Dilluns, 13 de juliol de 2020 - Edició 718
La República

El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya augura un futur “molt negre” per al sector

ACN Barcelona.-El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya ha criticat aquest dilluns el reial decret del govern espanyol aprovat aquest cap de setmana i ha assegurat que és un […]

Avatar
Agències 30/03/2020

ACN Barcelona.-El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya ha criticat aquest dilluns el reial decret del govern espanyol aprovat aquest cap de setmana i ha assegurat que és un “autèntic desgavell” que fa augurar un “futur molt negre per al sector”. Segons sosté, el text deixa a empreses i treballadors en una “indefensió” i lamenta que ara encara hi ha una “major restricció” perquè els ERTO siguin considerats causa de força major. En declaracions a l’ACN, el president el CIAC, Josep Maria Vall, ha criticat que l’executiu traslladi a les empreses el cost d’aturar la producció i ha avançat que al voltant del 52% empreses del sector de l’automoció ja han presentat un expedient de regulació temporal d’ocupació.

Segons Vall, des de la publicació del reial decret ha canviat la situació de les empreses que es plantejaven presentar un ERTO per causa de força major aquesta setmana o més endavant perquè ara el govern espanyol els obliga a interrompre l’activitat i, per tant, aquesta és una possibilitat que “els ha quedat tallada”. “No dona força a les empresa sinó que disminueix la força econòmicament i aquest és el problema”, ha afegit el president el clúster, que ha explicat que fins a la publicació del reial decret instaven la Generalitat a clarificar si els expedients havien de ser de força major o causes organitzatives perquè els criteris “no estaven massa clars”.D’altra banda, Vall ha lamentat que el govern espanyol no hagi concretat si les empreses podran quedar exonerades de pagar impostos –”continuen quan la generació és zero”, afegeix- i què passa amb altres despeses fixes com lloguers o rèntings. En aquest sentit, el president del clúster espera que en el Consell de Ministres d’aquest dimarts en què s’han anunciat noves mesures n’hi hagi alguna en aquest sentit. “No perdem la confiança mai”, ha manifestat Vall, que també lamenta que es posi més el focus en com es recuperaran les hores del permís retribuït que en com es podrà reprendre la producció un cop hagi passat la pandèmia.Actualment, el sector de l’automoció a Catalunya genera més de 23.000 milions d’euros, 143.000 llocs de treball i una aportació del PIB de més del 10%. El president del Clúster recorda que les empreses catalanes treballen en components o accessoris que subministren a altres empreses del sector i que aquestes a la vegada ho fan en grans automobilístiques d’arreu del món. Vall no ha descartat que empreses xineses que comencen a reprendre l’activitat després de moltes setmanes puguin ocupar la quota de mercat que ara ocupen companyies catalanes perquè “la competència és molt forta”, però al mateix temps ha destacat que si grans automobilístiques venen a buscar productes catalans és perquè són “únics” en un entorn globalitzat.Pel que fa a la recuperació de l’activitat després de la crisi del coronavirus, el president del CIAC ha avisat sobre l’escenari incert que es presenta. “Ningú sap com arrencarem, serà la mateix quantitat de producció? Els mateixos torns? o hi haurà una reducció de treball?”, s’ha preguntat. De moment, aquest dimarts el màxim responsable del Clúster mantindrà una reunió amb els seus associats de cara a analitzar la situació a actual i començar a plantejar el dia de demà.

Relacionats