Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Creadors europeus exigeixen el retorn dels espectacles teatrals en un manifest

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Una quinzena de creadors europeus ha exigit en el manifest ‘La cultura és segura’ el retorn dels espectacles en directe a les sales. El document, dirigit al Parlament Europeu, està signat i impulsat per la propera directora del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Carme Portaceli, i el director del KVS de Brussel·les, Machael Cook, amb suports com el del dramaturg d’origen libanès director del Théâtre National de la Colline, Wajdi Mouawad. Al manifest, expressen el seu desig que les companyies de teatre de tota Europa puguin tornar a la feina “aviat”, ja que els protocols i mesures de seguretat es compleixen. “Proposem que en l’àmbit europeu es desenvolupi una visió conjunta”, diuen.

Per a ells, no importa la dificultat de la situació, ja que “siguin atacs, guerra o pandèmia”, se senten llestos per treballar de manera segura. “Els demanem que tornin a obrir (els teatres) i ens hi deixin actuar de nou”, exclamen els creadors, que insten a no veure com un fet “normal” que les sales romanguin tancades.Segons detallen, aquesta petició sorgeix d’iniciatives recollides en els espais de treball conjunt com Between Lands, Opera Europa, Próspero i Europeen Theatre Convention. A més, demanen que es permeti treballar a aquells que puguin garantir el compliment dels protocols de seguretat. “Demanem poder explicar històries, gaudir i i fer gaudir de la bellesa i proporcionar consol”, afirmen. Igualment, recorden que no és el primer cop que es tanquen els teatres, amb tancaments temporals a la Segona Guerra Mundial, i també a causa d’atacs terroristes en diverses ciutats europees, però sempre com a “mesures excepcionals”. “Mai hem de prendre aquesta situació com una cosa normal”, avisen. Garantir experiències “segures”Els creadors asseguren haver realitzat els esforços necessaris perquè els seus equips treballin i assagin de forma segura, per guiar els fluxos de públic, i mantenir la distància necessària. “Hem aconseguit garantir les experiències culturals de forma segura”, diuen.Tanmateix, lamenten que el mapa cultural europeu es mostra “molt fragmentat”, amb ciutats que els mantenen oberts i altres on romanen tancats. En alguns indrets no hi ha de moment “cap perspectiva” sobre el futur, el que malmet fortament l’ecosistema artístic a Europa. Per a ells, la gestió de les multituds a Paris i Àmsterdam és “igual de bona” que la gestió del públic a Barcelona, mentre que la cultura “és essencial a tot arreu”.Un al·legat a favor de la culturaEls creadors asseguren ser molt conscients del “terrible impacte” de la covid-19 a les societats europees, i diuen entendre la necessitat de protegir els més vulnerables, per això les sales “intenten interactuar de la manera més segura possible”. Per a ells, no hi ha cap persona “sensata” que qüestioni les mesures que promouen el bé comú, de manera que subratllen que el seu manifest no és una crida a relaxar les mesures, sinó “un al·legat a favor de la cultura”.Els creadors defensen que les persones no són només cossos, sinó que tenen altres necessitats “essencials”, com mantenir el benestar psíquic, ser entesos, compartir històries i gaudir de la bellesa. “El que ens preocupa és si nosaltres podem protegir la cultura, i així protegir-nos amb humanitat”, diuen.Signen també el manifest Fabrice Murgia (Théâtre National de Bruxelles); Peter de Caluwe (De Munt / La Monnaie); Milo Rau (NTGent); Serge Rangoni (Théâtre de Liège, Prospero, European Theatre Convention); Guy Casiers / Maud Van de Velde (Toneelhuis); Chloé Dabert (La Comédie de Reims); Giuliano Barbolini (Emilia Romagna Teatro Fondazione); Tiago Rodrigues (Teatro Nacional Di Maria II); Alfredo Sanzol (Centro Dramático Nacional, Madrid); Nuno Cardoso (Teatro Nacional Sâo Joâo, Oporto); Txema Viteri (Teatro Calderón de Valladolid), i Anne Goalard (Fest. Far Away. Reims).

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió