntament de Banyoles desconeix si els plans de futur dels propietaris passen per llogar el local, vendre’l o fer-hi alguna activitat. Per això, la regidora ha remarcat que la prioritat del consistori és contactar amb aquests propietaris per saber quina és la seva voluntat respecte als espais tancats.L’Àrea de Comerç també planteja altres accions per aconseguir reactivar alguns dels establiments tancats. Amb això es vol aconseguir que hi hagi més “continuïtat” en les visites dels turistes als eixos comercials de Banyoles, ja que un local buit pot danyar la imatge que rebin els possibles compradors.De fet, de tots els locals tancats l’estudi apunta que 41 d’ells estan en mal estat. Això afecta negativament a l’experiència dels consumidors i el consistori treballarà en alternatives per fer-los més atractius.Sobre altres reptes de futur, l’estudi encarregat per l’Ajuntament posa de manifest la necessitat d’obrir-se al món digital. Una de les principals amenaces que té el comerç de proximitat és la falta de presència en la venda electrònica. Per això l’estudi anima al consistori i els comerços a endinsar-se en aquest món per atraure nous públics i adaptar-se a les noves vies de consum.A més, el document incideix en altres àmbits com ara la pacificació de determinats carrers per aconseguir que la gent s’hi senti més còmode passejant o millorar la connexió que hi ha entre l’estany i el nucli antic per atraure part del turisme que ve a passejar. També veu una oportunitat l’especialització de Banyoles dins del turisme actiu i esportiu a l’hora de captar un públic molt determinat de consumidor.