Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Consum preveu un increment “exponencial” de reclamacions en el transport per l’explosió de contagis

ACN Barcelona.-L’Agència Catalana de Consum (ACC) preveu un increment “exponencial” de les reclamacions vinculades al transport, transport aeri, vacances i pacs combinats de turisme davant l’explosió de contagis de les […]

Avatar
Agències 14/07/2021

ACN Barcelona.-L’Agència Catalana de Consum (ACC) preveu un increment “exponencial” de les reclamacions vinculades al transport, transport aeri, vacances i pacs combinats de turisme davant l’explosió de contagis de les darreres setmanes. Així ho ha assegurat el director de l’entitat, Francesc Sutrias, en l’acte de presentació dels principals objectius i actuacions del Departament d’Empresa i Treball en matèria de consum per aquesta legislatura. El 2020, les reclamacions a l’ACC van créixer un 67%, fins a més de 28.700, per l’augment en la categoria de transport. En aquest context, l’agència ha impulsat la campanya ‘A prop teu’ per “reforçar” el seu paper com a defensora dels drets de les persones i per donar a conèixer els seus serveis a la ciutadania.

El 2020, el nombre de reclamacions a l’ACC va augmentar un 67%, principalment per l’increment de la categoria de transport i transport aeri per l’impacte de la pandèmia. De les més de 28.700 reclamacions, més de la meitat es van resoldre a través de la mediació de Consum. Entre gener i juny d’enguany, la situació es va començar a normalitzar i les reclamacions de la categoria de transport van caure del primer al cinquè lloc, en línia amb les dades històriques. En termes generals, les reclamacions a l’ACC estan liderades per les telecomunicacions, els serveis generals de consum, les compres de productes, els subministraments i, finalment, els transports. Ara, “albirem que tornarà a canviar i les reclamacions per aquesta qüestió tornaran a elevar-se”, ha vaticinat Sutrias. En qualsevol cas, ha recordat que el procediment per reclamar dura alguns mesos i que, per tant, les dades exactes no es coneixeran fins al setembre. Un dels principals objectius del Departament d’Empresa i Treball en matèria de consum per aquesta legislatura és la garantia al dret de l’habitatge, la protecció de les persones pel que fa als subministraments essencials d’aigua, llum i gas i els drets dels consumidors en la contractació de serveis bàsics com les telecomunicacions, els transports o els serveis financers. “L’Agència Catalana de Consum és i ha de ser l’eina per defensar els drets de les persones consumidores i els col·lectius més vulnerables”, ha sostingut el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. En aquest sentit, el director de l’organisme ha recordat que l’obligació d’oferir lloguer social als inquilins abans d’executar demandes de desnonament segueix vigent. En cas de no fer-ho, es considera una infracció greu en matèria de consumidors perquè “limita” els drets dels consumidors. “No ens tremolarà el pols a l’hora de fer valdre els drets dels ciutadans i respectar les decisions del Parlament”, ha manifestat Sutrias en referència als 23 expedients sancionadors en curs i les 46 propostes d’obrir expedients per aquesta matèria.Així mateix, el director de l’agència ha recordat que continua sent una infracció de consum no fer constar l’índex de referència dels preus de lloguer o, en els municipis amb mercat tens, no fer referència a la renda de l’anterior contracte. Actualment hi ha 182 denúncies en tràmit per aquest aspecte. Sutrias també ha subratllat el “compromís” del Departament d’Empresa i Treball i l’ACC en defensa de la llei de contenció de rendes. El director de l’agència ha assegurat que aquesta té l’obligació de defensar les competències de la Generalitat i ha afirmat que aquesta llei és “d’utilitat pública”, ja que garanteix l’accés a l’habitatge i col·labora a minimitzar el risc de pobresa. En aquest sentit, Sutrias ha recordat que el recurs anunciat pel govern espanyol no afecta la vigència de la llei i ha assegurat que l’agència començarà a actuar en cas d’incompliments, tal com estableix el protocol signat al maig amb l’Agència Catalana de l’Habitatge. L’ACC considerarà una infracció greu quan se superi el 20% del preu i una infracció lleu, però també objecte de sanció, quan els incompliments siguin inferiors a aquesta xifra.Una altra de les prioritats en aquesta legislatura en matèria de consum serà promoure els sistemes extrajudicials de resolució de conflictes entre consumidors i empreses, ja que la mediació i l’arbitratge són “mecanismes àgils, gratuïts i efectius” per resoldre les reclamacions de consum per vies extrajudicial. En aquest sentit, l’ACC endegarà campanyes per impulsar l’adhesió al Sistema Arbitral de Consum i reclamarà al govern espanyol modificar la legislació estatal vigent en matèria d’arbitratge. Aquesta preveu el caràcter voluntari del sistema, però l’agència catalana reclama fixar-ho com a obligatori per empreses amb reclamacions d’imports inferiors a 3.000 euros. Torrent també ha anunciat la revisió i actualització del Codi de Consum de Catalunya per adaptar-la als nous hàbits de consum i els canvis socioeconòmics dels darrers anys. En aquest sentit, la reforma preveu desenvolupar el concepte de consum responsable per millorar la protecció del medi ambient i evitar el sobreendeutament de les famílies o el malbaratament alimentari. Un altre dels aspectes és reforçar la protecció dels col·lectius de consumidors més desfavorits amb la inclusió d’una definició de consumidor vulnerable o l’adaptació de la norma als nous models de consum a través d’internet. En el marc d’aquest acte, el conseller d’Empresa i Treball ha donat el tret de sortida a la campanya ‘A prop teu’. Aquesta es difondrà del 22 al 31 de juliol a televisions, emissores de ràdio i xarxes socials i pretén “reforçar” el paper de l’ACC com a principal organisme públic de defensa dels drets de les persones consumidores i difondre els serveis que ofereix a la ciutadania.