Divendres, 27 de gener de 2023 - Edició 1646
La República

ERC reclama mantenir les connexions de TGV amb Lió i Marsella

Denuncien que la pèrdua de connexions disminuirà les relacions de la Catalunya Nord amb el sud i creuen que això respon a un model centralista

Redacció 30/11/2022
Una persona entrant a un tren AVE a l'estació de Sants de Barcelona

Esquerra Republicana ha presentat iniciatives parlamentàries al Parlament de Catalunya i al Congrés dels Diputats per buscar solucions davant la notícia que Renfe perdrà les línies d’alta velocitat de Barcelona-Lió i Madrid-Barcelona-Marsella. Els respectius grups parlamentaris denuncien la necessitat d’adaptar RENFE a la normativa ferroviària europea i poder operar trens a l’estat francès per, així, recuperar les connexions que es perdran el proper 11 de desembre. La Plataforma del Transport Públic (PTP) ha denunciat reiteradament la degradació d’aquest servei i ha fet arribar a Esquerra Republicana els detalls de la situació.

Segons ERC, la pèrdua d’aquestes línies ferroviàries implicarà reduir les connexions entre Catalunya i altres trens d’alta velocitat d’Europa o disminuir també les comunicacions de la Catalunya Nord amb el sud. Consideren també que el servei actual de trens d’alta velocitat pateix moltes deficiències, i, per aquest motiu, no només exigeix mantenir els mínims actuals sinó que, a més, demana recuperar la línia entre Barcelona i Tolosa de Llenguadoc, que Renfe ja va perdre abans de la pandèmia.

Els republicans remarquen que les iniciatives que proposen s’alineen “amb les recomanacions i obligacions de la Unió Europea per combatre l’emergència climàtica”, atès que “una de les directrius europees és substituir els vols de curta i mitja distància amb trens d’alta velocitat per tal de reduir les emissions”. En aquesta direcció, Esquerra Republicana proposa augmentar la freqüència de la línia entre París i Barcelona. Denuncien que la responsabilitat és compartida entre el govern espanyol i el francès i que “un dels motius que portaran a perdre part dels trens transfronterers són els interessos que des de Madrid i París arrosseguen la xarxa ferroviària cap a un model centralista”.