Edició 2429

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 20 de març del 2025
Edició 2429

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 20 de març del 2025

El Congrés renova el Pacte d’Estat contra la violència de gènere i hi inclou la violència vicària, econòmica i digital

Tots els grups menys Vox aproven el text

|

- Publicitat -

Després de set mesos de tasques, el Congrés han aprovat aquest dilluns en comissió per 34 vots a favor (PP, PSOE, Sumar, ERC, Junts PNB, Bildu, Podem i BNG) i 3 en contra (Vox) l’informe del nou Pacte d’Estat contra la violència de gènere, que tindrà una durada de cinc anys i inclou 462 mesures per reforçar la lluita contra diverses formes de violència masclista. Com a novetat, el pla inclou mecanismes per combatre i tipificar la violència vicària, l’econòmica i també la digital. Malgrat les peticions d’alguns grups, en queden fora altres violències com la violència obstetrícia o la institucional. El pla aprovat el comissió es votarà al ple del Congrés pròximament.

Publicitat

Coincidint amb el 20è aniversari de la primera llei contra la violència de gènere, aprovada el 2005 pel govern de José Luis Rodríguez Zapatero, el Congrés renova l’acord i inclou novetats importants en el text.

Per primera vegada, especifica que els fills i les filles són víctimes directes de violència de gènere quan s’exerceix violència per danyar les seves mares. També proposa tipificar conductes que limiten la independència econòmica de les dones, com per exemple impedir l’accés a recursos financers o laborals. A més, el nou pacte d’Estat proposa mesures per combatre l’assetjament i la violència exercida a través de mitjans digitals i xarxes socials.

També reclama iniciatives d’implementació d’educació afectivosexual impartida per professionals qualificats a les primeres etapes formatives, així com millores en la capacitació de professionals de diversos sectors per garantir una resposta adequada i sensible en els casos de violència de gènere.

Malgrat que han votat a favor de l’informe i han defensat el pacte, ERC i Podem han lamentat que el pla no inclogui altres violències contra les dones, com a la violència obstètrica i la institucional.

Junts ha recordat que l’Estat ha de garantir les aportacions a les comunitats autònomes per a les polítiques de lluita contra la violència de gènere. El PSOE ha celebrat que les formacions hagin estat capaces d’apartar les seves diferències puntuals per assolir l’acord. El PP ha retret al PSOE que no hagi prioritzat la renovació del pacte i a Podem que no implementés bona part de les mesures durant el mandat d’Irene Montero com a ministra d’Igualtat.

L’única força que s’ha oposat al pacte d’estat és Vox. La seva portaveu a la comissió, Rocío Aguirre Gil de Biedma, ha afirmat que la seva formació està en contra de “tota la violència” i, per això, manté una “oposició frontal” a un informe que és “una estafa” i que només estén “ideologia” perquè “sembli que fan algina cosa”. L’informe, segons Vox, té com a premissa una “llei injusta sobretot pels homes” que “atempta contra el principi d’igualtat”.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí