Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Una exposició amb peces del gòtic explora les relacions històriques entre Catalunya i Portugal

|

- Publicitat -

ACN Lisboa – El Museu Nacional de Arte Antiga de Portugal, amb seu a Lisboa, acull fins a l’estiu una de les mostres més importants de l’art gòtic català, creada específicament per al museu lusità amb una trentena d’obres provinents del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona. En alguns casos es tracta d’obres que surten per primera vegada les les seus de l’Arxidiòcesi. “El gòtic a Barcelona es un símbol d’identitat d’escala internacional i aquesta és una ocasió per promoure’l fora de Catalunya”, destaca en declaracions a l’ACN Helena Alonso, comissària de la mostra, juntament amb Oscar Carrascosa. Una de les peces amb més valor històric és l’espassa del condestable de Portugal, que va ser compte de Barcelona al segle XV.

‘Barcelona Gòtica. Obres del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona’ s’ha inaugurat aquest dijous a Lisboa i compta amb pintures de noms rellevants del gòtic català com Ramon Destorrents, Jaume Huguet, Bernat Martorell, Jaume Serra, Ferrer Bassa i Arnau Bassa o Pere Garcia de Benavarre.

Publicitat

Helena Alonso, comissària de la mostra, posa l’orígen de tot plegat en el taller que van obrir Ferrer Bassa i Arnau Bassa, pare i fill, i en els “grans mestres catalans del moment” que els van seguir, com Bernat Martorell o Ramon Destorrents. De Martorell, per exemple, és ‘Sant Jordi’, una de les peces “més importants” que hi ha.

El retaule de Sant Quize i Santa Julita, obra de Pere Garcia de Benavarre, o la peça original de la Pietat de l’alemany Michel Lochner, realitzada per al timpà d’una de les portes de la Catedral de Barcelona, són dues de les altres peces centrals de l’exposició.

<strong>L’espasa de Pedro de Portugal</strong>

La mostra també inclou peces d’orfebreria i talles d’una importància cabdal. És el cas d’un dels ‘tresors’ de la Catedral de Barcelona, i que per primera vegada s’exposa fora de la ciutat, l’espasa de Pedro de Portugal. La peça és obra de Joan de Florentí i habitualment està exposada a la sala capitular de la Catedral.

El condestable de Portugal va ser un príncep portugués que va ser rei d’Aragó i comte de Barcelona entre 1464 i 1466, durant la guerra civil contra Juan II d’Aragó. El seu regnat com a Pedro IV va ser efímer -va morir de tuberculosi a Granollers només dos anys després del seu nomenament-, però el seu llegat és notable.

Una de les comissàries de l’exposició, Helena Alonso, explica que el condestable va ser un “promotor de les arts” que en només dos anys va deixar un llegat “molt important” que arriba fins al nostres dies. Seus són, per exemple, els encàrrecs a Jaume Huguet de diferents retaules, com el de la capella del Palau Reial.

L’espassa, però, és l’element més icònic del seu llegat i que ajuda també a expliar els vincles històrics entre Catalunya i Portugal. La mostra, de fet, s’enquadra en el context de les relacions polítiques, culturals i comercials a l’Europa dels segles XIV i XV.

<strong>Les relacions amb Portugal</strong>

En aquest sentitt, el director del Museu Nacional de Arte Antiga de Lisboa, Joaquim Oliveira, afirma que més enllà de la “qualitat” de la pintura catalana de l’època, l’exposició posa de manifest la “forta” relació que hi ha entre “dos ciutats amb una història compartida en dos punts oposats de la península i obertes al mar”.

La mostra, diu, també evidencia “relacions artístiques”. I és que a més de les 28 obres provinents de Barcelona, l’exposició inclou tres peces del propi fons del Museu Nacional portugués, també d’autors del gòtic català, com Ramon Destorrents, Arnau Bassa, Bernat Martorell i Bartolomé Bermejo.

Oliveia destaca Bermejo com un artista “molt comparable” al principal pintor portugues del periode, Nuno Gonçalves. I de la peça de Destorrents i Bassa, la taula central del retaule de la Capella de l’Almudaina de Palma de Mallorca, afirma que es una “obra capital” per a la història de la pintura catalana.

Amb tot, la direcció del Museu Nacional de Arte Antiga de Lisboa considera “un privilegi” poder comptar durant aquest mesos amb un conjunt “molt rellevant” del gòtic català en “un gran moment de la cultura visual a Europa”, juntment amb la pintura italiana i flamenca.

<strong>Una conferència amb l’historiador Albert Velasco</strong>

El delegat de la Generalitat a Lisboa, Rui Serra, assegura que és un “honor” que l’exposició sobre el gòtic català hagi aterrat a Portugal i que justament ho faci ara, en el marc de les celebracions de la diada de Sant Jordi. A més, a l’entorn de l’exposició, la Delegació el Govern a Portugal, en coordinació amb el Museu, organitza també una conferència, prevista per al mes de maig amb l’hisotiador de l’art Albert Velasco per aprofundir en les relacions històriques entre Catalunya i Portugal, així com en el paper de l’art gòtic català. També hi participarà la cap de coordinació Museística del Departament de Cultura, Sònia Blasco.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió