Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

Tres escoles públiques de Lleida transformaran amb intencionalitat educativa els seus patis el curs vinent

ACN Lleida.-19 centres públics d’educació infantil i primària i instituts-escola de la ciutat de Lleida han participat aquest dijous en la presentació del projecte ‘Espais que eduquen, patis per a […]

Avatar
Agències 06/05/2021

ACN Lleida.-19 centres públics d’educació infantil i primària i instituts-escola de la ciutat de Lleida han participat aquest dijous en la presentació del projecte ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’ per promoure projectes participatius de redisseny dels patis escolars amb intencionalitat educativa. La sessió, que estava oberta a equips directius, equips de mestres i associacions de famílies de les escoles públiques de Lleida, ha comptat amb una norantena de participants. Tres centres optaran a participar en aquesta primera edició del projecte, que s’iniciarà amb un programa pilot per al curs 2021-2022 per repensar els seus patis.

Es tracta d’una iniciativa pionera a Catalunya resultat del treball col·lectiu de l’associació Llavors de Vincle, la Demarcació de Lleida del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), a més del Departament d’Educació, l’Ajuntament de Lleida, la Universitat de Lleida (UdL) i el Centra d’Art la Panera. A partir d’aquest dijous, les escoles interessades han de tramitar la sol·licitud a través del web de la Paeria de Lleida i complir amb els requisits necessaris. Totes les sol·licituds d’escoles que es rebin s’avaluaran seguint uns criteris establerts per les entitats impulsores. Així, es tindran en compte els agents i recursos materials i econòmics de què es disposa; la qualitat del disseny (idea, originalitat, estètica i integració); la sostenibilitat (materials, incorporació de vegetació i aspectes climàtics); qüestions socioeducatives (fomentar interaccions amb jocs i pati inclusiu i adaptat); el manteniment del pati, i la facilitat per modificar-lo novament. Un dels requisits previst és la implicació de tota la comunitat educativa del centre (els claustres, els consells escolars i les AFA i AMPA) amb el projecte. Els centres interessats han de presentar un document on s’indiqui la seva voluntat de fer una transformació en el pati escolar. Així mateix, es valorarà i potenciarà que els projectes presentats i que s’executaran segueixin les línies del projecte ‘ArquiEscola’, el programa educatiu del COAC basat en cinc conceptes bàsics (dimensió, llum, forma, materials i ús), tres fases (observar, pensar i fer) i quatre conceptes transversals (perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats). Aquesta prova pilot inclourà un programa de formació que comptarà amb dues persones formadores, una de perfil més pedagògic i l’altra de perfil tècnic relacionat amb l’arquitectura, que els acompanyaran en el procés fins al final. Els recursos estaran penjats i publicats al web de l’ajuntament on es fa el tràmit. Cada projecte o programa que es derivi del protocol general d’actuació tindrà un conveni específic, on es concretaran les condicions, implicacions i compromisos que adquireixen les entitats participants i que es duran a terme en cada programa.