Dimarts, 4 d'octubre de 2022 - Edició 1531
La República

Vilanova i la Geltrú acull la construcció del primer vaixell 100% elèctric i reciclable per a usos portuaris

ACN Vilanova i la Geltrú – Aquest dimarts s’ha presentat a les instal·lacions de l’empresa Sym Naval al port de Vilanova i la Geltrú l’E-Ship, el primer vaixell 100% elèctric […]

Agències 06/09/2022

ACN Vilanova i la Geltrú – Aquest dimarts s’ha presentat a les instal·lacions de l’empresa Sym Naval al port de Vilanova i la Geltrú l’E-Ship, el primer vaixell 100% elèctric i zero emissions construït a Europa per a usos portuaris. L’embarcació, de 12 metres d’eslora i 8 de mànega, té una autonomia operativa de 8 hores i està dissenyat per fer feines de remolcatge i amarratge de vaixells, recollida de residus líquids i transport de càrrega i fins a 12 persones. Està construït d’acer, el que fa que sigui reciclable i fàcil de reparar en cas de desperfectes al casc. La primera unitat, que estarà acabada a finals d’aquest mes de setembre, ha estat adquirida per un armador del País Basc i operarà al port de Castelló.

Durant l’acte de presentació de l’embarcació, que ha comptat amb la presència, entre d’altres, del secretari de Mobilitat i Logística i president de Ports de la Generalitat, Isidre Gavín, el president de Sym Naval, Francisco Lage, ha destacat que l’E-Ship és un vaixell pioner i únic, com a mínim a Europa.

Ho és, ha detallat, perquè, després de 3 anys de desenvolupament, s’ha dissenyat un vaixell 100% elèctric amb zero emissions amb la potència suficient per desenvolupar totes les tasques diàries en el dia a dia d’un port. “Això ha estat un repte molt important perquè partíem sense referències tècniques homologables, ja que el vehicle elèctric no ens servia de model”, ha afegit.

Per practicitat i economia de manteniment, s’ha optat per instal·lar bateries elèctriques al vaixell, que es podran recarregar fàcilment als ports on operi. També s’ha optat per l’acer per construir-lo perquè el fa 100% reciclable i fàcil de reparar quan el casc rebi cops en les meniobres portuàries. 

També el fa únic el fet que s’hagi adaptat a la normativa actual, el que no ha estat fàcil, gràcies a l’interès i suport de les diferents administracions. Aquí, Lage recorda que aquest vaixell transportarà treballadors i materials subjectes a regulacions molt exigents i treballarà a l’interior de ports i que calia trobar la manera d’encaixar-ho tot.

Tot i que la presentada aquest dimarts és la primera unitat fabricada, el president de Sym Naval destaca que estan rebent l’interès de moltes empreses d’arreu del món i ha dit estar convençut que un cop vegin que la tecnologia “funciona a la perfecció” les comandes es multiplicaran. “Quan comenci a navegar, Sym Naval i Vilanova i la Geltrú es situaran al mapa com a referència mundial del vaixell elèctric portuari”, ha reblat.

Per Isidre Gavín, secretari de Mobilitat i Logística, aquest projecte respon a l’aposta del Govern per la descarbonització i la innovació. Una aposta, ha afegit, que reclama empreses valentes que vagin més enllà amb el suport de les administracions.

<strong>Sym Naval, indústria naval 4.0</strong>

L’empresa d’enginyeria naval Sym Naval està especialitzada en la construcció de vaixells per a ús portuari, serveis de suport i de transport. És l’única empresa que construeix vaixells d’acer a la costa mediterrània occidental. A banda del centre d’innovació i creació de vaixells al port de Vilanova i la Geltrú, inaugurat el 2016, compta també amb unes instal·lacions d’assistència tècnica a la República Dominicana.

L’empresa té un departament especialitzat en R+D+I i un equip d’enginyers navals que treballen amb programes avançats d’arquitectura naval, com ara les dades massives (Big Data), la intel·ligència artificial, la inserció robòtica i l’automatització industrial, per desenvolupar projectes innovadors a mida de les necessitats de cada client.