Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

TV3 va ser el mitjà que més va igualar el temps de notícia dels set partits amb representació, segons un informe del CAC

ACN Barcelona.-El Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha aprovat l’Informe específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les eleccions al […]

Avatar
Agències 16/03/2021

ACN Barcelona.-El Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha aprovat l’Informe específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya 2021 (del 29 de gener al 12 de febrer). L’informe indica que TV3 va ser “el mitjà que més va igualar el temps de notícia dels set partits amb representació parlamentària”. Betevé, RAC1 i Catalunya Ràdio també van tendir a igualar el temps de notícia, tot i que amb un anivellament més moderat. Telecinco i Antena 3 TV van situar en primera i en segona posició el PSC i el PP. A Antena 3 TV, la suma d’aquests dos partits és superior al 50% de les informacions sobre la campanya.

L’informe constata que, en el seguiment estricte de la campanya electoral, TV3 va ser “el mitjà que més va igualar el temps de notícia dels set partits amb representació parlamentària”. Així, la diferència entre el primer i l’últim va ser de només 1,4 punts percentuals: ERC, PSC, PDECAT, C’s, ECP-PEC, CUP i PP. Així mateix, va donar espai a dues altres formacions (Junts i Vox) d’acord amb el que disposa la Junta Electoral Central.Betevé, RAC1 i Catalunya Ràdio, segons l’informe, van tendir a igualar el temps de notícia dels partits amb representació parlamentària, per bé que sense arribar a la quasi equiparació feta per TV3. Així, betevé va ajustar el temps de notícia dels set partits en una forquilla de 5,6 punts percentuals. La van seguir RAC1, amb una forquilla de 6,4 punts percentuals, i Catalunya Ràdio, amb 6,5.La 1 i TVE Catalunya van tendir a una proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2017. Les dues cadenes públiques van incloure també les dues formacions considerades grups significatius, amb uns temps més baixos que el més petit dels partits amb representació al Parlament.Per la seva banda, les tres televisions estatals privades analitzades (Telecinco, Antena 3 TV i laSexta) van donar més presència al PSC i, en el cas de les dues primeres, també al PP. El canal on aquesta tendència va ser “la més intensa” va ser Antena 3 TV, que va donar al PSC el 29,1% del temps de notícia, mentre que el PP en va rebre el 21,6%.A diferència d’altres eleccions, on donava veu a totes i cadascunes de les formacions amb representació parlamentària, en aquestes eleccions Antena 3 TV no va dedicar temps al seguiment de les campanyes electorals ni al PDECAT ni a la CUP-G. Telecinco va seguir una línia similar i va donar la màxima atenció al PSC (24,9%), seguit del PP (16,8%) i de Ciutadans (16,2%). Telecinco va donar veu a tots els partits, llevat del PDECAT. laSexta va dedicar el 23,2% del temps de notícia al PSC, però amb una distribució més homogènia per a la resta de partits. laSexta va donar veu a totes les formacions polítiques, incloses les dues que tenien la condició de grup significatiu.L’Acord s’ha aprovat per tres vots a favor (un dels quals concurrent) i un vot en contra (amb vot particular).L’Informe del CAC analitza també, a banda del seguiment estricte de la campanya electoral, les informacions que van oferir els mitjans que guarden relació amb les eleccions. Les televisions i ràdios de l’àmbit territorial català o barceloní van donar un espai similar als dos blocs, per bé que amb preponderància per a la informació relacionada amb les eleccions. En el cas de les televisions privades, en canvi, hi va haver una aposta informativa per aquest segon. El cas més extrem és el d’Antena 3 TV, que va dedicar el 87,4% del temps d’informacions sobre el 14F a les informacions relacionades amb les eleccions i només el 12,6% del temps restant al seguiment estricte de la campanya electoral.El tema que va obtenir més seguiment informatiu va ser la incidència de la pandèmia de covid-19 en les eleccions. Gairebé tots els mitjans analitzats hi van dedicar un espai preferent, amb un grau variable. Així, el mitjà que hi va dedicar més temps va ser TVE Catalunya, que d’aquesta manera va ocupar el 33% del temps total d’informacions relacionades amb les eleccions. La van seguir betevé, que va donar a la covid-19 el 25,7% del temps, i Catalunya Ràdio, amb el 23,5%.L’excepció va ser laSexta, que va prioritzar les informacions sobre els debats electorals (amb el 12,2% del temps del bloc d’informacions relacionades amb les eleccions), per sobre del temps dedicat a la pandèmia (9,8%).Entrevistes Tots els mitjans analitzats van entrevistar, com a mínim en una ocasió, representants de les set candidatures amb representació parlamentària i de les dues considerades grups significatius (Junts i Vox), excepte betevé, que no va fer cap entrevista a representants de partits, i de Telecinco, que en va fer dues a persones relacionades amb el PP. Per a més informació, vegeu el quadre 186 de l’informe.Els mitjans de la CCMA van emetre un debat amb les nou candidatures per a Catalunya i altres tres debats territorials. Els mitjans del grup RTVE (TVE Catalunya i Canal 24H) van emetre un debat per al conjunt de l’Estat, també amb les nou candidatures, i altres tres de territorials. laSexta va emetre un debat, també amb les nou candidatures.