Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

Barcelona estudia les excepcions, l’horari i l’autorització als vehicles més contaminants a la zona de baixes emissions

ACN Barcelona.-L’Ajuntament de Barcelona està ultimant els detalls de la zona de baixes emissions, que entrarà en vigor l’1 de gener del 2020 de forma permanent i impedirà que els […]

Avatar
Agències 03/07/2019

ACN Barcelona.-L’Ajuntament de Barcelona està ultimant els detalls de la zona de baixes emissions, que entrarà en vigor l’1 de gener del 2020 de forma permanent i impedirà que els cotxes més contaminants puguin circular per la ciutat. A través d’un procés participatiu que ja està en marxa, el consistori està acabant de determinar quines seran les excepcions, els horaris i les autoritzacions als cotxes més contaminants a la zona, que delimita tota la superfície de la ciutat entre les rondes i ocupa un total de 95 kilòmetres quadrats. Segons ha explicat la tinenta d’alcaldia de d’Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, el consistori es planteja finalitzar les restriccions abans els divendres per afavorir la sortida de la ciutat.

La normativa contra el trànsit més contaminant s’haurà de plasmar ara en una ordenança que es començarà a treballar amb els grups municipals a la tardor per fer les mesures “estructurals”. L’objectiu d’aquesta nova ordenança es traslladar-hi les mesures que preveu el protocol municipal quan es declara un episodi de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2), que estableix la prohibició de circular als cotxes més contaminants de set del matí a vuit del vespre. La tinenta d’alcaldia ha apuntat que la limitació horària es podria avançar els divendres en l’ordenança per afavorir la sortida de la ciutat. Aquesta mesura no és l’única que des del consistori s’està treballant. També s’estan acabant de definir les exempcions, és a dir, els vehicles que, malgrat ser molt contaminants, podran accedir a la zona de baixes emissions, com per exemple, els vehicles de persones amb mobilitat reduïda o serveis d’emergències i serveis funeraris.Una altra qüestió que s’està estudiant són les autoritzacions perquè els vehicles més contaminants puguin circular per la ciutat en casos puntuals. En aquest cas, s’hauria de demanar autorització per a necessitats concretes, però també es podria donar el cas que aquests vehicles poguessin circular uns dies determinats sense haver de justificar el desplaçament. A Barcelona, segons dades de l’Ajuntament, el 48% de la ciutadania viu exposada a nivells d’NO2 que estan per sobre dels marcats per la Unió Europea i l’OMS. En el cas de les partícules PM10, el 95% de la població es troba potencialment exposada a nivells superiors als de referència marcats per l’OMS. “Preparats” per a les restriccions al trànsit Sobre la possibilitat que durant el mes de juliol es declari un episodi de contaminació que obligui a fer restricció de la circulació a la ciutat, Sanz ha assegurat que no es pot descartar aquesta possibilitat i ha remarcat que estan “atents” i “amb els dispositius preparats”. Per tal d’aplicar les restriccions al trànsit, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Mobilitat ha assegurat que tant les càmeres de vigilància com els dispositius de Guàrdia Urbana ja estan preparats per controlar que els cotxes sense distintiu ambiental de la DGT no circulin per la ciutat.