Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024

Un estudi afirma que ampliar el teletreball permetria reduir la contaminació fins a un 10% a l’àrea de Barcelona

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Implantar el teletreball dos, tres i quatre dies a la setmana permetria reduir els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) en un 4%, un 8% i un 10%, respectivament. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi realitzat per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). L’estudi s’ha fet a partir d’un model de qualitat de l’aire juntament amb les mesures de les estacionis de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de l’Àrea Metropolitana de Barcelona durant el confinament. L’NO2 és el principal contaminant relacionat amb les emissions del trànsit i el 40% del trànsit de vehicles personals en aquesta zona està relacionat amb el treball.

Els investigadors van plantejar tres escenaris sociolaborals difernts sobre la base de la implantació de dos, tres o quatre dies setmanals de teletreball i van estudiar els canvis en la contaminació amb un model de qualitat de l’aire per a cada un. El primer escenari planteja un augment del teletreball a dos dies a la setmana, el que permetria reduir les emissions contaminants relacionades amb el trànsit en un 5% i, amb elles, els nivells de NO2 en un 4%. Aquest escenari suposa una disminució dels desplaçaments laborals del 12,5%, si el 20% dels treballadors del sector serveis s’acollís a aquesta opció. Un segon escenari és el de tres dies de teletreball i aquest permetria reduir les emissions en un 10% i els nivells de NO2 en un 8%, reduint els desplaçaments vinculats a la feina en un 25%. Per a això, el 30% dels empleats del sector serveis hauria d’acollir-se a aquesta opció.Per últim, un tercer escenari permetria reduir en un 15% les emissions del trànsit i, consegüentment, els nivells de NO2 en un 10%. Per a això, el 40% dels empleats del sector serveis haurien de teletreballar quatre dies a la setmana, reduint així els seus desplaçaments en un 37,5%. També es van definir altres escenaris que combinen la reducció de la mobilitat personal i ocupacional a més del teletreball, per replicar els comportaments observats durant les etapes de confinament sever per la covid-19. Els investigadors han conclòs que en una situació de baix confinament amb una reducció del 45% de l’ús del vehicle privat per a viatges de treball es podria disminuir en un 25% les emissions del trànsit. Aquest escenari s’aconseguiria amb una setmana laboral a distància de quatre dies i una reducció del 15% en altres desplaçaments vinculats a la feina. Així mateix, l’educació en línia evitaria el 20% de l’ús de vehicles privats i es reduiria la conducció per anar de compres en un 30%. La investigadora de l’ICTA-UAB i principal autora de l’estudi, Alba Badia, ha recordat que l’aplicació de l’últim escenari podria ser viable i realista en èpoques en què la contaminació sigui molt alta, a l’estar basat simplement en la maximització del teletreball i la reducció d’altres desplaçaments vinculats a la feina o compres.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió