Dimecres, 22 de setembre de 2021 - Edició 1153
La República

De Suècia a la Costa Brava: restauren a Roses una goleta del 1903 per tornar-la al mar

ACN Roses .-L’aventura per recuperar la goleta sueca Äran va començar ara fa dos anys i els seus promotors encaren ara la segona fase de restauració de l’embarcació al port […]

Avatar
Agències 12/02/2021

ACN Roses .-L’aventura per recuperar la goleta sueca Äran va començar ara fa dos anys i els seus promotors encaren ara la segona fase de restauració de l’embarcació al port de Roses (Alt Empordà). El vaixell, de 33 metres d’eslora i 120 tones, es va construir a prop d’Estocolm l’any 1903 i fa dècades que està en desús. Durant molts anys, va transportar mercaderies i aliments entre els països del mar Bàltic i del Nord i, fins i tot, va arribar al port de València per fer-hi carregaments de sal i dur-los a Estocolm. Un armador suec el va començar a restaurar durant els anys 90 però va morir i una companyia que volia recuperar-lo el va dur fins a Barcelona. El projecte, però, va quedar encallat i la goleta va quedar oblidada al port de Castelldefels.

En Lluís Romero i en Pau Tatania van descobrir-lo i van decidir embarcar-se en aquest projecte. “Ara ens toca a nosaltres tirar endavant la seva restauració perquè no quedi en l’oblit”, diu Romero. L’objectiu és que entre els mesos de maig i juny pugui començar a fer rutes culturals i turístiques des del port de Palamós (Baix Empordà).La història de l’Äran, que en suec significa ‘honor’, comença l’any 1903 a Viken, al sud-oest de Suècia. El mestre d’aixa A. Olsson el va construir ara fa 118 anys i durant el segle passat es va dedicar al transport de mercaderies però també de tot tipus d’aliments, entre els països del mar Bàltic i el mar del Nord. Entre ells, duia barrils d’arenada fumada i sardines salades que s’exportaven també a la península ibèrica. Aquí, a la vegada, el vaixell es proveïa de sal i vi, una béns que en aquella època eren escassos a Europa. Des d’aleshores ha passat per diversos patrons i ha patit diferents transformacions. La més recent, de la mà de la companyia Veles e Vents Navegació Tradicional que la va rehabilitar i la va dur fins a Barcelona, l’any 2007. El projecte es va truncar i el vaixell va quedar semiabandonat en un port de Castelldefels. Fa uns dos anys, el Lluís i en Pau, responsables de World Sailing Experience, van localitzar-lo i van començar l’aventura per poder quedar-se’l i recuperar-lo per tornar-lo al mar. Tots dos porten a les seves esquenes l’experiència del Sant Isidre, un llaüt del 1925 que des de fa sis anys ofereix sortides turístiques pel Cap de Creus des de Cadaqués. “Amb l’Äran volem fer un projecte semblant perquè no quedi en l’oblit. Al país no hi ha prou defensa d’aquestes embarcacions, que cada cop són més escasses i que, al final, són patrimoni de tot”, assegura Romero. I és que, segons diu, l’atractiu d’aquesta goleta no només rau en la seva llarga història sinó també en els materials amb què està feta i en l’esforç humà que durant anys ha tingut al darrere. Té 33 metres d’eslora i pesa 120 tones. Està construït amb roure, avet i pi d’Oregon i compta amb sis camarots –on els seus dos impulsors i els voluntaris que participen en la restauració ara viuen-, un saló-menjador, una sala d’oficials i una sala de màquines amb un motor suec. Calculen que hi hauran d’invertir uns 200.000 euros i esperen que, si tot va bé, estigui a punt entre els mesos de maig o juny. Recuperar antigues rutes L’objectiu és que després de dècades en desús torni al mar i tingui nous usos. Entre ells, els culturals i turístics des del port de Palamós però no descarten també que pugui servir com a buc escola i pugui transportar mercaderies seguint un model sostenible recuperant l’antiga ruta de la Costa Brava a ‘Les Amèriques’. A més, es plantegen la possibilitat de fer sortides fins a les Balears o fer observació de cetacis. Una restauració “sostenible” De fet, la restauració s’està fent amb materials sostenibles. Per això, s’estan utilitzant pintures de la marca Jotun, una companyia escandinava que treballa amb component orgànics volàtils i amb productes innovadors que generen menys impacte en el medi marí.