Divendres, 17 de setembre de 2021 - Edició 1149
La República

Un plató-escenari per a l’experimentació artística en directe serà l’epicentre del renovat festival Sâlmon

ACN Barcelona.-El festival Sâlmon es reinventa, des de la governança i fins a la forma. La cita amb les arts en viu (visuals, dansa, performance, instal·lacions, etc.) serà enguany més […]

Avatar
Agències 15/02/2021

ACN Barcelona.-El festival Sâlmon es reinventa, des de la governança i fins a la forma. La cita amb les arts en viu (visuals, dansa, performance, instal·lacions, etc.) serà enguany més experimental que mai, amb un epicentre de cinc dies en un plató-escenari al Mercat de les Flors que acollirà diverses propostes amb públic -i radiades en directe per betevé- “dialogant amb el format magazín televisiu”. És l’aposta d’un festival que ara coorganitzen l’Antic Teatre, la Caldera, el Graner i la Poderosa i que enceta la nova etapa amb quatre comissaris-curadors (Sofia Asencio, Bea Fernández, Iñaki Álvarez i Ariadna Rodríguez) al càrrec d’una programació amb continuïtat durant tot l’any i l’edició de 2022.

Els centres de creació d’arts vives Antic Teatre, la Caldera, el Graner i la Poderosa han acordat compartir l’organització del Sâlmon en endavant, amb un cicle de curadoria que inclou la novena edició i la desena (2022), amb continuïtat de programació durant l’any.Degut a aquest canvi, i també a les limitacions de la crisi sanitària, la present edició se celebra principalment al Mercat de les Flors, amb una programació “d’arts vives” del 17 al 21 de febrer ubicada en un espai-plató. Allà se succeiran –en diàleg- les peces d’una cinquantena d’artistes, però com si d’un programa televisiu en directe es tractés, tot serà retransmès en streaming i fins i tot també parcialment a través de betevé. També hi haurà públic presencial. En realitat, el festival va començar fa tres setmanes amb un laboratori d’experimentació a la Fabra i Coats al voltant del format televisiu, el resultat de la qual inaugurarà el certamen aquest dimecres. El festival col·labora amb Telenoika per a la realització audiovisual del que succeeix al plató. El darrer dia de festival l’activitat i el plató es traslladaran al Graner per mostrar el resultat del treball del grup francès OKay Confiance amb una sèrie d’artistes locals. El programa combina les expressions artístiques “en viu” de ballarins, creadors audiovisuals, performers, músics, etc. Amb perfils com el de la programadora i pensadora Ingrid Guardiola, que serà l’encarregada diària d’analitzar críticament què ha donat de sí el ‘programa’ televisiu que ha resultat. “El propi festival és un espai per a l’experimentació en directe, amb tot el risc que comporta per als curadors i per als artistes”, comentava aquest dilluns des d’el Graner Elena Carmona. Al seu torn, Sofia Asencio, una de les curadores, ha subratllat que han volgut posar “en el punt de mira” l’artista i la seva “pràctica”, i no tant l’obra resultant. En aquest sentit, van trobar que la fórmula del plató televisiu afavoria la relació entre tots els elements: caixa escènica, artistes, públic, tècnics, tots “fent una cosa alhora”. Entre els creadors participants al Sâlmon 2021 hi ha Raúl Alaejos, Carolina Campos, Félix Pérez-Hita, Marc Vives, Orquesta (Anto Rodríguez i Óscar Bueno), Guillem Mont de Palol, Márcia Lança, Daniel Pizamiglio, TEATRON, Aitana Cordero i Jaume Ferrete, Olga Mesa, Vicente Arlandis, Norberto Llopis, Quim Pujol, Katerina Andreou, HJ Darger, Javier Rebollo, Rubén Ramos Nogueira, Perro Paco, Loto Retina, Basile Dinbergs, Anne Lise Le Gac, Alba Rihe, Júlia Barbany i Daniel Moreno. I la col·laboració dels autors del jingle del festival, el duet Hidrogenesse.