Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

UGT calcula que les plataformes digitals de repartiment s’estalvien prop de 40 MEUR en salaris i Seguretat Social

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El sindicat UGT calcula que les plataformes de repartiment s’estalvien 25,8 MEUR en salaris i 13,7 MEUR més en cotitzacions a la Seguretat Social cada any fent que els seus ‘riders’ treballin com a falsos autònoms. Així ho conclou un estudi presentat pel sindicat aquest dimecres, en què també estableix que el sou mitjà d’un repartidor hauria de quedar fixat en 19.294,22 euros bruts, si se’ls apliqués el conveni d’Hostaleria de Catalunya, davant els 10.800 euros bruts que perceben anualment de mitjana, havent-se de fer càrrec, a més, de les seves cotitzacions o de pagar-se –algunes vegades a través de préstecs que fa la mateixa empresa- el telèfon o la bicicleta. En total, segons el sindicat, hi destinen 450 al mes de mitjana a nivell estatal, el què els deixa una retribució de 5.400 euros nets per ‘rider’ a l’any. D’altra banda, el secretari de Política Sindical de l’UGT, Gonzalo del Pino, ha avançat que el sindicat tindrà representació a Deliveroo o Glovo, tot i que no ha volgut precisar encara en quina de les dues.

Segons càlculs dels sindicats, actualment a Catalunya hi ha 3.042 ‘riders’ treballant per plataformes digitals de repartiment en empreses com Glovo, Deliveroo o Ubereats i que ho fan mitjançant un regim de falsos autònoms en lloc de fer-ho a compte d’altri i sota el Conveni Col·lectiu d’Hostaleria a Catalunya, tal com sosté el sindicat UGT, que aquest dimecres ha presentat l’estudi ‘El treball en les plataformes digitals de repartiment’. De ser així, els treballadors passarien a cobrar 19.294,22 euros bruts per persona i any.El secretari de Polítiques Sectorials de la UGT, José Antonio Posadas, també ha detallat que Catalunya concentra el 20% dels ‘riders’ de tot l’Estat i que la gran majoria es troben a Barcelona. “Són empreses que han d’estar en un nucli urbà gran per poder prosperar. Necessiten molta mà d’obra disponible i molts clients potencials”, ha argumentat.Per la seva banda, el secretari de Política Sindical de l’UGT, Gonzalo Pino, ha advertit que la majoria de treballadors de les plataformes són immigrants, de qui “s’aprofiten per portar-los a escenaris d’explotació” i a la vegada són sotmesos a un control perquè els repartidors “siguin on han de ser”. En aquest sentit, tant Pino com el director del Servei d’Estudis de la Confederació de la UGT, Luis Pérez, han criticat que les empreses del sector assegurin que poden treballar en llibertat perquè quan no accepten una comanda són “desconnectats”, una manera de dir, han subratllat, que són acomiadats.Pino també ha assenyalat que les represàlies també els arriben quan detecten “presència sindical” entre els treballadors i que de ser així també són apartats del sistema. No obstant això, el secretari de Política Sindical ha comentat que en el termini d’un mes tindran secció sindical en una de les dues principals plataformes digitals de repartiment, Glovo o Deliveroo, tot i que o ha volgut precisar quina per evitar alguna acció de les empreses en contra, a qui ha acusat de treballar mitjançant un sistema “il·legal i fraudulent”.Fa aproximadament un any, el sindicat va obrir una plataforma virtual per atendre els ‘riders’ per assessorar-los i assegurar-se que no serien detectats per l’empresa. “Utilitzem les mateixes armes”, ha continuat Pino.Pel que fa el director del Servei d’Estudis de la Confederació de la UGT, Luis Pérez, ha lamentat que en aquest model de treball hi ha “dos grans perdedors”. Per una banda, el ‘rider’, que ha de fer la seva feina sota un règim d’autònoms; ha de fer front a les despeses de manteniment o de la seva bici o moto i en alguns casos ha comprat amb un crèdit que els ha fet l’empresa; i no té dret a descens i vacances, segons Pérez, Per l’altra, ha citat la Seguretat Social, ja que calcula que deixa d’ingressar 50 milions d’euros “en un moment que estem discutint com finançarem les pensions”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió