Edició 2119

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 15 de maig del 2024
Edició 2119

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 15 de maig del 2024

El Secretari/ària al Ple Municipal

|

- Publicitat -

Molts ajuntaments plantegen el dubte, per desconeixement, sobre quines són les funcions pròpies del Secretari/ària de l'Ajuntament en el Ple Municipal del Consistori.
Per la seva rellevància, és important que ens hi aturem i en fem una radiografia sencera.
Al començament del Ple, el Secretari/ària pot adoptar dues maneres d'actuar (hauran de ser necessàriament consensuades amb l'equip de govern):

1) El Secretari/ària dóna lectura de cadascun dels punts de l'ordre del dia, propostes o dictamens de la Comissió Informativa, si s'escau. Posteriorment, l'Acalde/essa President/a dirigeix la deliberació i posterior votació en relació a la proposta llegida per la Secretaria del Consistori

Publicitat

2) L'Alcalde/essa o regidor delegat de l'àrea en qüestió llegeix i defensa la proposta davant el Plenari i el Secretari/ària es limita a prendre notes sobre les diferents intervencions al voltant de la proposta

– A banda de la funció de fedetari públic, el Secretari/ària podrà intervenir en el Plenari per assessorar a la Corporació quan detecti que proposen acordar quelcom que no s'ajusta a la legalitat vigent i aplicable. Tanmateix, assessorarà al Plenari quan així ho requereixi la Presidència.

Així ho recull l'article 3 del Reial Decret 1174/1987, de 18 de setembre, que estableix:
«d) Informar, a les sessions dels òrgans col·legiats als quals assisteixi i quan sigui requerit expressament per la Presidència, sobre els aspectes legals de l'assumpte que es discuteixi, amb la finalitat de col·laborar en la correcció jurídica de la decisió que s'hagi d'adoptar. Si en el debat s'ha plantejat alguna qüestió la legalitat de la qual sigui dubtosa podrà sol·licitar a la Presidència l'ús de la paraula per assessorar a la Corporació”

– Pel que fa a la moderació del debat Plenari, s'entén que aquesta funció recau sobre qui ostenti la Presidència de la Corporació. No obstant, si el Secretari/ària considerés necessari auxiliar l'Alcalde/essa en aquesta funció sempre podrà demanar la paraula per invocar el contingut dels articles 91 a 97 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, tots ells en referència al funcionament del Ple als efectes d'orientar el debat i la votació, si s'escau.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut