Dimarts, 21 de setembre de 2021 - Edició 1153
La República

Els nens trien la seva paraula preferida en català en defensa de la immersió lingüística

Amb la iniciativa ‘La paraula en català que més estimo’, la coordinadora d’entitats Somescola.cat ha reivindicat aquest dilluns el sistema d’immersió lingüística i l’escola catalana coincidint amb el Dia Europeu de les Llengües i davant la interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que reclama que el castellà també sigui llengua vehicular a les escoles. En diversos centres educatius del país, els nens han participat en una activitat que ha consistit en triar la seva paraula preferida en català i penjar-la en un mural. Entre algunes paraules que han triat els alumnes hi ha ‘Xino-xano’, ‘xiuxiuejar’, ‘pessigolles’, o altres amb un to més reivindicatiu, com ‘català’ o ‘senyera’.

Redacció
Redacció 26/09/2011
La iniciativa de Somescola.cat s’emmarca en la defensa que aquesta coordinadora d’entitats porta a terme des que es va fer pública la interlocutòria del TSJC que reclama a la Generalitat aplicar les sentències del Tribunal Suprem (TS) que demanen que el castellà també sigui llengua vehicular a l’escola catalana.
 
A més, de les activitats que s’han fet en moltes escoles de Catalunya aquest dilluns al matí, per a les set del vespre està prevista una taula rodona a l’aula magna de la Universitat de Barcelona (UB) que porta per títol ‘Per un país de tots, l’escola en català’. Hi prendran part el pedagog Joaquim Arenas, la professora de la Facultat de Psicologia de la UB Montserrat Corté, el professor de la Universitat de Girona (UdG) Ignasi Vila i la mestra Montserrat Company.
 
‘Carquinyoli’ i ‘enraonar’, entre les paraules preferides a l’Escola Encants de Barcelona
 
Els nens de l’Escola Encants, al districte de la Sagrada Família, han escollit la seva paraula preferida en català, l’han escrit en una cartolina i l’han penjada en un gran mural a l’entrada del centre. ‘Xino-xano’, ‘correfoc’, ‘blau’, ‘maduixa’, ‘carquinyoli’, ‘enraonar’, ‘flor’, ‘cavall’, ‘papallona’, ‘melic’, ‘granota’ o ‘il·lusió’ han estat algunes de les paraules que han inundat el panell. ‘Es tracta d’una proposta que ens va agradar molt perquè tota la comunitat de l’escola està molt sensibilitzada, ens estimem el país i la llengua’, ha assegurat la directora Agnès Barba.
 
‘En tractar-se de nens de 3, 4 i 5 anys l’ajuda dels pares és imprescindible per triar la paraula i escriure-la. Així també hi hem implicat les famílies’, ha assenyalat Barba. ‘L’activitat consisteix en escollir quina és la paraula en català que cada nen s’estima més i, per tant, demostrar que la llengua no és només una forma d’escriure sinó d’estimar i relacionar-se’, ha continuat Miquel Àngel Essomba, portaveu de Somescola.cat. ‘La llengua no és només per estudiar matemàtiques, que és bastant pesat, o per saber si l’accent és obert o tancat, sinó quelcom més important’, ha puntualitzat Teresa Casals, membre de Somescola.cat, el grup d’entitats cíviques i educatives per l’escola catalana.
 
Casals ha afirmat que Somescola ja ha rebut més de 34.000 adhesions i unes 160.000 visites al seu web, un fet que considera ‘tot un èxit’.
 
Els 480 alumnes de l’escola Espiga de Lleida completen un mural de paraules en català
 
A les comarques de Lleida, nombroses escoles s’han sumat a la iniciativa impulsada per Somescola.cat de triar ‘La paraula en català que més m’estimo’ amb l’objectiu de defensar el model educatiu d’immersió lingüística. Els 480 alumnes d’infantil i primària de l’escola Espiga de Lleida han elaborat un mural amb les paraules que han triat durant el cap de setmana juntament amb les seves famílies i les han enganxades aquest dilluns al vestíbul del centre. Alguns dels mots que han recollit són ‘català’, ‘Catalunya’, ‘escola’, ‘família’, ‘amics’, ‘xiuxiuejar’, ‘paisatge’ o ‘senyera’.
 
La directora de l’escola Espiga, Agnès Sendrós, ha explicat que l’activitat té un to marcadament reivindicatiu arran de la interlocutòria dictada pel TSJC sobre el català a l’escola. Per la seva banda, una portaveu de Somescola.cat, Rosa Gimeno, ha defensat la necessitat d’exigir el manteniment del model d’immersió del català tal com s’ha fet fins ara. ‘Creiem que és un model que ha funcionat perfectament i creiem que no cal canviar-lo’, ha assegurat. Aquestes activitats s’han anat repetint als diferents centres educatius de la demarcació de Lleida durant aquest dilluns.
 
Un mural que simula una senyera a Girona
 
Els alumnes de l’escola pública Joan Bruguera de Girona han preparat un mural en cartolines grogues i vermelles per simular una senyera. En les diferents cartolines cada alumne de l’escola hi ha escrit una paraula en català que li agradi. ‘Pessigolles’, ‘Girona’, ‘Catalunya’, ‘alegria’, ‘català’ o ‘somriure’ són alguns dels mots escollits pels alumnes d’aquest centre. 
 
Han estat els nois i noies de sisè els encarregats de penjar les cartolines en una paret exterior del centre. ‘El català és la nostra llengua i com a tal es mereix un respecte, per això fem aquests murals’, ha explicat en Jaume, alumne de sisè. ‘El català és la millor llengua del món i nosaltres volem fer l’escola en català’, deia un altre dels alumnes del centre. El CEIP Joan Bruguera és una de les escoles que s’ha sumat a la iniciativa de celebrar el Dia Europeu de les Llengües. 
 
Un mural al pati de l’escola del Temple de Tortosa
 
L’escola del Temple de Tortosa també ha participat en el Dia Europeu de les Llengües fent un mural al pati del col·legi. Concretament, els alumnes, des de P-4 fins a sisè de primària, portaven unes cartolines de colors on havien escrit ‘La paraula en català que més estimo’. En un mural que posava Som Escola.cat, els xiquets i xiquetes, amb l’ajuda dels mestres, han anat omplint els buits de les lletres tot de paraules en català que cada classe havia escollit. 
 
La celebració del Dia Europeu de les Llengües continuarà aquesta tarda a la plaça Barcelona de Tortosa on s’han preparat tot un seguit d’activitats per reivindicar el model d’immersió lingüística que s’aplica a les escoles.