ACN Lleida – L’Ajuntament de Lleida ha presentat aquest dimarts la diagnosi per elaborar el nou Pla de mobilitat de la ciutat i que, entre altres aspectes, posa de relleu que gairebé la meitat dels desplaçaments a la capital del Segrià es fan a peu. Així mateix, l’estudi constata un descens de l’ús del vehicle privat a la ciutat i que els autobusos urbans no han recuperat els passatgers d’abans de la pandèmia. En el marc de la jornada també s’ha dut a terme el primer taller durant el qual agents socials i econòmics, entitats i veïns ha pogut fer suggeriments i aportacions per tal que la Paeria les tingui també en compte a l’hora d’elaborar el document final del Pla de mobilitat urbana de Lleida.
El document presentat analitza la situació actual de la mobilitat a la ciutat i esbossa les que seran les línies estratègiques del Pla, que es definiran posteriorment, i que aniran encaminades a promoure un model que prioritza el vianant i afavoreix la mobilitat activa, a partir de la pacificació dels carrers, la racionalització de l’ús del vehicle privat, l’augment de la utilització de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP) i un transport públic de qualitat, competitiu i intermodal.
A l’acte, s’ha convidat unes 130 entitats de la ciutat vinculades tant a l’àmbit del transport, com representants de diferents administracions públiques, sindicats, associacions empresarials i comercials, col·legis professionals, entitats d’àmbit cultural, esportiu i de serveis i representants de l’Horta. Per part de la Paeria, hi han participat els regidors Joan Ramon Castro i Jaume Rutllant, a banda dels tècnics implicats en aquest projecte, que comptarà amb un ampli procés de participació ciutadana.
El Pla de Mobilitat Urbana configura les estratègies de mobilitat sostenible del municipi i té una vigència de sis anys. El pla s’inicia a partir d’una primera fase de diagnosi, prèvia a la fase de participació ciutadana i a l’estudi d’alternatives, propostes i el programa d’actuacions.
<strong>Prop de la meitat dels desplaçaments es fan a peu</strong>
A Lleida gairebé la meitat dels desplaçaments (48.23%) es fan a peu, malgrat que les condicions climàtiques poden perjudicar els desplaçaments a peu a l’estiu i a l’hivern i que les fases semafòriques estan pensades per a la fluïdesa del trànsit i no per al vianant.
No obstant això, el disseny de la ciutat afavoreix els desplaçaments amb vehicle privat. En vies principals es registren entre 8.000 i 10.000 vehicles al dia i a l’Ll-11 s’arriba als 16.000, tot i que les vies d’accés a la ciutat registren ara 104.000 vehicles diaris, un 24% menys que al 2009 i també hi ha un descens en altres vies cèntriques com ara la Rambla Ferran, cosa que facilita futures accions de pacificació, segons la Paeria.
Pel que fa a la xarxa per a bicicletes i VMP, s’ha incrementat de 36 a 44 quilòmetres entre 2009 i 2022, però es detecten encara mancances, com ara la falta de connectivitat, amb punts sense xarxa segura o trams sense unir; la manca d’aparcaments segurs, o la invasió del carril bici per altres vehicles o obres. Així mateix, es constata el potencial de promoure la intermodalitat amb el transport públic i, en aquest sentit, es prioritzarà la millora de la xarxa actual i el desenvolupament de nous itineraris i carril bici.
Quant al servei de bus urbà, la Paeria en preveu una modificació a mig termini degut a la construcció de la nova estació d’autobusos. Entre les mancances detectades en l’estudi, hi ha la poca fiabilitat del servei de cara als usuaris, l’escassa freqüència, la manca d’informació a les parades del temps restant per a l’arribada del següent bus i el fet que hi hagi algunes zones de la ciutat sense cobrir per una parada en un radi de 250 metres. També hi ha una escassa cobertura als polígons d’activitat i horaris no pensats pels torns de treball. L’impacte de la pandèmia també es deixa notar i la demanda actual és inferior a la de 2019.
Mentrestant, el servei de transport públic avança cap a la intermodalitat amb la construcció de la nova estació d’autobusos en una ubicació cèntrica i a tocar de la del ferrocarril, que es veurà potenciada també amb la consolidació de la xarxa de Rodalies de Lleida, malgrat que s’aprecia un desequilibri entre els serveis d’alta velocitat i els convencionals, pel que fa a freqüències i temps de viatge, sobretot en els trajectes a Barcelona i Tarragona.
<strong>Contaminació</strong>
D’altra banda, s’està fent un estudi de detall de la qualitat de l’aire a Lleida, en el marc del Pla de millora de la qualitat de l’aire. El sector del transport és la principal font d’emissions de contaminants atmosfèrics (34%). També es constata que hi ha zones exposades a nivells acústics superiors als paràmetres establerts. En aquest sentit, hi ha diferents propostes per dissenyar una ciutat més sostenible, i reduir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica.
<strong>Reduir l’accidentalitat</strong>
Una de les prioritat del Pla de mobilitat serà assolir les zero víctimes mortals a la ciutat. Durant l’any 2021 se’n van registrar tres. Els atropellaments són el cinquè tipus d’accident més freqüent a la ciutat (4%). El primer és el xoc de vehicles amb objectes o animals (33%), seguit de les envestides laterals (22%) i els encalços (19%). La manca d’atenció en la conducció és la primera causa d’accidents (30%), que es concentren en els encreuaments de les grans avingudes. Fins a 50 bicicletes i 73 VMP es van veure implicats en accidents en l’any 2021 a Lleida