Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Mas exigeix a Montilla que “es posi al capdavant” de la situació ferroviària i que creï un “gabinet de crisi”

El secretari general de CDC, Artur Mas, ha exigit aquest dilluns al president de la Generalitat, José Montilla, que ‘es posi al capdavant’ i assumeixi la ‘direcció política’ de la situació actual a Rodalies i FGC, afectats per les obres del TGV en la seva arribada a Barcelona. Mas creu que el Govern ha de crear un ‘gabinet de crisi’ i posar-hi al capdavant. El cap de l’oposició ha explicat que Montilla no s’hi ha adreçat per parlar sobre aquesta situació i ha recordat que una de les funcions de la figura del cap de l’oposició és ‘parlar dels grans temes de país quan s’anessin produint’. Mas també ha apostat perquè el govern espanyol ‘congeli’ l’adjudicació de les obres del pas del TGV pel centre de Barcelona. Considera que aquest és un debat que es pot tenir ‘amb calma, seny i eficàcia’ durant la propera legislatura i ha insistit en la seva proposta del pas pel Vallès.

Redacció
Redacció 06/11/2007

Després de la reunió del Comitè Executiu Nacional de CDC, el seu secretari general ha reclamat al Govern de la Generalitat que ‘agafi el timó de la crisi’ de Rodalies i ha insistit en demanar un ‘gabinet d’emergència’ al qual l’executiu català hi estigui al capdavant. De fet, Mas ha instat el president de la Generalitat, José Montilla, a arribar al debat al Parlament del pròxim 14 de novembre ‘amb els deures fets’, de manera que ‘tota la direcció del tema ferroviari de Catalunya passi a ser executat pel Govern de Catalunya, i no per Foment’, ja que el Ministeri ha fet un ‘bunyol monumental’.

Tot recordant a Montilla que ‘res del que passa a Catalunya ha de ser aliè al Govern de la Generalitat’, Mas li ha demanat que ‘es posi al capdavant’ de la crisi, ja que ‘el que està passant amb Rodalies, Regionals i FGC és molt gros’ i ‘hi ha d’haver una autèntica apretada de cargols a l’estat per fer entendre que en aquestes condicions no es poden seguir executant aquestes obres’. En aquest sentit, ha demanat a Montilla que ‘no es comporti com un delegat provincial’ ni com un ‘escolanet’ o ‘disciplinat acompanyant’ del govern espanyol. Mas, així, li ha reclamat que es posi ‘al davant’, encara que ‘no sigui directament responsabilitat seva’.

Mas també ha carregat contra el fet que encara no hi hagi data sobre el restabliment del servei de Rodalies i FGC, i ho ha atribuït a la ‘improvisació permanent’ i a la falta ‘d’eficàcia, lideratge i coordinació’. A més, ha lamentat que són ‘els usuaris qui reben les conseqüències’.

El cap de l’oposició ha explicat que el president de la Generalitat no s’ha posat en contacte amb ell per parlar sobre aquesta situació. Mas ha reconegut que no li correspon a ell posar-s’hi al capdavant, ‘no puc fer de president sense ser-ho’ i ‘sense els instruments’. Mas, però, ha afegit que la seva funció ha de ser ‘donar idees, tenir una actitud positiva i aportar solucions, si ens volen escoltar en algun cas’.

Mas ha recordat que quan el Govern de la Generalitat va crear el càrrec de cap de l’oposició ‘van atribuir una sèrie de funcions i una part era parlar dels grans temes de país quan s’anessin produint’. El líder de CDC ha constatat que Montilla no li ha demanat l’opinió sobre el tema de les infraestructures, tot i afegir que tampoc li ha demanat de trobar-se. ‘Ell sap que sempre estic a la seva disposició pel que calgui’, ha dit, i ‘si en algun moment ell, que és el president, pren la iniciativa, intentaré ajudar en la mesura del que pugui’.

Aturar les adjudicacions de túnels del TGV per sota Barcelona

Mas considera que l’actual govern espanyol ‘no té la legitimitat per endegar una obra de la magnitud de fer creuar tot un TGV per la ciutat de Barcelona, i al costat de la Sagrada Família, fent les coses com les fan’. Per això, ha demanat que aquest govern espanyol ‘que està acabant, congeli qualsevol decisió del pas del TGV per la ciutat de Barcelona’. Mas, però, també li ha demanat que ‘porti el més ràpidament el TGV a Sants, que ja hi hauria de ser’, i que ‘desenvolupi l’estació de la Sagrera, que encara no té ni projecte fet seriós’.

El líder de CDC creu que el pas del TGV pel mig de la ciutat ara mateix ‘no és prioritari’ i ha apostat perquè durant la propera legislatura ‘es pugui parlar amb calma, seny i eficàcia de quina és la millor solució perquè el TGV doni un bon servei a l’àmbit metropolità de Barcelona’. En aquest sentit, ha insistit en la proposta de CiU del pas de l’alta velocitat pel Vallès, una posició que ‘si no ha anat endavant és perquè des del PSC no s’ha volgut’