Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

Un acord entre Colau i ERC desencalla la connexió del tramvia per la Diagonal i preveu l’inici d’obres el 2021

ACN Barcelona.-Un acord entre el govern d’Ada Colau i ERC ha desencallat el projecte de connexió del tramvia per la Diagonal i preveu que les obres comencin la tardor del […]

Avatar
Agències 12/12/2020

ACN Barcelona.-Un acord entre el govern d’Ada Colau i ERC ha desencallat el projecte de connexió del tramvia per la Diagonal i preveu que les obres comencin la tardor del 2021. El pacte amb els republicans, anunciat aquest dissabte, ha permès tancar un conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM que estableix que un cop expirat el contracte vigent amb les concessionàries, el 2032, la gestió passarà a ser pública. El conveni, que ara s’ha de votar al plenari de Barcelona i portar al Consell d’Administració de l’ATM, també fixa compromisos de finançament. Segons estipula, l’Ajuntament invertirà 56 milions d’euros per a la urbanització de les actuacions de la primera fase i l’ATM 61milions per a la infraestructura tramviària i la compra de trens.

“La connexió del tramvia és una prioritat de mandat i avui podem anunciar que és l’últim acord que feia falta per fer el projecte perquè les obres puguin començar la tardor del 2021”, ha assegurat l’alcaldessa Ada Colau. La connexió es farà per fases i les obres que començaran a la tardor són les de la primera fase, que és el tram Verdaguer-Glòries. De fet, aquestes començaran un cop acabin les del col·lector d’aigües de la Diagonal, que ja estan en marxa. Segons ha detallat la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, les obres que començaran a la tardor duraran entre 20 i 22 mesos, de manera que el darrer trimestre del 2023 podria estar en servei el tram que arribaria fins a Verdaguer. Estructura “estratègica”Colau ha destacat que la unió del tramvia és una estructura “estratègica” que ha de marcar “un abans i un després”. “Era absurd tenir dos trossos de tramvia no connectats en el tram central”, ha admès després de reconèixer la mobilització ciutadana per a reclamar la connexió. Pere Torres, director general de l’ATM, ha remarcat que l’existència d’una xarxa tramviària unificada és “tan lògica” que des de l’ATM s’ha persistit durant els darrers vint anys en fer-la “sempre que i hagués connivència amb l’Ajuntament de Barcelona”. Segons ha dit, fa vint anys va haver-hi un primer moment d'”impuls polític” i ara es tracta d’un segon moment. “És un pas significatiu”, ha conclòs sobre el conveni. Acord amb ERCSegons l’alcaldessa, l’acord amb ERC és la “mostra definitiva” que l’aposta pel transport públic és compartida per una “àmplia majoria” dels representants municipals al consistori. De fet, ha indicat que amb els republicans sempre han estat d’acord que calia la connexió, reforçar el transport públic i que la inversió no generés un benefici privat per a les concessionàries actuals. Al seu torn, el regidor republicà Jordi Coronas ha deixat clar que el conveni tancat amb l’ATM satisfà les demandes d’ERC. “Tots aquests anys de feina ens han portat fins a aquest conveni”, ha apuntat. En concret, ha destacat que el text deixa clar que l’empresa concessionària “no guanyarà ni un sol euro més” i que el 2032 la gestió passarà a ser “100% pública”. El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha celebrat que s’hagin fet prevaldre els “criteris compartits” per tancar l’acord i ha assegurat que la unió del tramvia no només serà bona per la connectivitat d’alguns barris sinó també pel comerç del centre de Barcelona.Conveni amb l’ATMEl conveni tancat entre Ajuntament i ATM promou la implantació i execució de la primera fase dels treballs per unir les xarxes de tramvia i estableix el compromís de les parts de finalitzar la redacció dels projecte de la segona fase (tram Francesc Macià-Verdaguer) perquè les obres es puguin executar com a molt tard quan finalitzin les de la primera.Pere Torres ha detallat que que qui assumirà la coordinació general del projecte serà BIMSA i hi haurà licitacions i adjudicacions conjuntes, tant pel que fa a la reurbanització de la Diagonal com a la construcció ferroviària.El conveni també preveu ajustar la tarifa tècnica prevista als contractes actuals per tal de garantir que l’ampliació del servei de la concessió no suposi majors beneficis pel concessionari, derivats únicament del previsible augment de la demanda de viatgers. Preguntada per si això pot suposar obstacles per part de la concessionària, Sanz ha admès que tota negociació “és complexa” i caldrà “treballar-ho molt bé”.