Edició 2522

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de juny del 2025
Edició 2522

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de juny del 2025

Les lleis sobre patrimoni cultural immaterial del Govern i de Junts seguiran la tramitació al Parlament conjuntament

Els grups tomben l'esmena a la totalitat de Vox, que només rep el suport de la formació d'ultradreta

|

- Publicitat -

El Parlament ha aprovat seguir tramitant el projecte de llei del Govern i la proposició de llei de Junts sobre patrimoni cultural immaterial, que a partir d’ara faran camí conjuntament. Durant el debat de totalitat de les dues iniciatives el ple ha donat llum verda a la seva tramitació després de tombar l’única esmena a la totalitat presentada -de Vox i només contra la proposició de Junts-, que només ha rebut els vots del grup d’extrema dreta. L’objectiu de totes dues iniciatives és protegir i promoure els usos, les representacions, les expressions, els coneixements i les tècniques que les comunitats, els grups i els individus reconeguin com a part integrant del seu patrimoni cultural.

Publicitat

Segons les dues iniciatives, aquests elements del patrimoni cultural immaterial es veuen representats en àmbits, entre d’altres, com les activitats productives, les creences, les festes, les cerimònies, la tradició oral, les manifestacions musicals o gastronòmiques o les formes de sociabilitat col·lectiva.

A través de les dues lleis també es protegeixen els béns mobles i immobles i els espais lligats a aquestes pràctiques.

Entre altres aspectes, s’estableixen mesures de salvaguarda i es regulen requisits i procediments de declaració d’aquest patrimoni, classificat en dues categories segons el seu abast nacional o local. Totes dues iniciatives inclouen règims sancionadors i també preveuen que els elements ja inscrits en les llistes de la UNESCO siguin declarats de forma automàtica amb l’entrada en vigor de la llei.

Després de superar el debat de totalitat, el projecte i la proposició seguiran la tramitació de manera conjunta en ponència i comissió abans de tornar al ple perquè en faci el debat i la votació finals.

Durant la intervenció inicial al Parlament, la consellera de Cultura, Sònia Hernández, ha assenyalat la importància d’aquesta llei per a la preservació i el reconeixement de la diversitat cultural davant “els riscos d’uniformització”. La consellera ha recordat que aquesta iniciativa ja es va començar a treballar i definir en l’anterior Govern de Pere Aragonès.

Hernández també ha apuntat que el Govern està treballant en una nova llei de patrimoni cultural i ha apuntat que es refondrà amb aquesta iniciativa que s’està treballant actualment perquè només n’hi hagi una.

A banda, la consellera ha agraït a Junts que s’hagin avingut a arribar a un acord per tramitar conjuntament les dues iniciatives i ha afegit que han trobat una “bona predisposició” de la resta de grups parlamentaris per debatre la llei.

Per la seva banda, el diputat de Junts Jordi Bertran ha celebrat la “voluntat d’entesa” per aconseguir un text únic en aquesta llei. Tot i això, sí que ha assenyalat que hi ha “diferències” entre la seva proposició i el projecte de Junts. Entre les qüestions que varien entre un text i l’altre hi ha el fet d’entendre les associacions culturals com “una part medul·lar” del patrimoni cultural immaterial que proposa la iniciativa de Junts.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí