Dissabte, 21 de Setembre de 2019 - Edició 422
La República

USTEC-STEs xifra en 8.300 els professors necessaris per arribar a la capacitat de servei del 2010

ACN Barcelona .-El sindicat USTEC-STEs calcula que perquè el sector educatiu públic arribi a la ”capacitat de servei” del 2010 caldria incorporar 8.300 docents més al sistema.Segons el portaveu nacional […]

Avatar
Agències 12/09/2019

ACN Barcelona .-El sindicat USTEC-STEs calcula que perquè el sector educatiu públic arribi a la ”capacitat de servei” del 2010 caldria incorporar 8.300 docents més al sistema.Segons el portaveu nacional del sindicat, Ramon Font, s’ha de tenir en compte l’augment d’alumnat, la sisena hora, la conversió dels terços de jornada en mitges jornades i l’escola inclusiva i per això titlla de ”propagandístic” l’argument del Departament que defensa haver augmentat el nombre de professors tot i decréixer l’alumnat, sobretot a Infantil i Primària. El sindicat també denuncia que el pes de la direcció a l’hora d’intervenir en les adjudicacions de les places i el nombre de places perfilades amb entrevista personal perjudica sobretot docents en edat fèrtil o embarassades.

Font ha recalcat que a les escoles actualment hi ha ”els fills de la crisi” i a secundària ”els fills de la bombolla immobiliària”. Per això, critica que el departament expliqui un augment de professorat global que s’ha traduït, segons USTEC, amb menys mestres a les escoles d’infantil i primària, i més professors a la secundària on si que hi ha un augment d’alumnat i per tant, segons Font, ”no tenien més remei que atendre la demanda que hi havia”. Pel que fa al professorat, USTEC-STEs també demana més personal de suport educatiu, un col·lectiu que, segons Font, està en un 80% amb contractes temporals.USTEC-STEs també denuncia el sistema d’adjudicació de places que preveu el decret de plantilla, per la qual cosa ha recorregut aquestes adjudicacions d’estiu d’aquest 2019 i del 2018, en considerar que es discrimina, sobretot, les dones en edats fèrtils i les embarassades. Per USTEC-STEs, el 81,62% de les adjudicacions a jornada sencera han comptat amb la intervenció de la direcció. USTEC-STEs critica que els tres darrers cursos, les places perfilades, les que la direcció defineix amb uns criteris concrets, han crescut d’un 6,4% al 9,17. A més, considera que els processos d’entrevistes personals poden discriminar les docents en edat fèrtil i les embarassades. Font explica que a una docent ”amb panxa de sis mesos” li poden dir que no reuneix el perfil necessari i que ”potser el de la panxa més que el laboral”. Per això, creu que és ”un greuge” per les doens que sempre havien trobat que el sector públic era ”un oasi”, en aquest sentit. Font també ha alertat que el decret de plantilles està generant ”mala maror” dins dels claustres i confia que ”caigui pel seu propi pes”. El sindicat també té recorregut a la justícia el decret de plantilles que permet aquest procediment .Pel que fa al procés d’oposicions que han tingut lloc aquest any, USTEC-STEs lamenta que un 10% de les 5.005 places que es van obrir, han quedat, de moment, sense cobrir. Considera que d’aquesta manera no es pot eliminar l’alt grau d’interinitat, que xifra en un 40% de la plantilla. Contra la reforma de les pràctiques del professoratUSTEC-STEs també s’ha mostrat contrari a la reforma que ha engegat aquest curs el Departament al voltant de les pràctiques del professorat ja que es crea la figura dels ”centres formadors” que impliquen ‘molta més feina pel professorat”, sense cap compensació horària. Per això, han estès la crida al ”boicot” que ja van començar el curs passat perquè els centres es neguin a atendre els estudiants en pràctiques, ja que per atendre’ls es deixa de fer ”feina i ocupacions quotidianes”. Segons ha explicat Font, el Departament va presentar aquesta proposta el 16 de juliol passat. Font veu que alguns centres es poden convertir en ”focus d’atracció” i iniciar un altre ”focus de segregació escolar” com ja ho és, diuen, la innovació. En aquest sentit, el sindicat USTEC també alerta que aquestes pràctiques generen ”competitivitat” entre els docents i sobretot entre els centres creuen que ho ha fet l’escola privada al llarg dels anys. Demanda de 15.000 MEUR d’inversióFont ha recordat que segons la LEC, Catalunya hauria d’invertir 15.000 MEUR en educació, el 6% del PIB, i que en canvi, l’últim pressupost executat és de poc més de 5.000 MEUR i posa en qüestió què passarà en una suposada nova recessió, ”si en sis anys de creixement no s’han revertit les retallades”. Font ha lamentat que de cara a futures mobilitzacions s’ha d’engegar el ”debat” per trobar la ”força necessària” per revertir la situació. Font ha criticat el procés ”neoliberal i privatitzador” arreu del món que donen lloc a mesures ”segregadores i privatitzadores” al sistema públic.

Relacionats