Dissabte, 29 de gener de 2022 - Edició 1283
La República

Una família americana

Jonathan Franzen inicia amb ‘Cruïlles’ una trilogia sobre la família i la societat nord-americana

Ramon Moreno 13/01/2022
Editorial Empúries

Cruïlles (Editorial Empúries) és la primera novel·la del que ha de ser una trilogia que amb el nom genèric d’Una clau per totes les mitologies, vol reflexionar sobre la família i la societat nord-americana. El fil conductor és la religió, o més aviat “sobre la forma que pren la religió quan la gent va deixar d’anar a l’església”  i pren altres formes. Un procés que s’inicia als anys setanta i que al llarg de tres dècades s’emmarca en un procés de “profunda crisi moral”, com ha assenyalat Jonathan Franzen (Wester Springs, 1959) en la presentació del llibre.

La família Hildebrandt

Cruïlles ens trasllada a les vigílies de Nadal del 1971 en un suburbi de Chicago, on viu la família Hildebrandt. En Russ, fanàtic del blues, és pastor a l’església i el seu matrimoni li genera sentiments d’infelicitat. El fill gran, en Clem, vol deixar la universitat per anar al Vietman; la Becky una de les noies més popular de l’institut es deixar seduir per la contracultura com a forma d’alliberament; el fill petit, en Perry, és un nen superdotat que es dedica a vendre droga als seus companys, com a pas previ al seu consum. Mentre el pastor Russ Hildebrandt vol tenir una relació amb una feligresa que l’atreu, la seva esposa Marion evoca el seu tempestuós passat i decideix  prendre les regnes de la seva vida.

La família Hildebrandt viu el seu petit microclima a l’embat dels temps i d’una profunda crisi moral i social. Talment, com si fos un convidat a casa seva, el lector va descobrint pas a pas el que hi ha darrera cada un dels membres de la família; el que amaga la façana social, els seus neguits i culpes, els seus fracassos i esperances mancades de rumb en molts casos. I també el passat difícil de la Marion, que pàgina a pàgina es va convertint en el veritable protagonista de la novel·la. La dona pacient i submisa, que viu a l’ombra d’un home fracassat i humiliat professionalment i a qui ha ajudat sempre abnegadament, s’allibera al fil dels records de la seva erràtica, dura i oculta vida, mentre es desprèn de les successives capes que formen la seva personalitat.

Crisi de valors

Franzen recorda que “els principis dels 70 van ser una època molt especial a la cultura dels Estats Units. Van començar els divorcis i el principi de consciència feminista per part de moltes esposes. A la novel·la hi trobem un pastor que és qui guanya el sou, però que no és més intel·ligent que la seva dona. Ella és la intel·ligent però és totalment invisible”.

A Cruïlles hi trobem “espiritualitat, drogues i contracultura”, i l’element religiós evoluciona del fet col·lectiu a un pla més individual, “de transformació social a personal”. I en aquest sentit, el grup que aplega els joves a l’església d’en Russ, no se centra només en els aspectes purament religiosos, sinó que esdevé un espai de confidències, interrelació i creixement personal. Franzen recorda com a la seva joventut va formar part d’un grup relacionar amb la religió durant uns anys i que va entrar “de ple” en un món que no tenia res a veure amb la seva vida familiar. “Hi havia molta música, la droga era puntual”. Tot i això, “Cruïlles no vol donar una visió estereotípica de l’època”, diu Jonathan Franzen.

Sobre el fet que Cruïlles sigui el primer volum d’una trilogia, Franzen diu que “no era la intenció escriure una trilogia”, però que la primera idea d’una novel·la en tres parts es va convertir en un projecte de tres llibres. “Per dibuixar una saga familiar s’han d’observar les successives generacions. Un període de cinquanta anys és el màxim que jo puc recordar, i per veure la relació entre l’època prèvia religiosa i actualment que la gent no és tan religiosa, cali donar-li un marge de cinquanta anys”.

Cruïlles és, certament, una obra destinada a perdurar. Els atzars de la família Hildebrandt, esdevenen una radiografia social i cultural de l’època, amb el rerefons de les seves històries íntimes, magníficament entrellaçades, que ens parlen de sentiments, valors, religió i compromís social i personal.

Cruïlles. Jonathan Franzen. Traducció de Mireia Alegre i Anna Llisterri. Editorial Empúries. Barcelona, 2021. 712 pàgines. 24,00 €+