Edició 2123

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 18 de maig del 2024
Edició 2123

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 18 de maig del 2024

La carta de presentació de Premsa Comarcal/ACPC: el Llibre Blanc de 2013

|

- Publicitat -

Internet i les noves tecnologies són els protagonistes del Llibre Blanc de la Premsa Comarcal 2013, que en realitat se centra únicament i lògica en les dades del 2012. L’autor, el sociòleg Enric Yarza, destaca la recent digitalització dels mitjans locals per adaptar-se a les noves necessitats dels lectors. El llibre serà presentat a migdia del proper dilluns, 7 d'octubre. Però en podem fer un tast:

De fet, “el 65% de les publicacions locals i comarcals de pagament de Catalunya ja tenen presència a internet”. El llibre reconeix que “el repte de futur va per fer rendible l’edició digital”, però també puntualitza que “no totes les publicacions locals i comarcals han de tenir web, perquè per a algunes molt petites no té sentit”.

Publicitat

Hi ha una cosa que ningú podrà prendre mai al periodisme comarcal, i és que “tenen uns lectors molt fidels”. L’autor fa incís en el poder de les subscripcions com a punt fort del periodisme de proximitat. De fet, la premsa comarcal ven aproximadament la meitat (51,1%) dels seus exemplars per subscripció, i un 36,7% als quioscos.

És precisament gràcies a la fidelització i al compromís dels lectors, que la premsa comarcal pot fer front a la crisi econòmica actual. Dins la caiguda generalitzada de les vendes al quiosc, la Premsa Comarcal té un millor rendiment que la premsa generalista de Barcelona i Madrid. En aquest sentit, el Llibre Blanc de la Premsa Comarcal 2013 també recull en un dels seus nombrosos gràfics, que l’audiència de premsa comarcal ha augmentat en un 24,8% gràcies a què els mitjans, des de diaris fins a mensuals, han sabut adaptar-se a les noves preferències de la població.

Així, Premsa Comarcal es consagra líder en audiència de premsa de pagament dins el seu territori, amb un total de 1.008.000 lectors conjuntament.  Per sobre de diaris com El Periódico o La Vanguardia.

Però no tot són bones notícies. El llibre posa de manifest que “la publicitat és un drama”. En només cinc anys s’han perdut 28.906 pàgines de publicitat, degut al declivi de l’ocupació que fa que es redueixi la inversió publicitària.

Aquesta situació provoca que els editors hagin d’augmentar el descompte, i afrontar nous reptes per superar el buit publicitari. Tot i així, encara queda lloc per l’esperança. Mentre es retalla la publicitat impresa, creix en un 8% la despesa de l’últim any en publicitat online. Al mateix temps que guanyen més pes els ingressos per la venda d’exemplars, que no tant els de la publicitat.

Destaquem alguns trets del Llibre Blanc de la Premsa Comarcal 2013-10-04

·       El 2011 el sector reuneix 120 empreses editorials que publiquen 122 capçaleres amb diferents periodicitats i amb difusió regular. Des de diaris, bisetmanaris i mensuals fins a trimestrals. Des del començament de la crisi econòmica i publicitària, han desaparegut un total de 11 capçaleres, el 8,2%.
·       En els últims quatre anys el nombre de llocs de treball continua descendint En quatre anys s’han perdut 549 llocs de treball, gairebé un 30%. 1.311 Persones treballen en el sector de la Premsa Comarcal de pagament, que representen el 0.06% de la població ocupada en el sector serveis a Catalunya a finals de 2011.
·       En tots els grups de publicacions, es veu reduïda l’ocupació laboral El grup de publicacions quinzenals i mensuals és la que ha reduït l'ocupació del treball en major mesura en els últims dos anys.
·       El 31% de las empreses editores de Premsa Comarcal tenen personal en plantilla. Les publicacions diàries, setmanals i quinzenals i algunes mensuals tenen treballadors en plantilla. La majoria de publicacions mensuals i les bimestrals i trimestrals, per tractar-se d'entitats I associacions culturals, no tenen treballadors en plantilla; en aquest cas, les publicacions es duen a terme exclusivament per voluntaris i col·laboradors.
·       El 55,4% de las publicacions de la Premsa Comarcal tenen web. El 59% es utilitzat només a través de l'ordinador i el 32% es pot utilitzar en qualsevol de les tres formats actuals, ordinador, tauleta o mòbil. Només el 39,7% de les publicacions de la Premsa Comarcal permeten descarregar una versió PDF de l'edició impresa.
·       La Premsa Comarcal ven més exemplars per subscripció que per venda d'exemplars. La Premsa de Barcelona i Madrid té gairebé el 30% de la difusió d'exemplars a través d'altres canals, de poc valor estratègic i alt cost.
·       L'audiència de la Premsa Comarcal ha augmentat un 35,9% en els darrers quatre anys. I és que, any rere any, l'audiència de la Premsa Comarcal de pagament ha augmentat, millorant la seva penetració en la població catalana en poc més de quatre punts en els últims anys. El 2011 gairebé un de cada cinc Catalans eren lectors de Premsa Comarcal.
·       La crisi econòmica segueix colpejant la inversió publicitària i continua fent disminuir l'ocupació de publicitat. En quatre anys, ha perdut 22.374 pàgines de publicitat, un terç de l'ocupació total.  
·       La major pèrdua d'ocupació de publicitat es produeix a breus i classificats que han disminuït gairebé un 55% en quatre anys. L'any passat la publicitat comercial va caure menys que els breus i classificats. Baixa el format mitjà per cinquè any consecutiu, en el darrer any s’ha reduït un 7%

Per acabar, l’estudi conclou que la situació de la premsa de proximitat “ha empitjorat una mica” en relació amb l’any anterior. Tot i això, cal recordar unes paraules de l’actual president de Premsa Comarcal, Carles Ayats, en la darrera convenció de l’associació:  “Si som capaços de preservar el model de proximitat i el compromís amb la gent, el futur de la premsa local i comarcal està assegurat a mig termini”.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut