Dilluns, 26 de juliol de 2021 - Edició 1096
La República

El Parlament reclama que la part catalana tingui la ‘majoria determinant’ en un futur consorci per gestionar el Prat

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest divendres una proposta de resolució presentada pels grups que donen suport al Govern que insta el Govern de la Generalitat a negociar que la gestió de l’aeroport del Prat correspongui a un consorci participat per la Generalitat, l’estat, els ens locals afectats i el sector privat, amb una ‘majoria determinant’ de la part catalana. CiU s’ha sumat a la iniciativa dels socis de Govern, tot dient que fa unes setmanes va plantejar una moció en el mateix sentit, que va ser rebutjada. El PPC i C’s han votat en contra de la proposta de resolució.

Redacció
Redacció 16/11/2007

El passat 4 d’octubre, el Parlament va rebutjar una moció de CiU que demanava que les institucions catalanes tinguessin una posició ‘majoritària i determinant’ en un futur consorci de gestió de l’aeroport del Prat. ERC es va plantejar donar-hi suport, però finalment va preservar la cohesió de vot dels grups que donen suport al Govern, que van pactar la proposta de resolució que s’ha aprovat aquest divendres.

Així, el Parlament ha aprovat negociar que la gestió de l’aeroport de Barcelona correspongui a un consorci participat per la Generalitat, les administracions locals concernides, el sector privat i l’estat ‘en el que la part catalana haurà de tenir en l’òrgan rector la majoria determinant’ en unes ‘decisions estratègiques’ que la resolució concreta.

Aquestes decisions són en matèria pressupostària, tant pressupostos anuals d’explotació i política d’inversions; en gestió aeroportuària, tant en la gestió dels slots com l’establiment i la modificació de tarifes; en serveis aeroportuaris, en la definició dels règims de concessió i prestació dels serveis, en la gestió del domini públic, infraestructures, planificació i programació de plans estratègics i directors.

El diputat del PSC Roberto Labandera ha apostat per la creació del consorci, tot afegint que Aena és ‘un instrument que ha demostrat que comença a ser ineficaç’ i que necessita una reforma. Labandera també ha rebutjat la proposta de privatització de l’aeroport feta pel president del PP, Mariano Rajoy, tot alertant que ‘deixaria el sector aeroportuari en mans particulars’.

Des d’ERC, el diputat Pere Vigo ha carregat contra CiU, de qui ha dit que ‘s’han recordat de l’aeroport del Prat quan han estat a l’oposició’. Vigo ha dit que ‘hem perdut 27 anys’ en aquesta qüestió, ‘sobretot els 23 que CiU va estar d’esquenes al Prat i no van aconseguir res per aconseguir un aeroport participat majoritàriament per part catalana’. El diputat d’ERC també ha lamentat que s’hagi ‘desaprofitat l’oportunitat’ de reclamar aquesta gestió a través de l’Estatut.

El diputat de CiU Josep Rull ha recordat que la federació nacionalista va presentar una iniciativa ‘exactament igual’ a la que s’ha aprovat aquest divendres, amb una conjunció com a ‘única diferència’. Rull creu que la cambra ‘fa un mes va assistir a un exercici d’una expressió del ridícul més sublim per part dels tres partits que avui presenten aquesta iniciativa’. Rull ha recordat a Vigo que CiU va ‘desballestar’ el sistema centralista dels ports. En tot cas, Rull ha donat la ‘benvinguda als plantejaments de CiU’.

El diputat d’ICV-EUiA Salvador Milà sosté que la gestió amb majoria catalana ha de permetre que determinades decisions, com ara l’arribada del metro o la preservació de l’entorn, tinguin ‘coherència’, i ‘no ens trobem’ amb les decisions preses des de l’estat ‘sense tenir en compte l’interès de Catalunya ni el conjunt del sistema aeroportuari català’. Per Milà, ‘avui estem desplegant l’Estatut i demostrant les seves potencialitats’.

Des del PPC, el diputat Josep Llobet ha lamentat que s’hagi assistit al ‘clàssic debat nacionalista’, en el qual es parla sobre ‘com transformem un poder centralista en un altre poder centralista des de Catalunya’. De fet, Llobet creu que aquesta és una qüestió de ‘repartiment polític’. El diputat popular ha apuntat que les ofertes que s’han fet a la T-Sud ‘potser no són aquelles que els ciutadans esperaven’ perquè ‘potser les iniciatives privades que es presentaven tenien por que vostès després gestionessin l’aeroport’.

Finalment, el diputat del grup mixt José Domingo ha plantejat que l’estat pugui participar als aeroports que actualment gestiona la Generalitat. Domingo creu que aquest debat no és ara mateix priotari.