Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

Tot el novembre sense Rodalies

El secretari d’estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, ha desvetllat finalment la incògnita i ja se sap quants dies es mantindrà el Pla Alternatiu de Transport en busos que està substituint el servei Ferroviari de Rodalies, C-2, C-10 i part de la C-7. Morlán ho ha resolt de la manera més negativa possible, i per desesperació dels milers d’usuaris catalans l’infern de busos i embussos continuarà almenys quatre setmanes més. El ministeri de Foment considera necessari mantenir la interrupció del servei entre les estacions de Bellvitge i Sants fins al 30 de novembre per donar temps a les empreses que estan efectuant les obres de consolidació del terreny i comprovar la seguretat de circulació dels trens de Rodalies, Mitja i Llarga Distància que transiten sobre aquesta plataforma ferroviària. Morlán, que ha demanat de nou disculpes als usuaris, ha afegit que a finals d’aquesta setmana podran concretar noves dates que podrien fer avançar l’entrada en servei de les línies suspeses.

Redacció
Redacció 05/11/2007

En relació amb les obres del tren de gran velocitat i sobre si estan aturades o reiniciaran la seva activitat, Víctor Morlán ha deixat molt clar que en el tram responsabilitat de l’empresa OHL, d’un quilòmetre i mig després de l’estació de Bellvitge en direcció a Barcelona aquestes obres ‘no s’estan avançant’ en la construcció del túnel, del qual encara falta per excavar uns 750 metres.

Morlán ha insistit en recordar que, en aquests moments, la prioritat és el restabliment amb seguretat del servei de Rodalies i posteriorment la continuïtat de les obres del TGV. Aquesta interrupció de l’alta velocitat deixa sense data concreta l’arribada del TGV a l’estació de Sants, inicialment prevista per al dia 21 de desembre. Tot i això, Morlán, davant el recordatori de les paraules del president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, de què el TGV arribaria a Barcelona ‘durant aquesta legislatura’, abans del mes de març, ha assenyalat que ‘doncs arribarà abans del final de la legislatura’.

El secretari d’estat, però, ha afegit que el desig del Ministeri de Foment és que el TGV arribi amb ‘molta tranquil·litat’ i ‘sense presses’.

Consolidació del terreny

Les noves empreses contractades, Cavosa i Rodio-Terratest, estan treballant en la consolidació del terreny que les últimes setmanes ha registrat una cadena continuada d’esvorancs que al final van afectar al túnel de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al seu pas per L’Hospitalet i a la conseqüent suspensió de les obres del TGV i del servei de Rodalies de les línies C-2, C-10 i una part de la C-7.

Aquestes empreses estan treballant en les vies ‘0’, ‘1’ i ‘2’ d’aquest tram entre la Gran Via i la Torrassa. Víctor Morlán ha anunciat que la revisió i reparació de les plataformes de la via ‘0’ i ‘1’ estaran enllestides a finals d’aquesta setmana, cosa que permetrà que Tant Renfe com Adif facin les proves de comprovació i inspecció necessàries per donar llum verda al seu ús pel servei de Rodalies. Aquestes tasques d’inspecció es podrien iniciar el pròxim diumenge o dilluns i inclourien el trànsit durant un dia de diferents trens buits, que farien les corresponents comprovacions.

La plataforma sobre la que està desplegada la via ‘2’ és la que està amb més mal estat. Morlán ha assenyalat que malgrat que el terreny sobre el que circulaven els trens des de finals del segle XIX havia suportat el trànsit, les obres del TGV han ‘permès detectar’ un terreny poc apte per aguantar el pas dels trens de Rodalies i ha aconsellat la correcció per ‘incrementar la seguretat’ del trànsit ferroviari.

Morlán ha explicat que el període de temps de reparació de la via ‘2’ és el que genera més dubtes sobre el temps que es mantindrà suspès el servei ferroviari entre Bellvitge i Sants i, per tant, el manteniment del pla alternatiu de transport d’autobusos que funciona entre Tarragona i Sants pels usuaris de llarg recorregut, entre Sant Vicenç de Calders i Sants, pels viatgers de mitja distància, i entre Gavà i Sants i l’aeroport del Prat i Sants pels usuaris de Rodalies.

Dilluns, revisió de dates

No obstant això, el secretari d’estat ha assenyalat el seu convenciment que el desenvolupament de les obres durant aquesta setmana permetran que el pròxim dilluns, davant la nova convocatòria de premsa del Cecof, es puguin aportar nous elements que ‘podrien’ modificar les previsions plantejades fins el 30 de novembre, tant en el sentit d’avançar la posada en servei de les Rodalies com de l’allargament del servei d’autobusos a més enllà del 30 de novembre.

El responsable d’Infraestructures del Ministeri de Foment ha reconegut que en el transcurs d’aquesta setmana, les obres de construcció del túnel del TGV per sota de la línia de FGC al Gornal es reiniciaran perquè tant les empreses constructores com Adif i Renfe han acordat que aquest tram concret sigui abordat com una ‘única obra’, cosa que inclourà tant la reparació del terreny de la plataforma de Rodalies, com la reparació del túnel de FGC com també del pas del TGV per sota de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat.

Víctor Morlán també ha aprofitat la compareixença per facilitar xifres d’utilització del servei alternatiu d’autobusos durant aquests últims quatre dies, coincidint amb el pont de Tots els Sants. El secretari d’estat ha informat que durant aquests dies s’ha registrat una disminució progressiva de l’ús d’aquest serveis. Així, el 2 de novembre el van fer servir 45.600 viatgers amb 253 autocars, el dia 3 44.000 usuaris amb 190 autocars i el dia 4 només van optar per aquest pla alternatiu 32.400 passatgers amb 188 autocars.

Durant aquest dies, i aprofitant la disminució de la circulació del trànsit ferroviari, dels passatgers de llarg recorregut que han arribat a Barcelona a través de 54 trens, només han hagut de fer ús dels autobusos els viatgers de tres trens, atès que la resta han arribat a l’estació de Sants via Vilafranca del Penedès.

A la roda de premsa, el secretari d’estat ha estat acompanyat pel president d’Adif, Antonio González Marín, i pel director de Renfe de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-Figueres-Frontera francesa, Antonio Fernández Gil.

Estació del Prat

Víctor Morlán també s’ha referit a la possibilitat ja descartada de destinar l’estació del Prat de Llobregat com punt d’arribada provisional de l’alta velocitat a Barcelona, tal com va anunciar la ministra de Foment Magdalena Álvarez. Morlán ha explicat que l’opció ‘no era una mala alternativa’ per fer arribar el TGV a Barcelona, tot i que calia arribar a un acord amb els ajuntaments de la zona per poder acabar d’aprovar la iniciativa. Morlán ha reconegut que potser va haver un error al no parlar amb les institucions municipals prèviament a fer l’anunci.

Proposta dels consumidors

Sobre la proposta de la organització de defensa dels consumidors d’oferir als usuaris de Rodalies un mes de gratuïtat un cop normalitzat el servei, Morlán ha manifestat que acabava de conèixer aquella proposta i ha comunicat que ‘serà estudiada’.